09/07/2025
Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan
Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…
Jedan čitalac prijavio je našoj redakciji tekst portala Nova čiji mu je naslov delovao sumnjivo: „Poslednja veštica u Evropi spaljena je u Srbiji”.
Nova u svom tekstu navodi određene podatke o mučenju i ubijanju veštica u našim krajevima, a u jednom od pasusa iznosi sledeću tvrdnju, izdvojenu i u samom naslovu teksta: „Vikipedija ima posebno poglavlje o progonu veštica u Srbiji, gde je, navodno, spaljena poslednja veštica u Evropi – 1803. godine. A možda se to desilo i malo kasnije…”
Ovaj podatak pronašli smo na mnogim drugim domaćim portalima (Nova, Srbija danas, Glas javnosti, Lepote Srbije, Informer, Kruševac grad, Storyteller, Krstarica, kao i na Jutjubu (1, 2, 3). Međutim, u pitanju je netačna informacija.
Za početak smo pogledali pomenuti članak na Vikipediji i utvrdili kako u njemu nema informacije da je poslednja veštica u Evropi spaljena baš u Srbiji 1803. godine. Pretragom istorije izmena stranice zaključujemo da nema traga da je takva informacija ikada bila u ovom članku.
Ovaj tekst portala Nova pomenuo je i Aleksandar Mihajlović u svom radu radu „Veštičarenje u lečenju bolesti – Rodni pristup jednom obliku pretpostavljenog ženskog postupanja/rada“ iz 2022. godine. Mihajlović navodi kako se „autorka poziva ’na legendu’ po kojoj je poslednja veštica spaljena u Srbiji, i to početkom 19. veka. Igrom reči, postavlja se pitanje da li je spaljivanje veštice poslednji put obavljeno u Srbiji u 19. veku ili je poslednja veštica na tlu Evrope ’po legendi’ spaljena u Srbiji u 19. veku, pri čemu je jasna konotacija kulturološke prirode primitivizma sredine u kojoj se to dogodilo”.
U ovom svetlu, mogli bismo postaviti tri pitanja:
Da li je poslednja veštica u Srbiji (i Evropi) ubijena 1803. godine?
Da li je poslednje ubistvo veštice u Srbiji počinjeno spaljivanjem?
Ko je poslednja veštica spaljena/ubijena u Evropi?
Kako objašnjava Aleksandar Matković, koji se bavio temom progona veštica na našim prostorima, ukoliko pitanje glasi da li je poslednja veštica u Evropi spaljena 1803, odgovor je – ne. „Spaljivanja je bilo u Srbiji i nakon te godine, npr. 1806, tokom 1820-ih, a koliko mi je poznato, 1803. godina se u malobrojnim izvorima i ne pominje kao godina u kojoj je bilo spaljivanja kod nas”, objašnjava Matković za FakeNews Tragač.
U radu koji je naš sagovornik napisao sa Ivanom Novakov („Pravna obeležja i psihosocijalne determinante progona veštica među Južnim Slovenima”), najkasniji zabeležen slučaj spaljivanja „veštice“ u Srbiji desio se 1841. godine. U pismu kapetana Mačvanskog sreza opisano je ubistvo spaljivanjem jedne žene, za koju se smatralo da je veštica.
Važno je napomenuti da su karakteristike progona veštica u balkanskim zemljama, pa i u Srbiji, bile drugačije u odnosu na zapadnu Evropu, o čemu Matković i Novakov takođe pišu u svom radu.
Iz njihovog rada saznajemo da se na današnje teritorije Hrvatske, Slovenije, pa i Vojvodine, odnosno na teritorije pod uticajem katolicizma, progon veštica raširio „po standardnom evropskom obrascu tek u 17. veku, kada je u većini evropskih centara ova pojava počela da zamire”. S druge strane, napominju oni, u pravoslavnim regijama Balkana, poput Srbije i Crne Gore, „nije bilo formalno organizovanog progona veštica, niti zvanično institucionalizovanih sudskih procesa”, te se tokom 18. i 19. veka lokalna zajednica sama spontano organizovala u progonima.
U Hrvatskoj su institucionalizovana suđenja trajala sve do sredine 18. veka: 1756. godine Marija Terezija donosi rezoluciju koja zahteva prekidanje suđenja vešticama u Austrougarskoj.
U Srbiji je tek početkom 19. veka Karađorđev Кriminalni zakonik (donet 1807. godine) članom 31 zabranio gonjenje i ubijanje veštica: „Ko bi se usudio veštice tražiti i ubijati žene i mučiti kako što su bivale ovakove budalaštine ili u vodu baciti, ko bi ovo učinio – ovakovu ludost, za koje se Srbima belji svet smeje, za ovakvu budalaštinu odsuđujemo mu: ono što bi on učinio bilo više rečenim vešticama, njemu da se učini”.
Iako nam, kada je reč o progonu veštica, najčešće na pamet padaju spaljivanja na lomači, veštice su ubijane i na razne druge načine. „Kada bi se određena žena našla na meti optužbi, razjarena gomila, često pod vođstvom lokalnog sveštenika, surovo bi kažnjavala ženu bacanjem u jamu, spaljivanjem, kamenovanjem, ubijanjem nožem ili iz pištolja”, navode Matković i Novakov u svom radu.
Slično se navodi i u knjizi „Lažna istorija: 101 stvar koja se nikad nije dogodila”, autorke Džo Hedvig Teuvise: „U većini slučajeva veštice su vešane, davljene, zakopavane ili žive skuvane i tako dalje. U mnogim slučajevima je veštica, čak i ako je bila spaljena na lomači, najpre zadavljena”.
Ako uzmemo u obzir sve poznate načine ubijanja veštica, najkasniji zabeležni slučaj iz Srbije – prema radu Matkovića i Novakov – desio se 1846. godine. Tada su se u selu Brdo seljani požalili turskom buljubaši u vezi sa jednom staricom „za koju su verovali da je veštica i da je odgovorna za pomor dece i stoke”. Buljubaša je toljagom ubio tu ženu, kao i druge žene za koje je ona navela da se bave veštičarenjem.
Ako poslednja veštica u Evropi nije ubijena/spaljena u Srbiji 1803. godine, postavlja se pitanje ko se smatra poslednjom ubijenom i/ili spaljenom vešticom u Evropi. Ni odgovor na ovo pitanje nije sasvim jednostavan.
Lov na veštice dominantno se dešavao u periodu između 15. i 18. veka i doveo je do ubistva oko 60.000 osoba, mahom žena. Prostori s najintenzivnijim progonom su oni koji danas pripadaju Nemačkoj, Švajcarskoj i Francuskoj. U različitim državama postojale su različite legislative i prakse na osnovu kojih je suđeno vešticama.
„Oksfordska ilustrovana istorija veštičarenja i magije” Ovena Dejvisa navodi da krajem 17. veka lov na veštice u Evropi počinje jenjavati, a da do kraja 18. veka u većem delu Evrope zvanični progon veštica potpuno prestaje.
Dalje, Volfgang Beringer u svojoj knjizi „Veštice i lov na veštice: globalna istorija” navodi i hronologiju poslednjih zvaničnih egzekucija veštica u pojedinim evropskim zemljama:
Međutim, kao što smo videli i na primeru Srbije, zvanična zabrana progona veštica nije značila da je ova praksa u stvarnosti potpuno prestala. Matković nam objašnjava: „Problem kod određivanja poslednjeg ubistva veštice tiče se i pravnog kvalifikovanja takvog krivičnog dela, budući da su pojedini slučajevi progona u Zapadnoj Evropi zabeleženi i nakon zvaničnog prestanka progona na tim prostorima, tako što su pod nešto drugačijim formalnim optužbama pojedine navodne veštice ipak procesuirane i/ili ubijene faktički zbog veštičarenja.”
Upravo je to slučaj i s dve žene koje se na internetu paralelno pominju kao „poslednja veštica ubijena u Evropi“. Ani Goldi, koja je 1792. godine ubijena u Švajcarskoj, nije bilo eksplicitno suđeno za veštičarenje. I za slučaj Barbare Zdunk, koja je ubijena 1811. godine u Poljskoj, upitno je da li može biti kvalifikovan kao deo lova na veštice, iako je i ona na nekim mestima označena kao poslednja veštica ubijena u Evropi.
Važno je napomenuti da i u Evropi 19. veka postoje zabeleženi slučajevi ubistava žena pod izgovorom da su veštice: na primer, jedan je Irac 1895. godine usmrtio svoju suprugu, smatrajući je vešticom. A ako idemo tragom ovakve postavke problema, možemo se zapitati da li je ubijanje „veštica“ uopšte i prestalo, uzimajući u obzir da i dan-danas ima slučajeva ubijanja žena pod takvim optužbama.
Marija Zemunović, FakeNews Tragač
Napomena (30. septembar 2024): Portal Nova.rs ispravio je netačne navode u skladu sa profesionalnim standardima.