Manipulativne jezičke strategije (3)

Osobe koje nam se obraćaju putem medija pre svega imaju obavezu da to čine nedvosmisleno, a poruka koju nam prenose da jasno otkriva njihovu nameru. U poslednjem prikazu manipulativnih jezičkih strategija ukazaćemo na neke koje nije sasvim lako uočiti, kao što je argumentum ad logicam, ali i na one koje nas često i nasmeju kao sto su argumentum ad misericordiam ili dokaz iz anegdote, a koje podjednako ozbiljno treba shvatiti zbog posledica koje njihovom upotrebom mogu nastati. Prikaz je načinjen na osnovu knjige „Mali rečnik grešaka (ne samo) za novinare“, a primeri izjava preuzeti su sa sajta izjave.net.

 

Argumentum ad consequentiam – argument iz neprihvatljive posledice. Dokazivanje da je verovanje pogešno zato što implicira nešto u čega radije ne bismo poverovali, ili da je istinito jer se poklapa sa našim ubeđenjima.

„Svi znaju kakav bi bio odgovor 99 odsto građana na pitanje da li veruju Pajtiću ili Kirbiju, ja lično verujem američkom ambasadoru. Kirbi je pošten čovek, ne kažem zato što se radi o američkom ambasadoru, već zato što to znam iz ličnog iskustva.“  Aleksandar Vučić, premijer Srbije, u kontekstu navodnog prisluškivanja Bojana Pajtića, „Tanjug“.

„Moj prijatelj Sebastijan Kurc nikada to ne bi rekao.“ Aleksandar Vučić, premijer Srbije, o „punoj normalizaciji odnosa sa Kosovom“ pre ulaska Srbije u EU, B92.

 

Argumentum ad logicam – nastaje kada zaključak odbacimo zato što je  izveden iz neistinitih premisa i na nevaljan način, iako je sam po sebi istinit.

„Mi nismo sposobni da vodimo železaru profitabilno, nismo nikada bili sposobni da zarađujemo pare, da napravimo nabavku kako treba, nikada nismo umeli da prodajemo po ceni po kojoj treba i niko u Srbiji nikada to nije znao da radi. Pokušaćemo da dobijemo najbolje ljude u svetu…“ Aleksandar Vučić, premijer Srbije, o angažovanju inostranog menadžmenta u smederevskoj železari, „Između dva petka“ Radio Beograda 1.

„Rešite to. Zašto da budali kao ja plaćate više, zato što neće da ide kod doktora.” Aleksandar Vučić, premijer Srbije, o troškovima zbog kasnog dijagnostifikovanja dijabetisa jer se građani ne odazivaju na preglede, „Tanjug“.

 

Argumentum ad misericordiam – doslovno, argument iz sažaljenja ili greška pozivanja na emocije uopošte.

“Nisam ‘kralj mesa’, već kralj tuge, muke i problema, jer posle kupovine neke društvene firme skoro uvek imam probleme s radnicima koji štrajkuju, jer ne žele da im firma bude prodata privatnom vlasniku.” Petar Matijević, biznismen, o kupovini hotela „Slavija luks“ za 6,5 miliona evra na licitaciji kod javnog izvršitelja, „Blic“.

„Nemačkog šefa diplomatije upitao sam kako da izađem pred Srbe i kažem da nema ništa od Kosova i da su to rekli naši prijatelji. Pa svi Srbi da uzmu tiganj i da me lupe u glavu!“  Aleksandar Vučić, predsednik Srbije, o svojoj poseti Nemačkoj, za TV Hepi, „B92“.

 

Argumentum ad novitatem – nekritičko prihvatanje novina. Ukoliko prihvatimo da je nečija tvrdnja istinita samo zato što većina ljudi počinje u nju da veruje, počinili smo gešku nekritičkog prihvatanja novina.

„To su neki posebni materijali od kojih je kuća pravljena, kažu da sa jednom šibicom možete čitavu sobu da zagrejete u nakraćem mogućem vremenu. Kažu da će tek za pedeset godina da osete kvalitet izgradnje.“   Aleksandar Vučić, premijer Srbije, o obnovljenim kućama u Obrenovcu, „Između dva petka“ Radio Beograda 1.

 

Argumentum ad populum – argument pozivanja na narod. Verovanje da je neka tvrdnja tačna naprosto zato što odražava većinsko stanovište.

 „Srbi nikada nisu pogrešili u izboru kada ih su ih pitali hoće li stati na stranu dobra ili stranu zla. I zato neka veći od nas prate kako se Srbi opredeljuju, jer su sigurno na pravoj strani, jer su sigurno na strani dobra, jer su sigurno na strani pravde, jer su sigurno na strani života, jer su sigurno na strani dobra i za sebe i za druge.“   Aleksandar Vulin, ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, u (Severnoj) Kosovskoj Mitrovici, „Zemlja čuda“ Radio Beograda 1.

 

Dokaz iz anegdote – nastaje kada isključimo dokaze, radi priče iz prve ruke, anegdote ili događaja iz ličnog iskustva.

„On je jedini dokazao da mu niko ništa ne može. Na njegovu glavu je pao onaj led i uspeo je da preživi, a nije bosanskog porekla. Tajna je u šlemu koji je crvene boje. Mi treba da budemo taj šlem.“ Ivica Dačić, predsednik SPS-a i potpredsednik Vlade Srbije, preporučujući Aleksandra Antića za gradonačelnika Beograda na sednici GO SPS-a, B92.

 

Greška podele – iz toga što grupa u celini ima neku osobinu ne sledi da je ima i svaki član, ili da svaki član grupe ima istu osobinu.

„[Srbiju] pljačkaju svi koji mogu, uključujući i građane – koji takođe pljačkaju Srbiju kad god im se ukaže prilika.“  Nebojša Katić, ekonomista, „Zrno po zrno“ na kanalu Catena mundi (youtube.com).

 

Prestižan žargon – žargon je specijalizovan jezik koji se obično koristi u uskom krugu stručnjkaka radi precizne i svrsishodne komunikacije. Greška nastaje kada se žargon koristi kao sredstvo prestiža ili moći.

„Matematika kaže da je rezultat funkcije maksimum između dve veličine ili – plata puta 0,9, 25.000 dinara. Prema tome, veća od te dve veličine će biti plata. Pogledajte udžbenik iz matematike, pa će vam biti jasno.“  Dušan Vujović, ministar finansija, o smanjenju zarada u javnom sektoru, prema „24 minuta sa Zoranom Kesićem“ na TV B92.

 

Pogledajte još:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*