Međutim

Portal FakeNews Tragač omogućava čitaocima da prijave vesti za koje sumnjaju da su lažne. Po prijemu prijave redakcija razmatra poslatu vest. Ukoliko je zaista lažna, objavljujemo analizu, a ukoliko nije, ili ukoliko je nemoguće doći do zaključka – informaciju o tome postavljamo na ovu stranicu.

21. 5. 2022.

Čitalac nam se  obratio nakon što je posumnjao u istinitost tvrdnji iz objave Instagram profila svettajni. U objavi se navodi kako je „student napravio bateriju koja može da traje 400 godina“. „Mya Le Thai je otkrila da korišćenjem zlatne nanožnice umesto litijuma, baterija može da izdrži 200.000 ciklusa punjenja i da izgubi samo 5% svog kapaciteta“ navodi se još u objavi. Iza ove priče krije se otkriće tadašnje doktorantkinje na Univerzitetu u Kaliforniji Irvin (UCI) Mja Li Taj, koja je 2016. godine zaista otkrila mogućnost da se baterijama produži kapacitet punjenja uz korišćenje zlatne nanožnice. O tome je tada izvestio i Univerzitet u Kaliforniji Irvin. Konstatacija o trajanju baterije od 400 godina, međutim, ne pominje se u članku koji je objavio UCI, već samo u medijskim napisima poput kratkog Forbsovog teksta o pomenutom pronalasku, i drugih (1, 2, 3). Od pomenutog pronalaska do danas Mja Li Taj je podnela nekoliko aplikacija za patente koji se tiču baterija i produžavanja njihovog trajanja, ali i dalje nema izveštaja o komercijalizaciji njenog pronalaska. (I. S.)

9. 5. 2022.

Portali Sputnjik, Republika, Srbija danas, Nulta tačka i Srbin.info pisali su o „upozorenju nemačkog ministarstva” u vezi sa pravljenjem zaliha hrane i lekova u domaćinstvima širom države. Tekstovi sadrže i spisak namirnica za koje ministarka unutrašnjih poslova Nemačke Nensi Fezer preporučuje da ih treba imati kod kuće „za svaki slučaj”. Tragač je kontaktirao sa Ministarstvom unutrašnjih poslova Nemačke i dobio potvrdu da je ministarka u razgovoru za novine Handelsblat stvarno govorila o pemenutom spisku, kao i da je rekla da ne bi bilo loše imati navedene namirnice u slučaju vanredne situacije. „Preporuke o gomilanju zaliha, koje se odnose na potencijalne krizne situacije različite vrste, postoje već duže vreme”, kažu iz medijskog tima Ministarstvom unutrašnjih poslova Nemačke za FakeNews Tragač i šalju publikaciju objavljenu početkom 2019. godine koju je ministarka Fezer spominjala. (S. K.)

25. 3. 2022.

Čitalac nas je kontaktirao preko Fejsbuka i zamolio nas da proverimo autentičnost opisa fotografije na kojoj devojka stavlja cveće na ogradu srpske ambasade u Moskvi povodom godišnjice NATO bombardovanja Jugoslavije, uz napomenu da mu deluje da je reč o ruskoj ambasadi u Srbiji, a ne obrnuto. Pomoću Gugl mape pronašli smo srpsku ambasadu u Moskvi, čija crna metalna ograda sa šiljcima zlatne boje odgovara ogradi sa sporne fotografije. Pretragom slika ambasade Rusije u Beogradu, može se videti drugačija, siva ograda, čiji vrhovi drugačijeg oblika. Obrnutom pretragom fotografije dolazi se do teksta na sajtu političke partije „Jedinstvena Rusija”, u kom piše da su neki od članova ove stranke položili cveće uz ogradu srpske ambasade u spomen na NATO bombardovanje Jugoslavije. (S. K.)

9. 3. 2022.

Čitalac FN Tragača zamolio nas je da proverimo vest portala Nova.rs pod naslovom „Ukrajinski obaveštajci se hvale: ubili smo jednog od najbližih Putinovih ljudi“, uz komentar da Vitalij Gerasimov i Valerij Gerasimov nisu iste osobe. Ubrzo potom, isti čitalac skrenuo nam je pažnju na to da je portal Nova.rs naslov prvobitne vesti izmenio u „Ukrajina: Ubijen je jedan od najvažnijih ruskih generala“. U novijoj verziji teksta ne može se primetiti greška u imenu ruskog generala na koju nam je čitalac skrenuo pažnju, što ne znači da ona u trenutku objavljivanja prvobitnog teksta nije postojala. Da je tekstu portala Nova.rs izmenjen naslov (a verovatno i sadržaj) vidi se iz pretrage prvobitnog naslova na Guglu koji i dalje daje rezultat sa inicijalnim naslovom. Tekst portala Nova.rs bavi se objavom Ministarstva odbrane Ukrajine koje je 7. marta saopštilo kako je u borbama kod Harkova preminuo ruski general, načelnik štaba i prvi zamenik komandanta 41. armije Centralnog vojnog okruga Rusije Vitalij Gerasimov. Ukrajinsko ministarstvo odbrane zaista jeste objavilo takvu informaciju, što se može videti na njihovom sajtu. Vest se proširila u „zapadnim medijima”, ali kako navodi portal Radija slobodna Evropa u Kazahstanu, zvanične potvrde o smrti generala i dalje nema, dok se na proruskim grupama aplikacije Telegram tvrdi kako je Gerasimov i dalje živ. Direktor istraživačkog medija Belingket Hristo Grozev objavio je na svom Tviter profilu kako poseduje dokaze o smrti generala dobijene iz ruskih izvora, a napominje i da je česta greška mešanje dva ruska generala – Vitalija Gerasimova (koji je navodno ubijen) i Valerija Gerasimova. Ovu grešku u inicijalnom tekstu verovatno je napravio i portal Nova.rs. Prvobitan naslov portala Nova.rs ipak, može se okarakterisati kao nekorektan s obzirom na to da se u saopštenju Ministarstva odbrane Ukrajine Putin i ne pominje, dok je Nova.rs objavila kako se ukrajinski obaveštajci hvale time da su ubili „jednog od najbližih Putinovih ljudi“. (I. S.)

6. 3. 2022.

Čitalac Tragača ukazao nam je na tekst portala B92 koji govori o prvom teniseru sveta Danilu Medvedevu, koji je sa svog Instagram profila uklonio zastavu Rusije, pod čijim bojama nastupa individualno i timski. Skrenuta nam je pažnja i na snimak ekrana koji pokazuje da se u opisu profila Medvedeva i dalje nalazi zastavu Rusije. Ipak, to je skrinšot Tviter profila ruskog tenisera, gde je u opisu i dalje zastava Rusije, dok je na Instragramu više nema, kao što je to naveo i portal B92. O ovome je pisala i novinarka Kimberly Givant u objavi na Tviteru, koja navodi da je komunicirala i sa agentima Medvedeva, koji su joj na pitanje zašto je uklonio zastavu odgovorili sa: „Nismo voljni da komentarišemo”. (S.K.)

22. 2. 2022.

Čitateljka FN Tragača poslala nam je vest portala Telegraf i zamolila da proverimo brojeve u tekstu, zbog sumnje da su „prenaduvani”. U vesti piše da je 105.601 stanovnika sa Kosova i Metohije podnelo zahtev za radnu vizu u nemačkoj ambasadi u Prištini u toku samo dva meseca – u decembru 2021. godine stoji da je podneto 56.639 zahteva, a u januaru 2022. godine, 48.962 zahteva. Naš portal je kontaktirao nemačku ambasadu u Prištini i stupio u kontakt sa članom medijskog tima ambasade Vladislavom Stevanovićem, koji kaže da su brojevi iz teksta tačni. „Prema novoj ’Zapadnobalkanskoj uredbi’ koja je na snazi od 1. januara 2021. godine do 31. decembra 2023. državljani šest zemalja zapadnog Balkana, uključujući Kosovo, imaju privilegovan pristup nemačkom tržištu rada – bez obzira na kvalifikaciju priznatu u Nemačkoj”, detaljnije objašnjava Stevanović za Tragač i dodaje da se najviše 5.500 odobrenja godišnje mogu izdati za takve aplikacije podnosiocima zahteva sa Kosova u procesu nasumičnog odabira. (S.K.)

Ukratko

TOP 5 – LOKACIJA MANIPULACIJA
Fakenews tragac logo

Sumnjate u vest koju ste pročitali?

Pošaljite nam je. Proverićemo.