11/09/2025
Ne, Lari Elison (više) nije najbogatiji čovek na svetu
Više domaćih portala (Blic, Blic žena, Kurir, B92, Alo, Bi-Bi-Si na srpskom, 021.rs) jutros (četvrtak) je podelilo tekst o tome kako milijarder Ilon Mask više nije najbogatiji…
Više čitalaca nam se tokom prethodne nedelje javilo kako bi nam ukazali na poplavu manipulativnih oglasa distribuiranih kroz takođe manipulativan sponzorisan sadržaj na društvenim mrežama. Ako ste prethodnih dana na Fejsbuku i Instagramu videli poznate novinare ili političare koji reklamiraju sumnjive preparate, obmanjujuće reklame su zagadile i vaš algoritam. U nastavku pročitajte na kakve sve manipulativne reklame su novinari i čitaoci Tragača naišli prethodnih dana.
Univerzum onlajn prevara: kako manipulacije sa interneta prelaze u stvarni svet
U našem nedavno objavljenom dubinskom istraživanju „Univerzum onlajn prevara: kako manipulacije sa interneta prelaze u stvarni svet“ bavili smo se manipulativnim oglasima koji se – maskirani u novinske članke – pojavljuju na najčitanijim domaćim portalima. Najčešće ih na portalima možete pronaći u odeljcima pod naslovima „više sa weba“, „preporučen sadržaj“, ili „preporuka za vas“, ispod vesti koju ste čitali. U njima lažni doktori ilustrovani stok fotografijama preporučuju dijetetske proizvode po nekoliko puta skupljim cenama od onih za koje se proizvodi istog sastava prodaju u biljnim apotekama. Sada su isti oglasi preplavili društvene mreže, pogotovo one u vlasništvu Mete, to jest Fejsbuk i Instagram.
Neke od ovih reklama oslanjaju se na zloupotrebljene fotografije poznatih ličnosti, i komentare poput „svako ko poznaje Brankcu Stanković mora ovo da pročita“. U drugima plejada dipfejk kopija ministara, novinara i lekara govori o tome da je funkcioner SNS Darko Glišić moždani udar doživeo jer je hipertenziju lečio konvencionalnim lekovima, a ne sumnjivim preparatom koji mu je kasnije pomogao da se izleči za tri dana. Konačno, zloupotrebljena je i trenutna društveno-politička kriza, pa u jednoj reklami na Fejsbuku dipfejk novinar govori o tome da je „hiljade ljudi izašlo na ulice u protestu protiv savremenog sistema zdravstvene zaštite“.
Pred vama je jedna od manipulativnih objava sa društvenih mreža u kojoj se koristi dipfejk tehnologija kako bi se potencijalni kupci privukli da pritisnu na link ka manipulativnoj reklami za sumnjive preparate. Link ka manipulativnoj reklami originalno se nalazio u opisu objave.
Ova reklama nastala je prevashodno na osnovu priloga televizije Kurir. U originalnom prilogu spikerka nije govorila o tome da je Darko Glišić „popio šaku apotekarskih tableta za hipertenziju“ pred gostovanje tokom kog je doživeo moždani udar, ili da se od njega „oporavio za tri dana“ pomoću novog metoda lečenja. Uz to, ministar zdravlja Zlatibor Lončar – koji se takođe pojavljuje u manipulativnom videu – nije u originalnom prilogu Kurira govorio o tome da je doktor Miljko Ristić (čiji se identitet godinama zloupotrebljava na internetu) spasao Darka Glišića. Da je Lončarov glas u lažnom reklamnom videu generisan pomoću veštačke inteligencije potvrdili smo i pomoću onlajn alata Detecting-ai.com i Resamble.ai.
Sve ove reklame sponzorišu se posredstvom najrazličitijih stranica na Instagramu i Fejsbuku. Od stranica nemačkih muzičara do onih sa potpuno nasumičnim imenima – Almira Alida sangtern 4823, Bright side, Messy government i Play rock. Tragač je već pisao o sličnom slučaju kada se sa stranice jednog indijskog rok benda sponzorisala objava o tobožnjoj investicionoj platformi Gasproma za srpsko tržište. Ovakav način reklamiranja budi sumnju da iza svega stoje marketinške agencije koje svoje oglase plasiraju preko različitih stranica na društvenim mrežama, uz novčanu nadoknadu adminima.
U reklamama na koje smo prethodnih dana naišli promovišu se preparati Unsmell, Flexi bone, Digestive, Hyper Active, Eyeone, HyperCaps, Hepaboost i Hypertea. One reklame koje u njemu nisu bile dosad, dodali smo u naš Registar prevarantskih sajtova, u kom možete videti spisak sajtova i imena preparata koji su se u prethodnom periodu manipulativno oglašavali.
Pojedini mediji poput Insajdera i Centra za istraživačko novinarstvo (CINS) oglasili su se povodom zloupotrebe lika i imena njihovih novinara, i upozorili svoje čitaoce da se radi o prevarnim sponzorisanim člancima.
Ivan Subotić, FakeNews Tragač