Dobar dan, čitaoci. Obraća vam se autorka. Htela bih da poželim dobrodošlicu svima koji su ušli da pročitaju ovaj tekst. Trenutno je 15:54, a mi ćemo stabilnom brzinom leteti iznad dezinformacija, poluistina i lažnih vesti. Ukoliko ne dođe do nepredviđenih turbulencija, dolazak do tačnog odgovora očekujemo oko 16 časova. U ime cele redakcije portala želimo da vam se zahvalimo što pratite naš sadržaj. Udobno se smestite i uživajte u ostatku teksta.
Strah od letenja nosi naziv aerofobija. Kako se navodi na veb-sajtu Klivlend klinike, samo u Sjedinjenim Američkim Državama više od 25 miliona ljudi ima ovu vrstu fobije. I premda nam na osnovu obimnog medijskog izveštavanja može delovati da je avionski transport iz godine u godinu sve nebezbedniji, statistika nam pokazuje suprotan dugoročni trend. Da, ovogodišnji broj žrtava značajno je porastao usled dve velike vazduhoplovne tragedije – sudara američkog putničkog aviona i helihoptera iznad reke Potomak (67 mrtvih) i pada aviona Er Indije u Ahmedabadu (260 mrtvih) – ali se rizik od smrti uzrokovane avionskom nesrećom već godinama postepeno smanjuje.
Bi-Bi-Si Verifaj je još u februaru objavio iscrpan članak na ovu temu, u okviru kog je predstavljen statistički prikaz podataka Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO). Na osnovu njihovih informacija možemo izvući zaključak da je u poslednjih dvadesetak godina prisutan opšti trend pada broja vazduhoplovnih nesreća.
Globalna stopa avionskih nesreća. Izvor: BBC
Slično nam sugerišu i rezultati istraživanjaMasačusetskog instituta za tehnologiju (MIT), objavljenog 2024. godine. U ovoj studiji navodi se da je „rizik od smrtnog slučaja u komercijalnom vazduhoplovnom saobraćaju bio 1 na svakih 13,7 miliona putnika koji se ukrcaju u avion širom sveta u periodu od 2018. do 2022. godine“. Poređenja radi, u periodu od 2007. do 2018. godine ovaj rizik iznosio je 1 na 7,9 miliona ukrcavanja, a od 1968. do 1977. godine čak 1 na svakih 350.000 ukrcavanja. Ukratko, danas su putnici u avionima čak 39 puta bezbedniji nego što su bili pre okvirno pet decenija.
Ukoliko se u prethodne dve godine rizik od smrti neznatno i povećao, ovaj vid transporta bez sumnje i dalje ostaje bezbedniji u odnosu na drumski. Svetska zdravstvena organizacija objavila je krajem 2023. podatak da približno 1,19 miliona ljudigodišnje pogine u saobraćajnim nezgodama koje se dešavaju na putevima. Čak i sa ovogodišnjim povećanjem broja žrtava u komercijalnom vazduhoplovnom saobraćaju u odnosu na prethodni period, brojevi su daleko od uporedivih. Kada je reč o Srbiji, podaci nam pokazuju da se samo u prethodnoj godini na srpskim putevima dogodilo više od 32.000 saobraćajnih nezgoda, u kojima je nastradalo 514 osoba.
Na veb-sajtu američkog neprofitnog Nacionalnog saveta za bezbednost navodi se da je u 2023. godini, na teritoriji SAD-a, šansa da osoba nastrada u sudaru motornih vozila iznosila 1 prema 95, dok je za avionski transport rizik navodno bio „previše mali da bi bio izračunat“.
I dragi čitaoci – upravo smo stigli do kraja teksta. Molimo vas da se strpite i nastavite sa čitanjem sve dok se ne završi i ovaj pasus. U ime cele redakcije FakeNews Tragača, zahvaljujemo se što ste posvetili svoje vreme našem današnjem tekstu. Bilo je zadovoljstvo pisati za vas. Nadamo se da ćemo vas ubrzo videti i u nekom od naših narednih tekstova. Do sledećeg viđenja.
Govoreći o „Knjizi o Zmaju“ autora Laze Kostića, novinarka i kritičarka Sanja Milić izjavila je u emisiji „Moja knjiga“ (Radio Beograd 1) da je Kostić bio izviždan…
U prilogu televizije N1 koji se bavi Tragačevom simboličnom nagradom Zlatni, Srebrni i Bronzani Pinokio za medije koji su prema našoj evidenciji najviše lagali tokom prethodne godine…
Portali Pink i Novosti preneli su očiglednu laž Nebojše Bakareca (SNS) da je opozicioni poslanik Stefan Janjić (SRCE) došao u tzv. Ćacilend „naoružan srbosekom“ i „spreman da…