Da li je Imlekova kravica ostala bez cveta zbog Mirjane Marković?


„Popularna Imlekova kravica rešila je da se podmladi i prolepša“, saopštila je kompanija „Imlek“ 2006. i pozvala građane da odaberu najlepšu kravicu među 202 crteža iz užeg izbora. Pobedu je odneo dvanaestogodišnji Aleksandar Kocić, učenik šestog razreda beogradske osnovne škole „Pavle Simić“. U intervjuu koji je dao za list „Politika“ Aleksandar je naveo da ga je pomenuti konkurs privukao jer mu se činilo „da kravica na ambalaži izgleda staro“, te da je njegovo rešenje „njena mlađa sestra“.

Uistinu, pobedničko rešenje ne odstupa značajno od originalnog: cvetna livada, razigrano sunce i duge kravičine trepavice preselili su se i na novu „Imlekovu“ ambalažu, dok su pojedini portali, poput „Tipometra“, primetili da je kravici među usne vraćen i cvet, „koji je u ono diktatorsko vreme (devedesetih) naprasno i u tišini nestao“. U tekstu ovog portala navodi se da je „kravica imala cvet za uvetom“, a da je tako bilo „i na velikoj svetlećoj reklami na Terazijama“ u Beogradu. Ovo predanje beleži i „Leksikon YU mitologije“: „početkom 1990-ih, kada u političko polje sve agresivnije stupa Mirjana Marković (supruga tadašnjeg predsednika Slobodana Miloševića), čije je obeležje, barem u prvim fazama javne aktivnosti, bio ukrasni detalj — cvet u kosi — kravica biva nenametljivo redizajnirana“, odnosno, sa uha joj nestaje cvet. „Leksikon“ ukazuje i na istraživanja koja zaključuju upravo suprotno – „da cveta, zapravo, nikada nije ni bilo na kravici“, te da je po sredi „kolektivna halucinacija velikog broja ljudi“, fenomen danas poznat kao „Mandela efekat“.

S ovom nedoumicom u vezi, obratili smo se Stefanu Grujiću, unuku Sretena Grujića, autora logotipa robne kuće „Beograd“, „Poljoprivrednog kombinata Beograd (PKB)“, ali i originalne „Imlekove“ kravice, koja se isprva nalazila samo na ambalaži svežeg mleka. Prema njegovim rečima, prvobitna Sretenova kravica „bila je potpuno gola“, i nikada nigde nije imala cvet, a naknadno su joj dodati logotip PKB-a i mašnica na repu. Naredna revizija kravici je donela oblije konture, logotip PKB-a zadržan je na vratu, a tada je prvi put nešto zapravo i izgubila – sa repa je nestala mašnica.

Izdvajanjem „Imleka“ iz PKB-a, i njegovom privatizacijom 2003. godine, uklonjen je i PKB-ov logotip, čime je kravici, nehotice, vraćena originalna Sretenova vizija. Ali ova ogoljena kravica, kravica „za starački dom“, kako ju je u svom intervjuu okarakterisao Aleksandar Kocić, nije mogla biti zaštitno lice novog „Imleka“. „Cela Srbija se redizajnirala“, primećuje autorka pomenutog „Tipometrovog“ teksta iz 2006. godine, a to je godina kada se od Srbije odvojila i poslednja jugoslovenska republika. Kao da je svima trebao svež početak – pa i „Imlekovom“ svežem mleku.

Nikola Đurić, FakeNews Tragač

 

Autor želi da se zahvali Stefanu Grujiću, Ognjenu Rankoviću i njegovom projektu „Yugo.logo“ na nesebičnoj pomoći u prikupljanju materijala neophodnog za realizaciju ove priče.

Ukratko

05/06/2025

Ne, Bojan Cvejić nije kandidat za Savet REM-a

U tekstu „Konklava za REM: Čekajući beli dim iz Narodne skupštine“ (RT Srbija) autorka navodi Bojana Cvejića kao kandidata za Savet Regulatornog tela za elektronske medije, dodajući…

05/06/2025

Ne, studenti nisu mahali Stivenu Bartulici

Alo, Informer, Novosti, Kurir, Glas zapadne Srbije i Politika objavili su nedavno tekstove o srpskim studentima koji su prisustvovali sednici Evropskog parlamenta o izveštaju koji se bavi…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA