09/07/2025
Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan
Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…
„Ko će da spasi Srbe od bolesti zglobova?“, pitaju se autori još jednog u nizu lažnih oglasa za medicinske preparate i, naravno, pružaju odgovor. Rešenje je navodno u preparatu Flekosteel koji je, kako reklama govori, patentirao „student vunderkind iz Srbije“, Pavle Milojević.
U reklami koja ne otkriva ni sastav ni proizvođača čudotvornog preparata koji „pomaže“ u tretmanu bolesti zglobova navodi se i da je Pavle, student medicine iz Srbije, među deset najpametnijih studenata medicine na svetu, te da je odbio razne izdašne ponude iz inostranstva kako bi svoj preparat učinio jeftinijim i dostupnijim ljudima iz Srbije. Istina je da Pavle nije ni student iz Srbije, ni student medicine, a desetominutni aplauz koji je, kako se u reklami navodi, dobio „u jesen 2019. godine, na evropskom kongresu reumatologa“ nije se mogao dogoditi u to vreme jer je ta manifestacija održana od 12. do 15. juna te godine u Madridu.
Ko je zapravo Pavle Milojević?
Da Pavle nije student medicine, a ni prava ličnost, bilo je lako utvrditi, jer fotografija kojom je u lažnom oglasu ilustrovano njegovo postojanje potiče sa sajta Centralne izborne komisije Ruske Federacije. Radi se o jednom od studenata koji je učestvovao u poseti toj instituciji kada je Centralna izborna komisija Rusije novembra 2018. godine ugostila studente sa Ruske pravne akademije Ministarstva pravde i Moskovskog pedagoškog državnog univerziteta.
Takođe, ista fotografija ruskog studenta koristi se i u sličnim obmanjujućim reklamama širom sveta. Tako se ruski student u rumunskoj obmanjujućoj reklami zove Petru Mitroi, a patentirao je preparat Hondostrong; u nemačkoj verziji reklame ruski student predstavljen je kao Danijel Hofman, a stvorio je preparat Move&Flex; u Slovačkoj njegovo ime je Kiril Štastnji, dok je ime preparata Artovex, a u Kolumbiji studentu iz Rusije data su čak dva imena, Gerardo i Martin, ali je preparat koji reklamira je „samo jedan“ i zove se Bioforce.
Izmišljeni doktor potvrđuje priču izmišljenog studenta
Pored Pavla Milojevića u reklami je izmišljen i Vladimir Nerić, navodni saradnik reumatološkog centra i specijalista sa dvadesetogodišnjim iskustvom koji je sa strane medicinskog centra predvodio izradu preparata Flekosteel.
Treba napomenuti da ni medicinski, kao ni reumatološki centar nisu institucije koje postoje u Srbiji, a u reklami se spominje i, takođe u Srbiji nepostojeći, Instiut za istraživačku i razvojnu biologiju ilustrovan amblemom Univerziteta za medicinu i farmaciju Karol Devila sa sedištem u Bukureštu.
Fotografija izmišljenog reumatologa Vladimira Nerića zapravo prikazuje poznatog mađarskog neurologa Lasla Čibu, profesora Univererziteta u Debrecinu i dopisnog člana Mađarske akademije nauka.
Narativi o lekarima i farmaceutima i kupovina preparata
Poput ranijih lažnih reklama za medicinske prparate koje je redakcija FN trgača imala prilike da analizira, i u ovoj su lekari i farmaceuti prikazani izrazito negativno. Navodi se da je majka izmišljenog medicinskog vunderkinda iz Srbije umrla upravo zbog „nebrige lekara i nepravilno propisanog lečenja“, da je lekar iz inostranstva rekao kako bi Flekosteel trebao da košta najmanje 3.000 dolara, čineći ga tako nepristupačnim za srpsko tržište, kao i da „beskrupulozni lekari“ pacijentima sa bolom u zglobovima „propisuju gomilu lekova koji samo odlažu neizbežno“.
Farmaceuti su, kao i nebrojeno puta do sada, prikazani kao ljudi koji zarađuju na nedaćama bolesnih sugrađana. Kako se u reklami navodi, farmaceuti su nagovarali Pavla da svoju formulu proda, ali ne da bi pomogli ljudima i proizvodili „lek“, već kako bi stali na put puštanju u promet ovog preparata koji „može kardinalno da izmeni situaciju na tržištu“ pa više niko „neće svaki mesec da troši novac na stare lekove, a još više na skupe operacije i proteze za zglobove“.
Sve ove priče autora lažnog oglasa stvorene su kako bi ubedile lakoverne građane da ostavljanje imena, prezimena i broja telefona na sumnjivom sajtu za prodaju medicinskog preparata ima svoje opravdane razloge. Uz to, cena Flekosteel-a u manipulativnom članku se i ne spominje: pojavljuje se tek nakon što potencijalni kupac zavrti „točak sreće“ koji svaki put kada se pritisne „ZAVRTI“ nakon par sekundi odobrava popust od 50% za kupovinu Flekosteel-a. Tek tada saznajete da ovaj preparat zapravo i nije tako jeftin i da košta 4.460 dinara.
Zaključak svakog građana u očajničkoj potrazi za lekom koji bi mu pomogao da se lakše kreće verovatno bi bio da zdravlje nema cenu. Nažalost to je upravo ono što autori lažnih oglasa poput ovog i žele da postignu.
Ivan Subotić, FakeNews Tragač