Da li su žene lošiji vozači od muškaraca?


„Ako vaša supruga želi da nauči da vozi“, upozorava tipičan vic o ženama vozačima, „nemojte joj stajati na put“. Prema uvreženom stereotipu – pomenimo samo primere najpoznatijeg špijuna na svetu ili američki sitkom The Office – žene su za volanom nesigurne i neodlučne, te predstavljaju opasnost po sebe i druge učesnike u saobraćaju. Ali je li to zaista slučaj? Jesu li žene stvarno lošiji vozači od muškaraca?

Ako kao merilo dobre vožnje uzimamo bezbednost, odgovor je ne. Muškarci su ti koji učestvuju u znatno više saobraćajnih nezgoda. Prema podacima američkog ministarstva saobraćaja, 72% vozača putnih vozila koji su 2021. godine poginuli u saobraćajnim nezgodama bili su muškarci, uprkos tome što žene čine većinu vozača u ovoj zemlji. Još veća razlika zabeležena je u Evropskoj uniji – prema izveštaju Evropske opservatorije za bezbednost drumskog saobraćaja (str. 28-29), između 2013. i 2021. godine muškarci su u svojstvu vozača automobila ginuli oko četiri puta češće.

Međutim, šta ako muškarci više stradaju zato što prelaze veću kilometražu? Šta ako izjednačimo broj pređenih kilometara (ili milja)? Ukratko: razlika je manja, ali stopa fatalnih sudara je i dalje znatno veća za muškarce. Recimo, za Sjedinjene Države u periodu od aprila 2016. do marta 2017. godine broj fatalnih sudara na 100 miliona pređenih milja bio je 63% veći za muškarce (2,1 na 100 miliona milja) nego za žene (1,3 na 100 miliona milja).

U redu, muškarci više stradaju na putu, ali šta je sa lakšim sudarima, sudarima koji nemaju fatalan ishod? Njih možemo razdvojiti na dve vrste: one sa (nefatalnim) povredama i one u kojima je načinjena samo materijalna šteta, i muškarci su za volanom češće i u jednom i u drugom slučaju. Oni su u Americi 2019. godine učestvovali u 30% više sudara prvog tipa (1.749 na 100.000 vozača naspram 1.348 za žene) i 37% više sudara drugog tipa (4.300 na 100.000 vozača naspram 3.137 za žene). Razlika je za sve vrste sudara bila još veća u prethodnim decenijama, tako da ne možemo reći ni da je stereotip o ženama vozačima ranije bio opravdaniji.

A šta je sa Srbijom? Da li žene kod nas iz nekog razloga učestvuju u više saobraćajnih nezgoda? Naprotiv, učestvuju u još manje. Prema izveštaju Agencije za bezbednost u saobraćaju za 2022. godinu, 91% smrtno stradalih vozača putnih vozila i 74% povređenih vozača putnih vozila bili su muškarci. Doduše, treba napomenuti da kod nas muškarci i žene nisu podjednako zastupljeni u saobraćaju kao vozači: prema podacima iz 2019. godine, samo 35% odraslih žena ima vozačku dozvolu, naspram 71% odraslih muškaraca.

Konačno, čemu možemo pripisati toliku razliku među polovima? Zašto su muškarci u proseku manje bezbedni vozači od žena? Sasvim je izvesno da je to otuda što su muškarci skloniji rizičnijem ponašanju u saobraćaju, kao što su vožnja bez vezanog pojasa, prekoračenje brzine i vožnja u alkoholisanom stanju. Kad se podvuče crta, biće da su ipak muškarci ti kojima ne treba stajati na put.

Predrag Mijatović, FakeNews Tragač

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA