Ne, doktor Oz nije tužen zbog revolucionarnog leka protiv dijabetesa


Vest da je poznatog američkog doktora tužila farmaceutska kompanija zbog njegovog revolucionarnog leka protiv dijabetesa u stvari je formulaična reklama za alternativne lekove protiv ove bolesti. To nije sprečilo sajt TV Happy da reklamu prenese kao legitimnu vest.

Na nekoliko različitih sajtova priča je ista – američkog doktora Oza tužile su tri farmaceutske kompanije jer je uspeo da pronađe efikasan lek protiv dijabetesa zbog kog je ’farmaceutski lobi u panici’. I taj lek je baš DiaTea. I taj lek je baš Glucosine. I taj lek je baš Nature’s Boost Blood Formula. I taj lek je baš Striction D

U svim ovim slučajevima isti tekst ove ’vesti’ sadrži informacije koje su u stvari tu da izazovu interes za reklamirani proizvod:

  • ovaj lek je dosad doprineo izlečenju do 273 hiljade ljudi
  • tri farmaceutske kompanije Merck, GSK i Sanofi su dr Oza optužile da koristi neodobrene medicinske metode i prakse, a ’slučajno ili ne – tri kompanije zabilježile su pad akcija od ukupno 18 odsto neposredno pre podnošenja tužbe’
  • on je snimio specijalnu epizodu svoje emisije, ali je zbog tužbe sprečen da emitira ovu unapred snimljenu epizodu i morao je da ukloni podatke o ovom leku sa svog sajta
  • u tekstu se pojavljuje priča pacijenta koji je probao lek (u srpskoj verziji: Stevan Obrenović rodom iz Niša, koji je DiaTea otkrio za vreme boravka u Čikagu kod sina, snahe i unučića, odnosno Miodrag Jovanović, rodom iz Stoca, koji je Glucosine otkrio za vreme boravka u Čikagu kod sina, snahe i unučića)

Ovi tekstovi takođe sadrže pozivanje na autoritet, pa se sem dr Oza i Kolumbija univerziteta, u našim verzijama reklame pominju i herbolog Isak Popovič, poreklom iz Srbije (ili s Balkana), koji je upoznao dr Oza sa revolucionarnim lekom. Popovič je zgodno otkrio da je ’kombinacija bilja koje se može naći unutar granica Srbije, kao i u ostatku regiona, najbolji lek za šećer u krvi’.

Takođe, važan elemenat ’uverljivosti’ ovih vesti su i fotošopirane fotografije. Gde bi inače u tekstovima postojao link ka legitimnoj Fejsbuk objavi Foks njuza o ovom otkriću (da je ona ikad zaista objavljena) – tu se nalazi fotošopirana fotografija koja samo izgleda kao onlajn objava, sa brojem reakcija, komentara i podela, ali na koju nije moguće kliknuti.

Jedan od sajtova na engleskom je otišao i korak dalje, nastojeći da uveri posetioce da je ovo legitimna vest, pa je izgled sajta priređen tako da izgleda kao sajt Foks njuza, samo što ponovo nije moguće kliknuti ni na jednu od opcija, a i link stranice ukazuje da ovo nije sajt poznatog američkog medija.

Na engleskom postoji ista ovakva objava, sa istim podacima i istim revolucionarnim otkrićem, samo je umesto dr Oza u ovoj verziji dr Čeng taj koji je tužen. I on se ovde nalazi fotošopiran na istim fotografijama kao i dr Oz u svojoj verziji.

Portal TV Happy je u julu preneo reklamu za DiaTea u odeljku Vesti sa naslovom: „LEGENDARNI KARDIOHIRG DR OZ PROTIV FARMACEUTSKE MAFIJE: Tri najveće farmaceutske kuće na svetu protiv njega su pokrenule tužbu“.

Dr Oz je još 2019. u svom autorskom tekstu za WSJ  dao jednostavan odgovor na pitanje: da li je dr Ozovo revolucionarno otkriće u vezi sa dijabetesom stvarno? Ne.

Njegov tekst se bavi problemom lažnih a uverljivih objava koje se šire društvnim mrežama i internetom, gde se slavne osobe koriste kao mamac za reklamiranje. Sem dr Oza u iste svrhe su „korišćeni“ i Tom Henks (koji je na ovakve prevare ukazao i na svom zvaničnom Instagram nalogu), Mišel Obama i drugi. U ’vesti’ o revolucionarnom otkriću dr Oza čak je i napomenuto da je ovo trenutno ’glavna vest na društvenim mrežama’.

Iako tvrdnje iz ovih reklama nisu istinite, dr Oz u svom popularnom šou-programu zaista neretko sebi dopušta kontroverzne izjave. Jedna studija je pokazala da je više od polovine njegovih preporuka neutemeljeno u nauci.

Marija Zemunović, FakeNews Tragač

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA