Preparat Capsil prezentuje se na pojedinim onlajn lokacijama kao sredstvo za mršavljenje uz koje je moguće izgubiti „do 17 kilograma mesečno, bez hemije, dijete i fizičke aktivnosti”, ali i kao izum zbog koga će nutricionisti ove godine „možda ostati bez posla“. Međutim, u navedenim slučajevima reč je o obmanjujućim reklamama, koje uključuju lažno predstavljanje, izmišljene izjave, režirane komentare i navodno vremenski ograničene popuste. Uz to, moguće je pronaći i više različitih preparata koji se reklamiraju uz identičan tekst i tvrdnje da imaju isto dejstvo.
Internet-prezentacija preparata sadrži tri izjave. Najduža među njima pripisuje se šefu Katedre za dijetologiju Vladimiru Aleksandroviču Kulaginu sa Medicinskog univerziteta. Pored njega, kratke izjave daju i nutricionisti Aleksej Nikolajevič Isaev i Olga Vladimirovna Krasnova. Iako tačna lokacija Medicinskog univerziteta i države u kojima rade navedeni doktori nisu eksplicitno navedeni, njihova imena, koja uključuju patronime, sugerišu da potiču iz Rusije.
Obrnutom pretragom fotografije čelnog lekara pronalazimo gotovo identičan sajt za drugi preparat, pod nazivom „Zelena kafa + Zeleni čaj”. Na ovom sajtu fotografije stručnjaka su iste, gramatičke greške se ponavljaju, a veći deo teksta je praktično identičan. U oba slučaja lekari pružaju iste izjave o efikasnosti proizvoda i obećavaju identične rezultate u procesu mršavljenja. Uz to, ironično, link ka ovom sajtu završava se sa: „smršajte lako 2”. Takođe, obrnutom pretragom nalazimo i slično konstruisani sajt za preparat za mršavljenje na turskom jeziku, gde se lekar sa fotografije potpisuje kao Dr Arda, počasni endokrinolog Turske.
U delu sajta posvećenom kupovini preparata, primećuje se „posebna ponuda” koja nudi veliki popust i spušta cenu proizvoda sa 7.450 dinara na 1.490 dinara, ali samo u narednih desetak minuta. Međutim, važno je napomenuti da će se „akcijski sat“, kada osvežite stranicu u pretraživaču, ponovo pokrenuti od svoje početne tačke. S desne strane teksta, kao i u kajronu iznad njega, nalaze se „najnovije vesti” sa senzacionalističkim naslovima, dok veb-sajt sadrži i više navodnih rubrika. Klik na bilo koju od ovih hiper-veza automatski vodi korisnika ka pomenutom polju za naručivanje preparata. Treba napomenuti da se ovaj proizvod u apotekama i drogerijama prodaje po znatno nižim cenama od onih koje su prikazane na manipulativnim prezentacijama.
Na samom dnu teksta primetan je odeljak sa komentarima, gde se prikazuju imena i prezimena koja su česta u Srbiji. Navodi se da ukupno ima 70 komentara, ali nije moguće pregledati ih sve, niti ostaviti sopstveni komentar. Vreme objave svih komentara je promenljivo i formira se na osnovu trenutka kada pristupate ovom internet-sajtu. Ukoliko želite da ocenite komentar plusom ili minusom, sajt će vas opet odvesti do polja za naručivanje.
Stefan Kosanović, FakeNews Tragač
Napomena: Ova analiza odnosi se na opisano manipulativno oglašavanje na navedenim onlajn lokacijama. Kvalitet samog preparata nije predmet ove analize.