Redakciji FakeNews Tragača nedavno je pristigla prijava čitaoca u vezi s tvrdnjom izrečenom u jutarnjem programu RTS-a 23. oktobra, u segmentu koji je na trenutke delovao kao prikrivena promocija Er Srbije. Naime, na javnom servisu se tog jutra govorilo o niskobudžetnim aviokompanijama i „skrivenim troškovima“ koje ne vidimo kada kupujemo jeftine karte. Pre samog razgovora s Petrom Vojinovićem, urednikom portala Tango six, voditeljka je rekla da „mnoge loukost aviokompanije sve češće naplaćuju dodatne usluge“ koje sežu do, između ostalog, „naplate korišćenja toaleta“, što je našem čitaocu zazvučalo sumnjivo. Kako će se ispostaviti, ova informacija nije tačna, a u razgovoru koji je usledio našla se još jedna pogrešna informacija.
Platićete za kofer i čekin, ali ne i za WC
Iako niskobudžetni avioprevoznici zaista naplaćuju različite dodatne usluge i pogodnosti, poput većeg „prostora za noge“, izbora sedišta, obroka, (ručnog) prtljaga ili usluge čekiranja na aerodromu, nijedna od njih – koliko smo uspeli da saznamo – ne naplaćuje odlazak u toalet za vreme leta. Ova taksa u jednom trenutku jeste bila razmatrana, ali nikada nije zaživela. Obratili smo pažnju na spiskove dodatnih usluga koje su karakteristične za najpopularnije niskobudžetne aviokompanije, ali ni na jednom nismo pronašli taksu za upotrebu toaleta.
Kako bismo bili sigurni, kontaktirali smo i sa tri eksperta iz oblasti ekonomije i menadžmenta u vazduhoplovstvu, među kojima je dr Andreas Papateodoru, profesor industrijske i prostorne ekonomije na Egejskom univerzitetu u Grčkoj. On je, u odgovoru za Tragač, istakao kako „nikada nije čuo da neka aviokompanija naplaćuje korišćenje toaleta tokom letova“, kao i da ga to podseća na „humoristični video snimljen pre dvadesetak godina, koji prikazuje kako niskobudžetne aviokompanije naplaćuju korišćenje maski za kiseonik“.
Dr Marina Eftimiju, profesorka menadžmenta u vazduhoplovstvu na Poslovnoj školi Univerziteta u Dablinu, kaže za Tragač da, koliko je njoj poznato, nijedna aviokompanija trenutno ne naplaćuje korišćenje toaleta.
„Toaleti na komercijalnim letovima smatraju se neophodnim sadržajima, slično kao sigurnosni pojasevi ili ventilacija, i generalno se pružaju besplatno u industriji. Uvođenje naplate za korišćenje toaleta verovatno bi izazvalo značajne regulatorne i reputacione izazove“, zaključila je dr Eftimiju.
Istovremeno, sagovornica obrazlaže kako su ove „glasine“ potencijalno proistekle iz „ranijih rasprava o nekonvencionalnim strategijama prihoda u sektoru niskobudžetnih avioprevoznika“, te navodi kontroverzni primer Rajanera koji je ipak „ostao samo ideja i nikada nije sproveden u politiku“. Na isti primer osvrnuo se i dr Volodimir Bilotkač, vanredni profesor na Politehničkom institutu Univerziteta Perdju u Indijani.
„Izvršni direktor Rajanera često iznosi razne izjave, ali nije uvek jasno da li zaista misli ono što kaže“, odgovorio nam je profesor Bilotkač uz istovetan zaključak koji su izneli i naši prethodni sagovornici.
O dinamici letova do Malte
Kao što je pomenuto, tvrdnja koju je čitalac prijavio nije jedina koja se pokazala kao netačna. Petar Vojinović, urednik portala o vazduhoplovstvu Tango six, obrazlagao je u toku gostovanja koje su to prednosti redovnih (engl. legacy carriers) u odnosu na niskobudžetne kompanije (engl. low-cost carriers), navodeći pritom dinamiku letenja kao jednu od njih. U tom kontekstu, on daje primer kako „Er Srbija leti dramatično mnogo češće za Maltu“ nego niskobudžetne aviokompanije poput, recimo, Rajanera. Ovaj argument je generalno tačan za mnoge rute, ali ne i za onu koju je Vojinović odabrao kao primer.
S obzirom na to da Rajaner nema uspostavljene letove iz Beograda, već isključivo iz Niša, obratili smo pažnju na drugu niskobudžetnu kompaniju kojom možete leteti iz Beograda do Malte – Viz er. U odnosu na ovog avioprevoznika, Er Srbija zapravo nudi značajno manji broj letova. Na osnovu baza podataka sa veb-sajta FlightRadar24, zaključili smo da je u proteklih godinu dana, odnosno od 30. oktobra 2023. do 30. oktobra 2024. godine, zabeleženo je 126 letova na relaciji Beograd – Malta pod okriljem Er Srbije. S druge strane, u istom periodu i na istoj relaciji aviokompanija Viz er realizovala je čak 177 letova. Ako biste danas hteli da rezervišete let iz Beograda do Malte, Er Srbija vam nudi mogućnost da birate između dva leta nedeljno (ponedeljak i petak), dok Viz Er do iste destinacije leti tri puta nedeljno (ponedeljkom, sredom, petkom).
Ukoliko vam je polazna tačka Niš a ne Beograd, jedina opcija za direktan let vam je preko avioprevoznika Rajanera, koji je u posmatranom periodu (od 30. oktobra 2023. do 30. oktobra 2024. godine) realizovao ukupno 107 letova do ove mikronacije. U ovom trenutku, Rajanerom možete putovati do Malte dva puta nedeljno, ponedeljkom i subotom. S druge strane, Er Srbija nema uspostavljene direktne letove na relaciji Niš – Malta.
Teodora Koledin i Milovan Nikolić, FakeNews Tragač