Prevarantski oglasi prisutni su na većini najpopularnijih domaćih portala

„Kako doći do istine i kome verovati?“, zapitala se naša čitateljka nakon što je na portalu N1 naišla na oglas u vidu članka o mladom lekaru iz Beograda koji je navodno razvio inovativni lek „koji može da obnovi vid u bilo kom dobu“. Podstaknuti pismom naše čitateljke, koje prenosimo u celosti, pošli smo u potragu za sličnim manipulativnim reklamama na 20 najčitanijih srpskih portala prema sajtu Gemius.

„Poštovani, Možda ovo i nije pitanje za vas ali odnekle se mora početi. Danas sam pročitala vest-reklamu na portalu N1 o inovativnom leku za dobar vid. Pokušala sam sama da istražim ime lekara ali rezultat slab. Ne verujem raznim nadrilekarima i ne naručujem tako lekove. U ovom slučaju me zbunilo što je ta reklama na N1 portalu. Kako doći do istine? Kome verovati? Napomenula bih da sam penzioner koji vlada ovom tehnologijom u okviru svojih potreba, pre svega informativnih. Unapred zahvalna na odgovoru, srdačno vas pozdravljam!“

 

O kakvim reklamama je reč?

Članci poput onog na koji je naišla naša čitateljka na sajtu N1 nalaze se u odeljku pod naslovom „WEB PREPORUKE“ koji nudi sadržaj sa drugih portala, ali i reklamni sadržaj. Radi se o takozvanim nativnim oglasima o kojima je FakeNews Tragač pisao prošlog leta. Oni svojim izgledom podsećaju na linkove za novinske članke (naslov s pratećom fotografijom) ali kada se klikne na nativni oglas, link vas vodi na drugu veb lokaciju gde se nalazi reklama za određeni proizvod ili uslugu prerušena u medijski sadržaj.

U slučaju reklame koja je zbunila našu čitateljku link je vodio ka sajtu koji vizuelno podseća na portal Kurir. Članak govori o mladom lekaru Petru Adamoviću, koji je izumeo revolucionarni lek za vid. Međutim, Petra Adamovića, očekivano, nema među licenciranim lekarima u bazi podataka Lekarske komore Srbije, a fotografija na kojoj se navodno vidi kako predstavlja svoj lek već se koristi u istovetnim manipulativnim reklamama u Španiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Sloveniji uz pominjanje nekih drugih mladih lekara koji su tobože pronašli magične lekove za vid.

 

Gde sve možemo naleteti na nativne oglase?

Među 20 najčitanijih domaćih portala prema sajtu Gemius na nativne oglase nismo naišli jedino na portalima 24 Sedam i Hello. Nativni oglasi bili su jasno označeni kao reklamni sadržaj na portalima N1, Nova, Danas, Telegraf i Story, dok na svim ostalim portalima (Kurir, Blic, Mondo, Espreso, Novosti, B92, Informer, Luftika, Alo, Pulsonline, Republika, Srbija danas, Svet) čitaocima nije skrenuta pažnja na to da se radi o reklamnim sadržajima.

FN Tragač podseća na to da Zakon o oglašavanju u svom 11. članu propisuje zabranu obmanjujućeg oglašavanja, a u 58. članu jasno se navodi da „oglašavanje koje sadrži tvrdnje o zdravstvenom, lekovitom ili nutritivnom svojstvu robe ili usluge koja se oglašava mora da se zasniva na odgovarajućim naučnim ili stručnim nalazima“. Više o tome možete pročitati u našoj publikaciji „Onlajn prevare i kako im se suprotstaviti“. Sve obmanjujuće sajtove koje smo zabeležili u dosadašnjem radu možete videti u našem Registru 125 prevarantskih sajtova.

Ivan Subotić, FakeNews Tragač

Ukratko

Fakenews tragac logo

Sumnjate u vest koju ste pročitali?

Pošaljite nam je. Proverićemo.