14/07/2023
Ne, Miša Brkić nije tražio oduzimanje građanskih prava svim pristalicama SNS-a
Informer je juče u svom štampanom izdanju objavio tekst u kom se navodi da je kolumnista lista Danas Miša Brkić u svom tekstu tražio „da se predsedniku…
„Bez fakulteta – nema leta“ poručuje privatni Univerzitet Megatrend u novoj obmanjujućoj reklamnoj kampanji za svoj Fakultet za civilno vazduhoplovstvo. Megatrend je, inače, poznat po kontroverznim reklamama (1, 2, 3), a o tvrdnji da bez diplome ovog fakulteta „nema letenja posle 2018. godine“ FN Tragač je pisao pre gotovo četiri godine.
Bez obzira na to, Megatrend je sličnu reklamu plasirao i 2019. godine. Tada se potencijalnim studentima Fakulteta za civilno vazduhoplovstvo uz fotografiju aviona u plamenu poručivalo da „ne rizikuju“ i „upišu odmah“ pomenuti fakultet. U opisu te reklame na Instagramu Megatrend je tvrdio da bez njihove diplome „nema letenja od 2020. godine”. Fakultet za civilno vazduhoplovstvo ovog univerziteta na svom sajtu i dalje drži informaciju da „prema preporuci EU od 2019. godine piloti neće moći da lete bez završenih akademskih studija”.
Kako je FN Tragač već pisao, „članom 66 Zakona o vazdušnom saobraćaju predviđa se da sertifikat za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi izdaje Direktorat za civilno vazduhoplovstvo Republike Srbije”. Baš kao i tada, ni sada Megatrend univerziteta nema na Listi ovlašćenih centara za obuku Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
Štaviše, rektor Megatrend univerziteta Mića Jovanović krajem aprila ove godine, a nakon dobijanja akreditacija za Megatrendov Fakultet civilnog vazduhoplovstva, rekao je za Danas da studenti na ovom fakultetu „mogu da studiraju od prve do četvrte godine i da dobiju zvanje diplomirani inženjer aeronautike, ali sa tim zvanjem ne mogu da pilotiraju”. Dakle, po svoj prilici, sa Megatrendovom diplomom – samom po sebi – nema leta, a ne obrnuto.
Mića Jovanović oglasio se i povodom navoda njegovog univerziteta o tome da je preporuka EU da od 2018/19/20. godine piloti neće moći da lete bez fakulteta, to jest bez prikupljenih 240 ESP bodova. „Pre pojave kovida išla je priča u Evropi da piloti neće moći da voze avione ako nemaju visoko obrazovanje”, rekao je Jovanović. Ipak „priču u Evropi”, o tome, nismo pronašli.
Ono što jesmo pronašli je regulacija Evropske unije objavljena u glasniku EU početkom juna 2020. godine, koja se odnosi na „detaljna pravila u vezi sa prihvatanjem sertifikacije pilota treće zemlje”. U ovoj, poslednjoj dostupnoj regulaciji koja se bavi navedenim pitanjem, nema ni reči o neophodnosti visokog obrazovanja pilota.
U reakciji na reklamnu kampanju Megatrenda pre nekoliko godina, glavni i odgovorni urednik specijalizovanog vazduhoplovnog portal Tango siks Petar Vojinović objasnio je da potreba za fakultetskom diplomom za civilne pilote varira u odnosu na tržište. „Ukoliko je tržište preplavljeno pilotima bez posla avio-kompanije će kao jedan od obaveznih uslova staviti da kandidat pored najkompleksnije dozvole mora imati i više obrazovanje. Ukoliko avio-kompaniji trebaju piloti hitno, primiće ih i bez diplome višeg obrazovanja”, pisao je tada Vojinović.
Tragom njegovih reči pokušali smo da utvrdimo šta ovih dana vazduhoplovne kompanije u Evropi očekuju od svojih budućih pilota. Uvidom u zahteve nekoliko najangažovanijih evropskih kompanija (Rajaner, Er Frans, Turkiš erlajns, Lufthanza grupa kompanija, Viz er) zaključili smo da je za ovu poziciju moguće konkurisati i bez fakultetske diplome.
Ivan Subotić, FakeNews Tragač