Naučno i pseudonaučno

Izraz „naučno“ se u svakodnevnom govoru neretko koristi kao sinonim za nepobitnu istinu. Međutim nauka nije skup nepromenjivih činjenica, već je možemo shvatiti kao sistem organizovanih i argumentovanih znanja koji obuhvata činjenice, pojmove, principe, podatke, informacije, teorije i zakone – sve ono što nam omogućava da razumemo stvarnost, kako prirodnu, tako i društvenu. Ova znanja se ne stiču proizvoljno, već su rezultat primene objektivnih i sistematskih naučnih metoda, u određenom istorijskom kontekstu (1).

U većini metodoloških udžbenika se naučni metod, odnosno postupak koji koristimo za sticanje novih znanja, predstavlja linearnim modelom koji podrazumeva sledeće korake:

Iako krajnje pojednostavljen, ovaj model verno ilustruje ideju u osnovi naučnog postupka – pretpostavke se potvrđuju ili odbacuju na osnovu dokaza. Zahvaljući tome naučna znanja predstavljaju najbolje podržane pretpostavke koje imamo u određenom istorijskom trenutku. Te su pretpostavke podložne reviziji ukoliko se pojave novi nalazi omogućeni boljim alatima ili metodama. Snaga nauke je upravo u njenoj promenjivosti (2).

Sa druge stane, pseudonauka tek „oponaša nauku“. Pokušaje da se uspostave jasni kriterijumi koji razdvajaju nauku od pseudonauke možemo pratiti u filozofiji nauke od antičkih vremena, preko Popera (Karl Poper), njegovih savremenika i kritičara (na primer Imrea Lakatoša) koji su težili da uspostave jedan demarkacioni kriterijum, pa sve do današnjih autora koji sve češće navode veći broj kriterijuma koji odlikuju pseudonauku (3, 4, 5). Tako, na primer, švedski filozof nauke Sven Ove Hanson navodi da neko tvrđenje možemo smatrati pseudonaučnim ako ispunjava tri ključna kriterijuma: Prvo, odnosi se na temu koja spada u domen nauke – na primer, pitanja zdravlja, ponašanja, prirodnih zakona, svemira i sličnih oblasti koje su predmet naučnog istraživanja. Drugo, tvrdnja je krajnje nepouzdana – lišena je empirijskih dokaza, dosledne logike ili metodološke utemeljenosti, do te mere da joj se jednostavno ne može verovati. I treće, ona je deo šireg sistema uverenja ili učenja čiji zagovornici žele da ostave utisak da predstavljaju najpouzdanije moguće znanje o datoj temi – iako to objektivno nije slučaj (6).

 

Kako prepoznati pseudonauku?

Za potrebe ovog kursa nećemo dalje ulaziti u filozofsku analizu razgraničenjanauke i pseudonauke, već ćemo na ovom mestu navesti neke od najčešćih kriterijuma koji svakom zainteresovanom čitaocu mogu olakšati da prepoznaju pseudonaučne tvrdnje (7, 8, 9, 10, 11).

 

Sledeći deo: Naučnici i „naučnici“

Ukratko

31/07/2025

Ne, Simpsonovi nisu predvideli smrt Ozija Ozborna

Niz manipulativnih tvrdnji o proročkom karakteru „Simpsonovih“ bogatiji je za još jednu laž: Dnevnik prenosi da je poznata animirana serija „u epizodi od pre dve decenije predvidela…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA