Srpski i evropski muzeji: o ukradenim predmetima i kulturnoj baštini


Internetom se već mesecima širi video-snimak arhitekte i kolekcionara etnografske građe Željka Utvara na kom on tvrdi kako u srpskim muzejima nema ukradenih predmeta kao što je to slučaj sa zapadnim zemljama, te da je sve do poslednjeg predmeta u srpskim muzejima čisto naša kulturna i materijalna baština. Pokušali smo da ispitamo istinitost ovih navoda, a u tome nam je pomogao predsednik Srpskog arheološkog društva i dugogodišnji muzejski savetnik u Narodnom muzeju Srbije Adam N. Crnobrnja. On Utvarove tvrdnje ocenjuje kao „smele“ ali suštinski „paušalno date, bez šireg konteksta“.

U nastavku teksta razmotrićemo tri Utvarove tvrdnje nastale na skupu „Čuvari blaga“ na Avali, koji je dostupan na Jutjub kanalu portala Ognjilo. Ove tri tvrdnje su u obliku kraćeg videa na različitim društvenim mrežama skupile na hiljade reakcija, komentara i deljenja:

 

  1. „Srpski muzeji su jedini muzeji u Evropi od svih zemalja koje nas okružuju – da ne govorim o nordijskim zemljama – koji ni jedan jedini predmet u svojim depoima i stalnim postavkama nema ukraden od tuđih naroda.“

  2. „Sve do poslednjeg predmeta u srpskim muzejima je čisto naša kulturna i materijalna baština“.

  3. „Svi drugi muzeji od grčkih, od bugarskih, od hrvatskih, od mađarskih, da ne govorim Francuze, Nemce, Austrijance i Britance, svi imaju 90 odsto predmeta na stalnim postavkama ukradeno“.

 

Ukratko – prva Utvarova tvrdnja je donekle tačna, ali izvučena iz konteksta. Srpski muzeji zaista nemaju mnogo predmeta spornog porekla, ali je to posledica istorijskih okolnosti u kojima se Srbija našla. Druga Utvarova tvrdnja ne stoji, jer u Srbiji postoje brojni predmeti koji su deo kulturne baštine različitih naroda, a izloženi su u našim muzejima. Treća tvrdnja predstavlja preuveličavanje postojećeg problema i generalizaciju. Pojedini evropski muzeji jesu ozloglašeni zbog „ukradenih predmeta“, ali teško da su to „svi muzeji“.

Pokušali smo da kontaktiramo i sa samim Željkom Utvarom posredstvom njegove Fejsbuk stranice, ali nam on do objavljivanja ovog teksta nije odgovorio.

 

Srpski muzeji i „ukradeni“ predmeti

Najpre smo pokušali da ustanovimo da li je istina da srpski muzeji nemaju „ni jedan jedini predmet u svojim depoima i stalnim postavkama“ koji je „ukraden od tuđih naroda“. Adam Crnobrnja objašnjava nam kako mnogi muzeji u Evropi zaista sadrže predmete koji potiču iz drugih zemalja (poznat je primer spora Grčke i Velike Britanije oko kulturnog nasleđa), ali da razlozi za to mogu biti višestruki.

„Ova tvrdnja gospodina Željka Utvara je veoma smela, ali u suštini paušalno data, bez razumevanja šireg konteksta, te bi se pre mogla smatrati njegovim domišljanjem no tvrdnjom. Nemali broj muzeja nekada kolonijalnih država poseduje i predmete koji su ‘pokupljeni’ iz zemalja nekadašnjih njihovih kolonija.” objašnjava Crnobrnja, ali isto tako „u mnogim muzejima se nalaze predmeti koji su se u njima zatekli u vreme dok su se ti muzeji nalazili u okviru nekadašnjih, sada nepostojećih država“.

Narodni muzej Srbije u Beogradu, izvor: Wikimedia/Ivan25

S druge strane, logično je da Srbija nema mnogo „zaostataka“ delova kulturnog nasleđa sa teritorija koje danas pripadaju drugim državama, jer Srbija nije bila kolonijalna sila, podseća Crnobrnja. Ipak i u Srbiji postoje izolovani primeri takvih zaostataka.

„Arheološki artefakti sa istraživanja lokaliteta Zok, koji se danas nalazi u Mađarskoj, potiču iz jednog kratkog perioda 1920. godine, kada se taj deo Mađarske Baranje nalazio u okvirima tadašnje Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca“, objasnio nam je predsednik Srpskog arheološkog društva.

Nakon završetka Prvog svetskog rata srpska vojska je –  uz saglasnost komandanta istočnog krila trupa Antante Franšea D’Epereazaposela deo teritorije današnje Mađarske teritorije do Moriša, Subotice, Baje i Pečuja gde se nalazi i lokalitet Zok. Ali ga je nakon par godina kada su se utvrdile granice Kraljevine SHS i napustila.

 

Da li je „sve do poslednjeg predmeta u srpskim muzejima“ čisto srpska kulturna baština?

Odgovor je vrlo jednostavan – ne. Da je tako, građani Srbije i turisti koji posećuju naše muzeje ne bi mogli da vide značajne artefakte koji potiču iz drugih zemalja ili sa drugih kontinenata, a koji nisu nužno ukradeni. Ovo nam je potvrdio i Adam Crnobrnja:

Naravno da to nije tačno. Muzej afričke umetnosti nema predmete koji potiču sa tla Srbije, Muzej Jugoslavije je prepun predmeta ne samo sa teritorije bivše SFRJ, već i iz čitavog sveta, Narodni muzej Srbije poseduje dela renomiranih evropskih slikara iz prošlih epoha itd. Važno je naglasiti da su ti artefakti u naše muzeje došli putem poklona i otkupa, to jest sa jasnim i čistim pravnim poreklom“.

Muzej afričke umetnosti u Beogradu, izvor: Wikimedia

Da li je „90% predmeta na stalnim postavkama“ evropskih muzeja „ukradeno“?

Pojedine evropske zemlje zaista jesu ozloglašene zbog ukradenih predmeta u svojim muzejima. Karakterističan primer je Britanski muzej u kom se i dalje nalazi na desetine hiljada predmeta iz bivših kolonija ove države. Bez krivice nisu ni muzeji u Francuskoj, Nemačkoj, Holandiji… Krađa kulturnog nasleđa je globalan problem zbog kog bi UNESKO ove godine trebao da otvori svoj „Virtuelni muzej ukradenih kulturnih predmeta“. Ali tvrdnje o 90% ukradenih predmeta u svim evropskim muzejima, a pogotovo grčkim ili hrvatskim ipak su preuveličane.

„Pored ’kolonijalnog’ porekla dela muzejskih zbirki u zemljama bivšim kolonijalnim silama, čiji način nabavke može biti sporan sa moralnog stanovišta (ali se mora rešavati u okviru pravnog poretka), najveći deo zbirki muzeja čine predmeti koji sa pravne strane imaju jasno i ’čisto’ poreklo – nabavljani su poklonima, otkupima ili u okviru legalnih istraživanja“, objašnjava nam Adam Crnobrnja.

Za našeg sagovornika, posebno je problematična bila tvrdnja da su grčki muzeji među onima koji imaju 90% predmeta na stalnim postavkama koji su ukradeni. Ovu tvrdnju, Crnobrnja ocenjuje kao nonsens. „Dovoljno je obići nekoliko grčkih muzeja i shvatiti kolika je to besmislica, iako se može očekivati da i kod njih, kao i kod nas u Srbiji, može da se zatekne po neki zaostatak iz ranijih perioda“, navodi Crnobrnja.

Kako Crnobrnja objašnjava postoje i slučajevi „tuđih“ predmeta u muzejima koji nisu sporni, zbog menjanja granica i nastajanja novih država. „Na primer, Arheološki muzej u Zagrebu poseduje veliki broj praistorijskih arheoloških artefakata sa područja našeg Srema, koji su u taj muzej dospeli krajem 19. i početkom 20. veka, dok se naš Srem nalazio u okviru iste države kao i današnja Hrvatska – u okviru Austrougarske“, zaključuje Crnobrnja.

Marija Zemunović, FakeNews Tragač

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA