11/06/2025
Ne, Lazar Stojaković nije terorisao ljude u Zaječaru
Više domaćih portala objavilo je u nedelju, tokom lokalnih izbora u Zaječaru i Kosjeriću, da „roleks blokader sa nemačkom stipendijom teroriše ljude u Zaječaru“, misleći pritom na…
„Pacijent mi je poslao preko Vajbera taj link, i kad sam video, šokirao sam se“, objašnjava nam dr Slobodan Obradović, jedna je od najnovijih žrtava lažnog predstavljanja u onlajn reklamama. Njegov identitet zloupotrebljen je zarad prodaje preparata „HyperCaps“ koji se reklamira kao „glavno otkriće godine u svetskoj medicini“. Obradović je na svom Tviter profilu opovrgao da je učestvovao u oglašavanju pomenutog preparata, a isto je potvrdio i u razgovoru za Tragač.
Reklama za „HyperCaps“ poput mnogih sličnih oglasa koje je Tragač ranije analizirao, sadrži potpuno izmišljeni intervju u kom intervjuisana osoba – lekar – u javnost iznosi inspirativnu priču o tome kako je otkrio revolucionaran lek za neku bolest. Ovog puta u pitanju je hipertenzija. Za razliku od većine sličnih reklama koje smo ranije analizirali, medicinski autoritet na fotografijama u reklami zaista jeste lekar. Ali ne, dr Slobodan Obradović nije otkrio „HyperCaps“ i nema nikakve veze s ovim proizvodom.
Uvod u intervju govori o situaciji na „kongresu kardiologa koji je ove godine održan u Evropi“, u kojoj je cela sala aplaudirala Slobodanu Obradoviću jer je „izmeo unapređeni metod za lečenje visokog krvnog pritiska“. „To je potpuna laž“, navodi dr Slobodan Obradović za Tragač i dodaje da fotografije koje o ovoj „situaciji“ navodno svedoče verovatno potiču sa neke od odbrana doktorata kojima je prisustvovao.
„Te slike su svima dostupne preko interneta. Ukucajte moje ime i dobićete ih“, objašnjavam nam dr Obradović, inače kardiolog zaposlen na Vojno-medicinskoj akademiji i profesor interne medicine. Doktor Obradović – naravno – leči svoje pacijente lekovima, ali kako navodi za Tragač on sam se ne bavi farmacijom, pa nije mogao učestvovati u otkriću bilo kakvog sredstva za lečenje krvnog pritiska.
Upitali smo dr Obradovića da li će pokušati da se pravnim putem obračuna sa zloupotrebom svog lika i imena, na šta nam je on odgovorio da se već konsultovao sa svojim advokatom. „On je čovek [advokat prim. aut] rekao da tu ne može ništa posebno da se uradi i da upravo organizacijama kao što ste vi javim da je to lažna reklama, ili Guglu, da prijavim“, rekao nam je dr Obradović.
Tek nakon dužeg uvoda u reklami se otkriva ime čudotvornog sredstva – „HyperCaps“ i objašnjava se način na koji ove kapsule deluju. U pitanju je vrlo „naučna“ metoda: kada HyperCaps kapusle dođu u kontakt sa vodom, one – kako se u reklami navodi – „bude ’molekule života’“.
Doktor zatim započinje priču o starijoj ženi koja nije mogla da dođe do bolnice, a bila joj je potrebna njegova pomoć. Njeno ime je Selma Kozlić (75), a doktor joj je pomogao, preporučivši HyperCaps. Nju je to, naravno, preporodilo, te mu se ona zahvaljuje u pismu koje lažni dr Obradović prenosi čitaocima. Međutim, „doktor“ se u najavi pisma zbunjuje pa ga pripisuje izvesnoj Niyati Baria (ime tipično za Indiju), a ne Slmi iz „jednog malog sela“ o kojoj se u ostatku reklame govorilo.
Na osnovu pakovanja kapsula HyperCaps možemo zaključiti da se radi o proizvodu koji prodaje kompanija Limited Charm o kojoj je Tragač u saradnji sa kolegama iz Bosne i Hercegovine već pisao pre nešto više od 3 godine.
Mreža firmi na Balkanu i manipulativna prodaja magičnih preparata
U pitanju je jedna od firmi koje su deo mreže sličnih kompanija otvorenih kako bi se kroz njih prodavali navodno čudotvorni preparati koji leče različite bolesti. Ali samo u onlajn reklamama. U stvarnosti, sama firma u saopštenju o odricanju od odgovornosti navodi da njeni proizvodi nisu namenjeni za „dijagnozu, lečenje ili prevenciju bolesti“.
Aleksa Ćirić, FakeNews Tragač