Tri „doktora” sa stok-marketa savetuju kako smršati uz preparat Green spa


U reklami za preparat Green spa tvrdi se da je to revolucionarno sredstvo za prirodno mršavljenje, koje navodno omogućuje gubitak težine između 12 i 15 kilograma. Takođe, piše da preparat eliminiše toksine i višak tečnosti, pružajući poboljšanu elastičnost kože i smanjenje pojave celulita. Međutim, na sajtu „Serbia-trends”, gde se preparat reklamira, primenjuju se obmanujuće metode kao što su lažno predstavljanje i izmišljene izjave.

Veb-sajt sadrži tri izjave navodnih stručnjaka. Mišljenje dr Bojana Ostojića prvo je istaknuto u tekstu, a za njega se navodi da je „direktor Nacionalnog naučno-medicinskog centra, doktor medicine, lekar sa dugogodišnjim iskustvom i dijetetičar” i da ima 22 godine iskustva. Uz njega, izjave su dali i dr Dragan Tadić, za kojeg piše da je dijetetičar sa 11 godina iskustva, i dr Ana Savić, dijatetičarka sa sedam godina iskusva. Jednostavna obrnuta pretraga fotografija doktora na Guglu nije dala rezultate. Ipak, ukoliko se one ubace u softver za pretragu fotografija TinEye, dolazimo do dokaza da su sve tri osobe modeli sa internet-marketa za prodaju fotografija (1, 2, 3).


U tekstu stoji zanimljiva naznaka: „PAŽNJA! Čuvajte se lažnih proizvoda! U gradu Green Spa može da se kupi SAMO NA ZVANIČNOJ STRANICI PROIZVOĐAČA!”. Svaka hiper-veza u tekstu automatski vodi korisnika ka pomenutoj „zvaničnoj stranici proizvođača” koja u svojoj internet-adresi, međutim, ne sadrži ime proizvoda.

Na samom dnu teksta nalazi se odeljak sa iskustvima korisnika, s imenima i prezimenima koja su česta u Srbiji. Komentari su mahom afirmativni, sa željom da se prikažu pozitivni rezultati preparata ili namera da se do njega dođe. Sve fotografije koje prikazuju telo pre i posle korišćenja preparata, iako prikazuju različite osobe, kreirane su u identičnom formatu: fotografije su spojene jedna do druge, uz odsečene (kropovane) glave i krajeve nogu – isto kao što su prikazane i u glavnom delu reklame. Obrnutom pretragom teško je utvrditi prvobitni izvor ovih fotografija, s obzirom na to da su već dugo prisutne na internetu, ali se mogu pronaći na desetinama sajtova posvećenih mršavljenju.

Stefan Kosanović, FakeNews Tragač

 

Napomena: Ova analiza odnosi se na opisano manipulativno oglašavanje na navedenoj onlajn lokaciji. Kvalitet samog preparata nije predmet ove analize.

 

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA