Predavanje br. 2

Kako razotkrivati priče i kako se postaviti da biste pratili njihovo širenje

 

Lažne vesti se dizajniraju tako da izazovu snažnu emocionalnu reakciju. I to i jeste razlog zašto ih ljudi čitaju  – jer izazivaju osećaj ljutnje, teraju ih na smeh, šokiraju ljude – imaju tzv. „vau“ efekat. I upravo ta činjenica da kod sebe prepoznamo taj snažan emocionalni odgovor treba da nas podstakne da istražimo verodostojnost vesti (fotografije, video sadržaja. tvita i svih drugih vrsta sadržaja).

Kako s to čini? Kako potvrđujemo da je informacija istinita, verodostojna?

  • Kada su u pitanju vizuelni sadržaji treba da proverimo: Da li je pred nama ORIGINALNA verzija? Da li znamo KO je autor fotografije ili video sadržaja? Da li znamo GDE je video sadržaj snimljen? Da li znamo KADA je video snimljen? Da li znamo ZAŠTO je video snimljen?
  • Da li i drugi izvori prenose istu informaciju (npr, objavili su istu fotografiju ali snimljenu iz drugog ugla).
  • Potražite da li postoje oficijelni izvori koji mogu potvrditi informaciju.
  • Proverite prethodne objave izvora, komentare i odgovore.
  • Pronađite originalni dokument i proverite EXIF informacije o vremenu i mestu.
  • Uz pomoć WhoIs pretrage utvrdite ko je vlasnik vebsajta ili domena.
  • Upotrebom vizuelnih tragova kao što su putevi, zgrade, znamenitosti, slika predela, natpisi i senke pronađite lokaciju na dostupnim mapama.

Kada je u pitanju izvor informacije obavezno:

  • Prepoznajte svoju emocionalnu reakciju
  • Istražite odakle dolazi priča i ko je izvor informacije
  • Istražite u kojim se grupama priča najviše deli
  • Napravite organizaciju izvora lažnih vesti
  • SVE arhivirajte