Da li su žene lošiji vozači od muškaraca?


„Ako vaša supruga želi da nauči da vozi“, upozorava tipičan vic o ženama vozačima, „nemojte joj stajati na put“. Prema uvreženom stereotipu – pomenimo samo primere najpoznatijeg špijuna na svetu ili američki sitkom The Office – žene su za volanom nesigurne i neodlučne, te predstavljaju opasnost po sebe i druge učesnike u saobraćaju. Ali je li to zaista slučaj? Jesu li žene stvarno lošiji vozači od muškaraca?

Ako kao merilo dobre vožnje uzimamo bezbednost, odgovor je ne. Muškarci su ti koji učestvuju u znatno više saobraćajnih nezgoda. Prema podacima američkog ministarstva saobraćaja, 72% vozača putnih vozila koji su 2021. godine poginuli u saobraćajnim nezgodama bili su muškarci, uprkos tome što žene čine većinu vozača u ovoj zemlji. Još veća razlika zabeležena je u Evropskoj uniji – prema izveštaju Evropske opservatorije za bezbednost drumskog saobraćaja (str. 28-29), između 2013. i 2021. godine muškarci su u svojstvu vozača automobila ginuli oko četiri puta češće.

Međutim, šta ako muškarci više stradaju zato što prelaze veću kilometražu? Šta ako izjednačimo broj pređenih kilometara (ili milja)? Ukratko: razlika je manja, ali stopa fatalnih sudara je i dalje znatno veća za muškarce. Recimo, za Sjedinjene Države u periodu od aprila 2016. do marta 2017. godine broj fatalnih sudara na 100 miliona pređenih milja bio je 63% veći za muškarce (2,1 na 100 miliona milja) nego za žene (1,3 na 100 miliona milja).

U redu, muškarci više stradaju na putu, ali šta je sa lakšim sudarima, sudarima koji nemaju fatalan ishod? Njih možemo razdvojiti na dve vrste: one sa (nefatalnim) povredama i one u kojima je načinjena samo materijalna šteta, i muškarci su za volanom češće i u jednom i u drugom slučaju. Oni su u Americi 2019. godine učestvovali u 30% više sudara prvog tipa (1.749 na 100.000 vozača naspram 1.348 za žene) i 37% više sudara drugog tipa (4.300 na 100.000 vozača naspram 3.137 za žene). Razlika je za sve vrste sudara bila još veća u prethodnim decenijama, tako da ne možemo reći ni da je stereotip o ženama vozačima ranije bio opravdaniji.

A šta je sa Srbijom? Da li žene kod nas iz nekog razloga učestvuju u više saobraćajnih nezgoda? Naprotiv, učestvuju u još manje. Prema izveštaju Agencije za bezbednost u saobraćaju za 2022. godinu, 91% smrtno stradalih vozača putnih vozila i 74% povređenih vozača putnih vozila bili su muškarci. Doduše, treba napomenuti da kod nas muškarci i žene nisu podjednako zastupljeni u saobraćaju kao vozači: prema podacima iz 2019. godine, samo 35% odraslih žena ima vozačku dozvolu, naspram 71% odraslih muškaraca.

Konačno, čemu možemo pripisati toliku razliku među polovima? Zašto su muškarci u proseku manje bezbedni vozači od žena? Sasvim je izvesno da je to otuda što su muškarci skloniji rizičnijem ponašanju u saobraćaju, kao što su vožnja bez vezanog pojasa, prekoračenje brzine i vožnja u alkoholisanom stanju. Kad se podvuče crta, biće da su ipak muškarci ti kojima ne treba stajati na put.

Predrag Mijatović, FakeNews Tragač

Ukratko

22/05/2024

Ne, „pravilo 7-38-55“ nije pravilo

Portal Gradske info pridružio se nizu portala koji su preneli netačne navode o takozvanom „pravilu 7-38-55“, prema kojem se sedam odsto komunikacije prenosi rečima, 38 odsto tonom…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA