Ne, na svetu nema više „ganc novih automobila” nego ljudi

Portal Telegraf reaktuelizovao je staru lažnu vest o milijardama neprodatih automobila koji se lageruju na „svojevrsna groblja – mesta gde će vozila vremenom jednostavno istrunuti”. Kako se navodi, „carstvo neiskorišćenih automobila svakodnevno raste”, a izvor problema je što sve manje ljudi kupuje nova vozila. Međutim, iako dosta proizvođača poseduje skladišne prostore, razlika u broju proizvedenih i prodatih automobila nipošto se ne meri milijardama.

Nasuprot tvrdnjama da sve manje ljudi kupuje nova vozila, podaci Međunarodne organizacije proizvođača automobila (OICA) pokazuju da je proizvodnja, ali i kupovina novih automobila u konstantnom porastu u 21. veku sa izuzetkom 2008. i 2009, u vreme Svetske ekonomske krize.

Podatak o deset milijardi „ganc novih automobila” kojih ima više nego ljudi na Zemlji deluje potpuno neubedljivo kada se uzme u obzir da je po poslednjim podacima u 2015. bilo sveukupno nešto manje od milijardu i trista hiljada vozila u upotrebi. Dakle, to bi značilo da novih vozila koja su ostavljena da „istrunu” ima 6 ili 7 puta više nego onih koja su u upotrebi.

Tekst se u najvećoj meri zasniva na blog postu izvesnog Vinsenta Luisa iz 2014, koji je ubrzo preneo portal Zerohedge sa ciljem da dokaže kako je svetska recesija još uvek na snazi. Odatle su je preuzeli regionalni i domaći portali koji već pet godina periodično šire istu dezinformaciju. Ubrzo po objavljivanju ove priče, međutim, reagovali su brojni mediji i eksperti i pokušali da dokažu njenu neistinitost, između ostalih Snopes, Huffington Post, Jalopnik i Mirror.

Fotografije na kojima se vest zasnivala zaista su pokazivale hiljade automobila uredno poređanih na različitim lokacijama, ali, kako Snopes navodi, one su uglavnom nastale 2009. u vreme svetske ekonomske krize i ne predstavljaju normalnu pojavu. Neke od njih pokazivale su redovne situacije u kojima hiljade automobila čekaju u blizini neke luke da budu isporučena do distributera ili krajnjih kupaca. Takođe, dovodi se u pitanje i spremnost proizvođača da bez ikakve osnove lageruju automobile za koje nisu sigurni da će biti prodati.

Telegraf je u svoj tekst uključio nešto novije fotografije i video snimak, ali ova oprema teksta ne prikazuje ono što se tvrdi. Tako je slika koja je potpisana sa „jedno od najvećih grobalja automobila nalazi se u Velikoj Britaniji” zapravo nastala u SAD i na njoj nisu „ganc novi” automobili, kako navodi Telegraf. Internet pretraga ove fotografije ukazuje na automobile nastradale u uraganu Sendi 2012. godine. Video koji prati vest takođe predstavlja svojevrsno „groblje automobila” u Americi, ali ni ovaj put nije reč o novim automobilima, nego o već korišćenim koje je Folksvagen bio primoran da otkupi od svojih kupaca zbog afere oko izduvnih gasova.

Danka Mihajlović, FakeNews Tragač