Virdžin Hiperlup: Trenutno nema planova za stanicu u Beogradu

Portal Srbija danas objavio je proteklog vikenda vest o testiranju „najbržeg voza na svetu“ koji će juriti hiljadu kilometara na sat, spekulišući pritom da se kao jedna od stanica za superbrzi voz spominje i Beograd.

Reč je o vozu kompanije Virdžin Hiperlup (Virgin Hyperloop) koji je zaista testiran 8. novembra u severnoameričkoj pustinji Nevada i koji funkcioniše po principu magnetne „levitacije” voza unutar vakuumskih cevi (1). Ipak, navodi o tome da će ovaj superbrzi voz imati svoju stanicu u Beogradu, te da će glavni grad Srbije biti „čvorište za druge delove sveta“, nemaju utemeljenje u činjenicama.

Srpski mediji (1, 2, 3, 4) su još pre tri godine spekulisali o tome da će hiperlup superbrzi voz prolaziti kroz Beograd, pozivajući se tada, kao i sada, na publikacije grafičkog dizajnera i kartografa Marka Ovendena u kojima su prikazane projekcije povezanosti celog sveta putem više linija metroa. U pomenutim publikacijama priložene su mape metroa i železnica na kojima Beograd zaista jeste označen kao jedna od stanica. Kako se ispostavilo, publikacije Marka Ovendena nikada nisu prerasle u projekat, a mape metroa i železnica koje su u njima prikazane nemaju veze sa superbrzim vozom kompanije Virdžin Hiperlup.

Potpredsednik za marketing i komunikacije Virdžin Hiperlupa Rajan Keli potvrdio je za FN Tragač da projekat ove kompanije nije inspirisan svetskim metroom Marka Ovendena.

Na pitanje o tome da li Virdžin Hiperlup planira da u Beogradu izgradi stanicu koja bi bila čvorište za druge delove sveta Keli odgovara da „trenutno ne postoje planovi o izgradnji stanica“ ali da je njihova kompanija „uvek u potrazi za novim mogućnostima“.

Kompanija Vridžin Hiperlup, osim u Sjedinjenim Državama, svoja predstavništva ima samo u Indiji, Belgiji, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Saudijskoj Arabiji, dok projekta za liniju u Evropi još nema.

Pored Srbije danas, vest o Beogradu kao stanici superbrzog voza firme Virdžin Hiperlup preneo je i portal Telegraf biznis, pritom pogrešno navodeći da se na priloženoj mapi može videti „kuda bi stanice prolazile, kako je Maks zamislio“, verovatno misleći na Ilona Maska, biznismena iz Sjedinjenih Država koji je pokrenuo teoriju o brzim vozovima koji funkcionišu po principu levitacije vozila unutar vakuumskih cevi.

Ivan Subotić, FakeNews Tragač