Mart ’22 unatrag: dvocifreni broj zaraženih i osmocifrene donacije Ukrajini

U osvrtu na mart 2022. donosimo pet upečatljivih primera manipulativnih vesti i neostvarenih najava. Ukoliko i sami sumnjate u vest koju ste pročitali, možete je prijaviti ovde.

Ništa od dvocifrenog broja novozaraženih „oko 20. marta“

Nekoliko portala (1, 2, 3, 4) je u februaru prenelo prognozu klimatologa Milana Starčevića prema kojoj je „oko 20. marta“ u Srbiji trebalo da bude zabeležen „dvocifren broj“ novozaraženih od kovida 19. Starčević je ovu – kako će se ispostaviti – pogrešnu prognozu izrekao u jutarnjem programu televizije Pink, da bi nakon toga mnogi portali krenuli da izveštavaju o „ključnom datumu“ i kraju korone. On je najavio i da se „definitivan prekid svih zaražavanja očekuje se već od 3. aprila”, a ovom izjavom FN Tragač će se baviti u narednom blogu Unatrag, ukoliko se i ona ispostavi kao netačna. Dvadesetog marta broj novozaraženih u Srbiji bio je četvorocifren i iznosio 1.383 novozaraženih, a sličan je bio i u danima pre i posle tog datuma.

Bajden jeste primetio svoj gaf o napadu Putina na Rusiju i odmah se ispravio

Početkom marta Informer je u svom štampanom izdanju izvestio o „još jednom gafu predsednika Amerike“ Džozefa Bajdena, kada je on izjavio da je „Putin napao Rusiju“. Američki predsednik, prema interpretaciji Informera, nije primetio da je rekao bilo šta pogrešno. Ipak, ova konstatacija ne odgovara istini. Bajden se ispravio odmah nakon lapsusa, što se može videti na celom snimku njegovog intervjua. O ovome je pisao i američki portal za utvrđivanje činjenica Snopes nakon što je mrežama počeo da se širi manipulativno isečen snimak Bajdenovog intervjua uz interpretacije slične onoj koju je objavio i Informer.

Ne, Brajan Brković nije „aktivista Stranke slobode i pravde Dragana Đilasa“

Nakon što je novosadski aktivista Brajan Brković sa nekoliko svojih saboraca nasilno prekinuo javnu sednicu Komisije za planove u vezi sa nacrtom generalnog urbanističkog plana Novog Sada, tabloidi naklonjeni vladajućoj većini oglasili su se izrazito pristrasnim tekstovima o ovom događaju. U svojim štampanim izdanjima Alo i Objektiv okarakterisali su Brkovića kao „aktivistu Stranke slobode i pravde (SSP) Dragana Đilasa“. Ipak, Brković nije u stranci SSP od septebra prošle godine. Za nedeljnik Vreme tada je rekao da je izašao iz SSP zbog „koncepcijskog neslaganja“, nakon što ga ta stranka nije podržala kada je dobijao pretnje smrću zbog ispisivanja imena afera trenutne vlasti preko srpskih trobojki, za koje se veruje da su ih aktivisti vladajuće stranke oslikali u novosadskom naselju Liman.

Ne, Leonardo Dikaprio nije donirao 10 miliona dolara pomoći Ukrajini preko Međunarodnog višegradskog fonda

Nekoliko domaćih portala (1, 2, 3) tokom marta objavilo je kako je američki glumac Leonardo Dikaprio donirao 10 miliona dolara za podršku Ukrajini kroz Međunarodni višegradski fond. Ipak, ova tvrdnja nije tačna. Novinari američkog portala za utvrđivanje činjenica Snopes bavili su se ovom pričom i kontaktirali Međunarodni višegradski fond iz kog im je poručeno da „im ova tvrdnja nije poznata“ kao i da „nemaju bilo kakve informacije o tome da je Leonardo Dikaprio donirao Ukrajini 10 miliona dolara“. Snopes takođe navodi i da je glumac načinio nekoliko privatnih donacija Ukrajini nepoznate vrednosti, iako tvrdnja o donaciji od 10 miliona dolara nije istinita.

Ne, novinar Brent Reno u trenutku smrti u Ukrajini nije radio za Njujork tajms

Dnevni list Srpski telegraf 14. marta objavio je da je u Ukrajini, u blizini Kijeva, ubijen novinar Njujork tajmsa Brent Reno. Ipak, Brent Reno u trenutku kada je ubijen nije bio na zadatku za Njujork tajms. Ovaj američki medij dan pre objave Srpskog telegrafa demantovao je aktuelnu saradnju s Renoom i saopštio da je ovaj novinar poslednji put radio za Njujork tajms 2015. godine, te da su izveštaji o njegovoj angažovanosti u tom listu počeli da kruže zbog toga što je u trenutku smrti nosio legitimaciju Njujork tajmsa koja mu je izdata pre mnogo godina.

Ivan Subotić, FakeNews Tragač

Ukratko

26/11/2022

Ne, španski grip se nije širio vakcinama

Portal Borba za istinu objavio je tekst „Španski grip nije bio prirodna pojava bolesti, već čin masovnog ubistva“ u kome se navodi svedočenje prof. dr Eleonor Mekbin,…

26/11/2022

Ne, piloti nisu protestovali protiv kemtrejlsa

Na Tviteru je objavljena fotografija pilota koji nose slike „kemtrejlsa“ uz natpise na engleskom („Odbijamo da nastavimo da prskamo kemtrejls“) i na italijanskom („Odbijamo da ubijamo naše…

TOP 5 – LOKACIJA MANIPULACIJA
Fakenews tragac logo

Sumnjate u vest koju ste pročitali?

Pošaljite nam je. Proverićemo.