Agencije koja se bavi istraživanjem interneta nema na internetu

Portal lista Alo objavio je 26. decembra vest kojom predviđa ubedljivu pobedu vladajuće Srpske napredne stranke na predstojećim lokalnim izborima u Beogradu, kao i aktuelnog gradonačelnika tog grada Siniše Malog, a oslanjajući se na istraživanje malo poznate agencije Open Source Intelligence Centre za koju nisu čuli ni istraživači Share fondacije koja se, između ostalog, bavi i istraživanjem ponašanja ljudi na društvenim mrežama.

Screenshot portala lista Alo

U naslovu stoji Istraživanje javnog mnjenja Naprednjaci s Malim ubedljivo pobeđuju!

U vesti se dalje navodi da je SNS ubedljivi favorit za pobedu na predstojećim izborima za Skupštinu grada Beograda, i da to pokazuje istraživanje koje je kod nas sprovedeno prvi put, a do sada je u svetu pokazalo izuzetnu preciznost. Kako tvrde, analiza je urađena na osnovu hiljada objava na društvenim mrežama.

Iz tog korpusa proizilazi da bi lista SNS-a osvojila u Beogradu 39,1 odsto glasova. Sledile bi ih liste koje predvode Aleksandar Šapić sa 15,8 i Dragan Đilas sa 14,5 odsto, zatim Aleksandar Antić, ukoliko bi bio kandidat za gradonačelnika Beograda kao predstavnik SPS-a i Jedinstvene Srbije sa 11,8 odsto, pri čemu partije koje ga podržavaju imaju nešto niži rejting – osam odsto.

Na listi su još i Ljubiša Preletačević Beli sa 5,4 odsto i, ukoliko bi se kandidovao, Dragan Šutanovac sa 4,7 odsto, dok njegov DS i Nova stranka stoje nešto slabije sa 2,4 odsto. Ostali kandidati i partije koje se pominju u javnosti kao mogući učesnici izbora nose ukupno 8,7 odsto glasova.

S obzirom na to da SNS nije objavio ime svog kandidata za gradonačelnika, OSIC je u ovom tekstu „izmerio” da građani u stavovima koje izriču na društvenim mrežama prepoznaju nekoliko funkcionera te partije u ulozi budućeg gradonačelnika, a najveće šanse daju Siniši Malom aktuelnom gradonačelniku Beograda (19,5 odsto).

Kako navode, analizirali su „gustinu saobraćaja” na društvenim mrežama i to je, kako tvrde, pokazalo da je najviše objava i komunikacije (šerovanje, retvitovanje, lajkovanje…) bilo odmah posle odluke SNS-a o gradskim izborima, zatim u danima posle odluke SPS-a da za gradonačelnika kandiduje Aleksandra Antića i odluke Pokreta slobodnih građana i Narodne stranke da podrže Dragana Đilasa za gradonačelnika.

U tekstu navode da je kuriozitet u vezi s ovim potpuno novim sistemom prikupljanja i obrade stavova građana to što se „filtriraju” sve poruke na društvenim mrežama koje nisu objektivne. Tako su eliminisane poruke političkih stranaka, nevladinih organizacija, objave u medijima, čak i najveći broj poruka lažnih naloga botova, da bi na kraju bile analizirane samo poruke i stavovi onih za koje se smatra da iskreno i jasno saopštavaju koga bi podržali na izborima.

Isključena je, navode, i mogućnost manipulacije, jer je ljudska intervencija u podacima svedena na minimum.

Ono što je problematično u vezi sa ovom vešću jeste relevantnost agencije, a samim tim i podataka koje objavljuje.

Agencija nema svoj sajt, a kontakta nema ni u bazi podataka Agencije za privredne registre. Baza pokazuje i da je agencija osnovana pre samo godinu dana, 15. decembra 2016. godine, a zakonski zastupnik joj je Natalija Todorović do koje nismo uspeli da dođemo i proverimo korpus istraživanja, ko je naručilac i kako se mogu izbeći zloupotrebe pri ovakvoj analizi.

Delovanje ove agencije nije poznato ni Bojanu Perkovu iz Share fondacije, ali on misli da je ovakva vrsta istraživanja moguća. Na društvenim mrežama korisnici svakodnevno kreiraju ogromnu količinu podataka kroz svoje aktivnosti, te ako uzmemo u obzir koji sve napredni alati za analizu takvih podataka postoje, ne bi me iznenadilo da postoji mogućnost za vršenje toliko preciznih istraživanja”, rekao je on za FN Tragač. 

Ova vest ne može se okarakterisati kao lažna, jer se ne može sagledati korpus koji je agencija koristila za istraživanje, ali ostavlja prostora za sumnju da služi manipulaciji i kampanji za vladajuću stranku, budući da joj podaci istraživanja idu u prilog. Osim toga, ostaje upitna relevantnost agencije koja do sada nije radila ovakve analize i njen rad nije transparentan, s obzirom na to da nema ni sajt.

List Danas takođe je ukazao na to da li mogu biti validni podaci dobijeni na ovaj način, te ukazao i na to da mnogo Beograđana ne koristi društvene mreže, a imaju pravo da glasaju, tako da su oni isključeni iz ovog istraživanja.

Autorka: Svetlana Paramentić