Doktor Slobodan Obradović nije izumeo kapsule „HyperCaps“


„Pacijent mi je poslao preko Vajbera taj link, i kad sam video, šokirao sam se“, objašnjava nam dr Slobodan Obradović, jedna je od najnovijih žrtava lažnog predstavljanja u onlajn reklamama. Njegov identitet zloupotrebljen je zarad prodaje preparata „HyperCaps“ koji se reklamira kao „glavno otkriće godine u svetskoj medicini“. Obradović je na svom Tviter profilu opovrgao da je učestvovao u oglašavanju pomenutog preparata, a isto je potvrdio i u razgovoru za Tragač.

Doktor Slobodan Obradović u reklami za “HyperCaps”, izvor: skrinšot

Stari princip manipulacije, nova zloupotreba

Reklama za „HyperCaps“ poput mnogih sličnih oglasa koje je Tragač ranije analizirao, sadrži potpuno izmišljeni intervju u kom intervjuisana osoba – lekar – u javnost iznosi inspirativnu priču o tome kako je otkrio revolucionaran lek za neku bolest. Ovog puta u pitanju je hipertenzija. Za razliku od većine sličnih reklama koje smo ranije analizirali, medicinski autoritet na fotografijama u reklami zaista jeste lekar. Ali ne, dr Slobodan Obradović nije otkrio „HyperCaps“ i nema nikakve veze s ovim proizvodom.

Uvod u intervju govori o situaciji na „kongresu kardiologa koji je ove godine održan u Evropi“, u kojoj je cela sala aplaudirala Slobodanu Obradoviću jer je „izmeo unapređeni metod za lečenje visokog krvnog pritiska“. „To je potpuna laž“, navodi dr Slobodan Obradović za Tragač i dodaje da fotografije koje o ovoj „situaciji“ navodno svedoče verovatno potiču sa neke od odbrana doktorata kojima je prisustvovao.

„Te slike su svima dostupne preko interneta. Ukucajte moje ime i dobićete ih“, objašnjavam nam dr Obradović, inače kardiolog zaposlen na Vojno-medicinskoj akademiji i profesor interne medicine. Doktor Obradović – naravno – leči svoje pacijente lekovima, ali kako navodi za Tragač on sam se ne bavi farmacijom, pa nije mogao učestvovati u otkriću bilo kakvog sredstva za lečenje krvnog pritiska.

Upitali smo dr Obradovića da li će pokušati da se pravnim putem obračuna sa zloupotrebom svog lika i imena, na šta nam je on odgovorio da se već konsultovao sa svojim advokatom. „On je čovek [advokat prim. aut] rekao da tu ne može ništa posebno da se uradi i da upravo organizacijama kao što ste vi javim da je to lažna reklama, ili Guglu, da prijavim“, rekao nam je dr Obradović.

 

Draga Saveta, ovde Selma… ili Niyati

Tek nakon dužeg uvoda u reklami se otkriva ime čudotvornog sredstva –  „HyperCaps“ i objašnjava se način na koji ove kapsule deluju. U pitanju je vrlo „naučna“ metoda: kada HyperCaps kapusle dođu u kontakt sa vodom, one – kako se u reklami navodi – „bude molekule života’“.

Doktor zatim započinje priču o starijoj ženi koja nije mogla da dođe do bolnice, a bila joj je potrebna njegova pomoć. Njeno ime je Selma Kozlić (75), a doktor joj je pomogao, preporučivši HyperCaps. Nju je to, naravno, preporodilo, te mu se ona zahvaljuje u pismu koje lažni dr Obradović prenosi čitaocima. Međutim, „doktor“ se u najavi pisma zbunjuje pa ga pripisuje izvesnoj Niyati Baria (ime tipično za Indiju), a ne Slmi iz „jednog malog sela“ o kojoj se u ostatku reklame govorilo.

 

Ko stoji iza proizvoda HyperCaps?

Na osnovu pakovanja kapsula HyperCaps možemo zaključiti da se radi o proizvodu koji prodaje kompanija Limited Charm o kojoj je Tragač u saradnji sa kolegama iz Bosne i Hercegovine već pisao pre nešto više od 3 godine.

Mreža firmi na Balkanu i manipulativna prodaja magičnih preparata

U pitanju je jedna od firmi koje su deo mreže sličnih kompanija otvorenih kako bi se kroz njih prodavali navodno čudotvorni preparati koji leče različite bolesti. Ali samo u onlajn reklamama. U stvarnosti, sama firma u saopštenju o odricanju od odgovornosti navodi da njeni proizvodi nisu namenjeni za „dijagnozu, lečenje ili prevenciju bolesti“.

Aleksa Ćirić, FakeNews Tragač

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA