Između reklame, bajke i vica: pištolj na potiljku zbog recepture preparata Apolloss


U reklami za preparat Apolloss obmanjujuće se tvrdi da je „ovo je kraj pretilosti na svijetu” i da je taj proizvod „konačan lek za gojaznost“. Preparat se reklamira obmanjujućim metodama kao što su lažno predstavljanje, lažno takmičenje, izmišljeni intervju i režirani komentari.

 

Između bajke i vica

Reklama ovog preparata veoma je kreativna i zvuči kao bajka. Naime, tri najtalentovanija učenika na svetu povezala su se tokom medicinskog programa stipendiranja u Singapuru. Tamo su udružili snage kako bi napravili istorijski uspeh u borbi za ljudsko zdravlje. Uspeli su da otkriju kako da čovekovo telo sagoreva suvišno masno tkivo bez promene u ishrani i načinu života. U timu se, osim Japanca i Argentinca, nalazi i jedna Srpkinja („znanstvenica broj jedan u svetu“), a deo bajkovitog narativa je i negativac koji je doleteo privatnim avionom iz Čikaga kako bi uništio sve dokumente i rezultate ispitivanja čudesnog leka. Nakon što su neustrašivi naučnici to odbili, osetili su cev pištolja na potiljku, uz reči pretnje.

Ipak, grupa naučnika, moćna i neustrašiva, odlučila je da tuži pomenutog, a kako se u tekstu navodi, Singapur je takva zemlja gde su negativac i njegovi telohranitelji već nakon tri sata bili u sudnici. „Za zastrašivanje studenata, pokušaj podmićivanja i nepoštivanje suda, osuđeni ste na bičevanje. 30 udara bičem – sudački čekić zazvonio je u sudnici”, piše u tekstu i dodaje se da se zatim čuo pljesak mladim genijalcima.

 

Izmišljeni likovi

Ova bajka ima srećan kraj, ali je ipak samo fantazija: ukoliko obrnutom pretragom fotografije softverom TinEye potražimo troje mladih eksperata, vidimo da su u pitanju zapravo stok modeli. Dakle, Ana, Diego i Keičiro nisu stvarni i nisu izmislili ovaj čudesan lek. A šta je još – osim njih – obmanjujuće?

Na delu sajta posvećenom kupovini preparata primećuje se primamljivo sniženje, odnosno „subvencija za građane Srbije“, pa je tako cena proizvoda sa 7.400 dinara snižena na 3.700 dinara, ali „samo još danas“! Datum je uvek današnji, te ukoliko dođete sutra i dalje ćete imati 50% popusta. Svaka hiper-veza na sajtu automatski vodi korisnika ka pomenutom polju za naručivanje preparata.

Na samom dnu teksta primetan je odeljak sa komentarima, gde se obično prikazuju imena i prezimena koja su česta u Srbiji i regionu. Navodi se da ukupno ima 245 komentara, ali ih nije moguće sve pročitati, niti ostaviti sopstveni komentar i registrovati se. Iako komentari sadrže ocene, nije moguće oceniti ih. Sam tekst, kao i komentari, prepuni su (netipičnih) gramatičkih grešaka, koje upućuju na to da je čitav tekst možda preveden sa nekog stranog jezika.

Stefan Kosanović, FakeNews Tragač

 

Napomena: Ova analiza odnosi se na opisano manipulativno oglašavanje na navedenoj onlajn lokaciji. Kvalitet samog preparata nije predmet ove analize.

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA