Analiza mapa i prostora


Da bismo shvatili kontekst nekog medijskog sadržaja, najčešće vizuelnog, ponekad moramo da se oslonimo na mape. Google maps, koje su nam od velike pomoći u saobraćaju, imaju svoju primenu i u novinarstvu, a ukoliko zagrebemo ispod površine videćemo da predstavljaju mnogo više od prostog prikaza zemalja, gradova i ulica. Ovu lekciju započećemo videom u kojem je objašnjeno kako su nam Guglove mape pomogle da razotkrijemo seriju dezinformacija.

Ukoliko u Guglovim mapama odaberemo opciju Street view, koja je prikazana i u videu, u gornjem levom uglu dobićemo informaciju da li su za traženu lokaciju zabeleženi i neki raniji snimci. Ovo može biti korisno ukoliko želimo da pratimo promene na određenoj adresi, poput podizanja novih zgrada ili ispisivanja / uklanjanja grafita i murala. Još više opcija nudi nam Google Earth, koji vam omogućava i upoređivanje satelitskih mapa iz različitih perioda. Na taj način možemo pratiti krupne promene: isušivanje jezera, seču drveća, širenje gradova, topljenje Grenlanda… Kako to funkcioniše možete pogledati ovde.

Kada savladamo Google maps i Google Earth spremni smo i za naredne korake: specijalizovane servise koji nam pomažu da spojimo različite lokacije (Geocode), da odredimo kakav je položaj senke mogao biti u određeno doba na određenom mestu (Shadowmap), da pratimo lokacije aktuelnih ratova i konflikata (Liveuamap), kretanje brodova (Marinetraffic) i aviona (Flightradar24), ali i da putem mapa dobijemo više podataka o infrastrukturi – vodenim površinama, nafti, gasu, pa i podvodnim kablovima (Openinframap).

Ukoliko treba da odredimo broj ljudi koji je učestvovao na nekom skupu na javnom mestu (mitingu ili protestnoj šetnji), od velike pomoći može biti sajt Mapchecking. U videu koji sledi objasnili smo kako funkcioniše, a ukoliko vas zanima više informacija o metodama prebrojavanja učesnika na javnim skupovima pročitajte i Tragačev intervju s Aleksandrom Gubašem, koji već godinama volonterski pravi takvu vrstu procena pomoću snimaka, štoperice i mapa.

Ako ste savladali osnove geolociranja, vreme je da proverite svoje znanje pomoću našeg zadatka „3 u 1“. Dobro obratite pažnju na detalje, a pogotovo na tekstualne elemente. Za prva dva koraka potrebne su vam Google maps (Street view), a za drugi MapChecking. Rešenja možete proveriti ovde.

Sledeća lekcija: Analiza sajtova i mreža

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA