Reklama za „Flexi bone“ i igra žmurke u HTML-u


Većina sajtova se bori da bude što bolje indeksirana i što vidljivija u internet pretragama. FakeNews Tragač nije izuzetak: kada ovaj tekst bude završen, postaraćemo se – onoliko koliko je u našoj moći – da iskoristimo SEO kako bi naša analiza lakše došla do zainteresovane publike. Zamislimo, međutim, suprotnu taktiku: onlajn stranicu koja nastoji da bude što teže indeksirana. Pritom, nije reč o darknetu, niti o sajtovima sekti, niti o sajtovima za prodaju narkotika. Ovo je kratak zapis o stranici koja se u isto vreme bori da bude vidljiva za vas – a nevidljiva za Gugl.

 

Zbirka falsifikata

O preparatu „Flexi bone“ pisali smo nekoliko puta (1, 2, 3). Odlikuje se vrlo agresivnom onlajn kampanjom u kojoj se iznose lažne teze o komponentama „leka“, ali i o mogućnostima lečenja mišićno-koštanog sistema. Ranije ove godine, za preparat su navodno garantovali stručnjaci, a sada garantuju „monasi sa Svete gore“, predstavljeni i kao kreatori čudesnog rešenja. Čitaoci su nam prijavili dve varijante reklame, pri čemu se jedna zasniva na falsifikatu sajta Kurira, a druga na falsifikatu sajta Jutarnjeg lista iz Hrvatske. U prvom slučaju ukraden je i identitet Kurirovog novinara Ljubomira Radanova, koji je predstavljen kao „Marko Popović“.

Sporni reklamni članci

Promotivni sadržaj takođe je zbirka falsifikata. Navodi se da je „monah Nikolaj“ na svoj 100. rođendan otkrio recept koji su „monasi koristili generacijama“. Međutim, fotografije su prikupljene s različitih mesta: jedna je iz zbirke monaha Teologosa iz manastira Vatoped, druga iz intervjua sa bugarskim monahom Justinom Zografskim, a treća prikazuje hodočašće srpskih monaha iz Raške i Prizrena. Ni na jednoj od slika nema „stogodišnjeg Nikolaja“.

 

Vidiš me – ne vidiš me

U kolotečini istovetnih prevarantskih taktika (lažni zadovoljni korisnici, lažne nagradne igre, lažni popusti…), u aktuelnim reklamama za „Flexi bone“ uočavamo i jednu interesantnu novinu. Naime, iako je reklama formatirana kao klasični sadržaj medijskih portala, tekst ne možete da selektujete ili da ga kopirate, zbog specifičnog podešavanja koda. Drugim rečima, ponaša se kao slika.

FakeNews Tragač je prethodno utvrdio da su prevarantski oglasi za „lekovite preparate“ prisutni na većini najpopularnijih domaćih portala. Ulaže se veliki napor (a pretpostavimo i novac) da ove reklame dođu do što većeg broja korisnika. Ako je tako, zašto bi neko namerno otežavao indeksiranje svog sadržaja?

Prevarantski oglasi prisutni su na većini najpopularnijih domaćih portala

Konsultant za digitalni marketing Igor Kamber objašnjava za Tragač čime je takav potez inspirisan:

„Kada se tekst i fotografije sakriju unutar nekog dela koda, Guglov kroler ne može da prođe sve elemente, već ih čita samo kao skupinu nekih nejasnih, neodređenih simbola. U ovom konkretnom slučaju, analizirana tema spada u YMYL (Your Money Your Life) segment, gde se sve izrečeno detaljnije i podrobnije proverava od strane Gugla, jer može da utiče na zdravlje ljudi koji ovo čitaju i da ih dovede u zabludu“.

Kada je reč o domaćim portalima putem kojih se oglašavaju ovakvi „preparati“, Kamber navodi da „respektabilni sajtovi imaju crne liste koje redovno osvežavaju i dopunjavaju kako se na njima ne bi mogli prikazivati ovakvi sadržaji“. A ako se sadržaj ipak prikazuje? „Ili neko ko radi media buying nije ažurirao listu, pa mu se ovo potkralo, ili prosto žele da proguraju ovakve besmislice, kako bi se skupljali lajkovi, a oni dobijali deo kolača“, kaže naš sagovornik.

 

Poklon koji ćete skupo platiti

Kao i u prethodnim verzijama reklame za „Flexi bone“, građanima Srbije obećava se besplatan proizvod: „Država je, prepoznajući značaj za očuvanje zdravlja i pokretljivosti starije populacije, odlučila da finansira besplatno deljenje ovog preparata svim građanima Srbije“.

Univerzum onlajn prevara: kako manipulacije sa interneta prelaze u stvarni svet

Naša redakcija imala je prilike da se direktno uveri u to koliko je pomenuti poklon „besplatan“. Novinar FakeNews Tragača razgovarao je sa operaterkom korisničkog servisa zaduženog za prodaju i distribuciju ovog proizvoda. Dobio je informaciju da je besplatna samo jedna kutija proizvoda, ali i da morate poručiti barem tri pakovanja da bi – prema rečima prodavaca preparata – navodni lek postigao efekat. „Te dve kutije, plus besplatna poštarina, koštaće vas 7.490 dinara. Dakle, dve kutije platite, treću vam pošaljem besplatno i poštarina je besplatna“, navela je ona. Kako je protekao razgovor i šta se na osnovu njega može saznati o manipulativnim strategijama prodaje – saznajte u našem istraživanju „Univerzum onlajn prevara“.

Stefan Janjić, FakeNews Tragač

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA