Da li su antičke grčke i rimske statue bile bele?


Bela laž, tako domišljato portal Vox naziva ustaljeno verovanje u kulturi da su starogrčke i starorimske statue bile od čistog kamena, bez boje. Ali verovanje o belini statua iz antike nije tako bezazleno kao bele laži. To verovanje povezano je sa nekim štetnim idejama koje su se razvile u zapadnoj kulturi.

Ali da krenemo od početka – „ideja da su drevni ljudi prezirali svetlu boju je najčešća zabluda o zapadnjačkoj estetici i istoriji zapadne umetnosti“, „to je laž koje se svi držimo“, „to je najbolje čuvana tajna koja čak i nije tajna” reči su stručnjaka s kojima je razgovarao magazin Njujorker u svom tekstu o bojama antičkih statua.

A zašto je ova ideja o belini starih statua značajna podseća istoričarka umetnosti Šejla Hofman: „Prema zapadnim pogledima na istoriju kulture stari Grci su usavršili umetnost, Rimljani su je kopirali, mračni Srednji vek ju je izgubio, a renesansa je ponovo otkrila savršenstvo starine.”

Kako to Si-En-En objašnjava, mit o belom mermeru započeo je upravo tokom renesanse, kada su u većoj meri počele da se otkopavaju drevne statue. „Većina njih je izgubila svoju originalnu boju nakon vekova izloženosti elementima, a renesansni umetnici su imitirali njihov izgled ostavljajući svoj kamen neobojenim”, navodi ovaj medij.

Obojena replika starorimske statue Avgust iz Prima-porte, Ašmolijan Muzej, Oksford, Ujedinjeno Kraljevstvo. Izvor: Wikimedia

Ovde nailazimo i na ime Johana Joahima Vinkelmana (1717-1768), koji se smatra ocem moderne arheologije, i koji je dao oblikovao savremeni – iskrivljeni –  pogled na antičke statue. „Boja bi trebala da ima samo malo udela u našem razmatranju lepote, jer se suština lepote sastoji, ne u boji, već u obliku, i oko toga će se prosvetljeni umovi odmah složit“, pisao je Vinkelman u svojoj knjizi „Istorija drevne umetnosti“.

Nakon Vinkelmana, istorija je bila promenjena, a njegove ideje o bezbojnim – belim – antičkim statuama šire prihvaćene. Vinkelman je bio mislilac prosvetiteljskog perioda tokom kog je rasizam u Evropi postajao sve više uobičajen. Isključivo bele antičke statue su se dobro uklapale u narativ tog doba.

Direktor Muzeja Akropolja Nikos Stampolidis za Dojče Vele objašnjava da „istorijski gledano, društva upliću svoje ideologije u način na koji gledaju na svet“. Prema njegovom mišljenju, ideja o belim antičkim stauama se uklapala u narative iz doba prosvetiteljstva „o superiornosti belih ljudi“. Tako je, mit o belim stauama opstao, iako je i sam Vinkelman znao da su na nekim od antičkih statua pronađeni tragovi boje.

A ako bismo hteli da saznamo koje su to statue bile obojene, kako su izgledale i kojim bojama su bile farbane, danas postoje različiti načini da to otkrijemo. Sem vidljivih tragova boja na statuama u muzejima, opisa iz istorijskih izvora, dostupno nam je i UV snimanje statua kao najprecizniji način otkrivanja sveta boja starih statua. I zahvaljujući svim ovim izvorima napravljene su rekonstrukcije kako je originalno izgledao Partenon u boji, kako je poznata statu Avgusta bila obojena, i mnoge druge

Nemački arheolozi Vincent Brinkman i Urlike KohBrinkman su čak relizovali  projekatBogovi u boji”, u kom je rekonstruisan izgled starih grčkih i rimskih statua u boji. Sve ove statue imaju šarenilo i raznolikost boja (ljubičasta, crvena, zelena, žuta) i imaju drugačiji karakter od belog mermera, kako smo navikli da ih percipiramo.

Marija Zemunović, FakeNews Tragač

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA