Nirnberška suđenja, vakcina i „zločin protiv čovečnosti“

Nirnberški proces nije ustanovio da se „davanje lekova protiv volje subjekta“ tretira kao zločin protiv čovečnosti, uprkos takvim tvrdnjama ispisanim na fotografijama koje se više meseci pojavljuju na društvenim mrežama u regionu.

Na autentičnu fotografiju s Nirnberških suđenja, na kojima su se na optuženičkoj klupi našli pripadnici političke, vojne i ekonomske elite nacističke Nemačke, dopisane su reči: „1945. Nirnberški sud: Davanje lekova protiv volje subjekta je zločin protiv čovečnosti“. Ovde se, međutim, radi o proizvoljnom i netačnom tumačenju, zloupotrebljenom u (nenaučnoj) kampanji protiv vakcinacije na kovid 19.

Zločin protiv čovečnosti?

Šta je zapravo doneo Nirnberški proces i kako je definisan zločin protiv čovečnosti? Na osnovu suđenja viđenijim nacistima, nastali su takozvani Nirnberški principi, kao skup od sedam osnovnih načela u vezi s međunarodnom odgovornošću za krivična dela.

Šesti princip definiše zločine kažnjive po međunarodnom pravu, a to su:

  • zločini protiv mira,
  • ratni zločini
  • zločini protiv čovečnosti.

Zločini protiv čovečnosti, po ovom principu, odnose se na progon na političkoj, rasnoj ili verskoj osnovi, a takođe i na ubistvo, istrebljenje, stavljanje u ropski položaj, deportaciju i druge nehumane akte protiv civilnog stanovništva. Ovi postupci smatraju se zločinom protiv čovečnosti i kažnjivi su po međunarodnom pravu onda kad su u sticaju sa zločinima protiv mira i ratnim zločinima. Ni na koji način se ovde ne spominju medicinski tretmani ni lečenje bilo kog pojedinca ili populacije.

Osim toga, glavni pretresi u nirnberškoj Palati pravde počeli su tek u novembru 1945. i nijedna presuda nije donesena do kraja te godine. Nirnberški sud, dakle, nije mogao 1945. ustanoviti ono što se na popularnoj fotografiji tvrdi. Donošenje Nirnberških principa, naprotiv, predstavljalo je složen i dug političko-pravni postupak i Komisija UN za međunarodno pravo objavila ih je tek 1950. godine.

Eksperiment, ne vakcina

Gde nastaje zabuna i prostor za manipulaciju? O etičkim principima izvođenja medicinskih ekperimenata govori se u drugom pravnom dokumentu – Nirnberškom kodeksu (koji nema nikakve veze s definisanjem zločina protiv čovečnosti). Nirnberški kodeks govori o obaveznom pristanku subjekta, ali na eksperimentisanje na ljudima, a ne o upotrebi testiranih i odobrenih lekova i vakcina.

Ova dezinformacija pojavila se tokom pandemije koronavirusa na nekoliko Fejsbuk stranica koje okupljaju protivnike vakcinisanja. Analizirao ju je američki sajt specijalizovan za dekonstrukciju lažnih vesti FactCheck.org u tekstu pod naslovom: „Nuremberg Code Addresses Experimentation, Not Vaccines“ (Nirnberški kodeks odnosi se na ekperimente, ne vakcine).

Nirnberški kodeks nastao je 1947. tokom posebnog suđenja lekarima koji su tokom Drugog svetskog rata sprovodili medicinske oglede na zatvorenicima u koncentracionim logorima (postupak poznat kao Doctors’ trial). Nacisti su, bez pristanka, sprovodili eksperimente kako bi potkrepili svoju ideologiju rasne superiornosti. Nirnberški kodeks odgovor je upravo na takve jezive postupke.

Ovaj postulat našao se i u Ustavu Srbije (član 25) u kojem piše da niko ne može biti podvrgnut medicinskim ili naučnim ogledima bez svog slobodno datog pristanka. Ponovo, radi se o ogledu, ne o preventivnoj zaštiti od poznatih bolesti. Ipak, i ovaj član zloupotrebljava se u javnom prostoru. Između ostalih, na svom Fejsbuk profilu podelila ga je bivša poslanica Marinika Tepić, uz komentar: „Nisam antivakcinaš ALI ne može se kršiti Ustav čl.25 ni zbog jedne vakcine!“.

Informisan pristanak vs. rizik za druge

Do koje tačke seže pravo države da zaštiti svoje stanovnike od virusa, a do koje pravo pojedinca da odlučuje o svom telu, i dalje je, međutim, izazovno etičko pitanje.

Tragom plakata s natpisom: „Vakcina je direktno kršenje Nirnberškog kodeksa“ koji se u maju pojavio u Kanadi (slična poruka viđena i u SAD, Francuskoj i Južnoafričkoj Republici) Frans pres je konsultovao Lorensa Gostina, profesora prava s Univerziteta Džordžtaun.

Ekspert za javno zdravlje nazvao je tvrdnje s plakata „potpuno lažnim“, budući da, kako je objasnio, nijedna osoba nema prava da odbije tretman da bi potom zarazila drugu osobu. „Bioetički principi zahtevaju informisan pristanak, ali ne ukoliko taj pojedinac predstavlja rizik za druge“, rekao je Gostin.

Zaključak više sagovornika Frans presa je da međunarodno pravo nije u suprotnosti s vakcinacijom. Stiven Džof, profesor medicinske etike na Univerzitetu Pensilvanija, kazao je da je Nirnberški kodeks „savršeno kompatibilan s vakcinacijom“.

Danijel Apro, Fake News Tragač

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA