Đilas i Vesić pod snegom: Apokaliptični prizori i prosečni rekordi

Tokom subotnjeg popodneva (26. januar), za manje od dva sata, čak tri domaća tabloida – redom: Srpski telgraf, Alo i Informer – optužili su bivšeg beogradskog gradonačelnika Dragana Đilasa za kolaps u gradu tokom februara 2012. godine, iznoseći pritom lažna poređenja visine snega. Glavni argument triju tabloida jeste da Đilas, danas, koristi vremenske neprilike za političku kampanju, dok je, po njihovoj oceni, vanredno stanje 2012. uvedeno u mnogo povoljnijim meteorološkim uslovima. Dostupni podaci, međutim, sugerišu suprotno.

Prvi se oglasio Srpski telegraf u 12.24: „STRAVA I UŽAS! Ovako je bilo za vreme Đilasa kada je u Srbiji 2012. godine proglašena vanredna situacija!“. List navodi da pre sedam godina mnoge škole, sudovi i druge institucije nisu radile „iako je tada palo manje snega“. Tekst se završava ocenom: „Dalji komentari su suvišni! Sramota.“

Samo 40 minuta kasnije, u 13.04, Alo je objavio tekst sličnog sadržaja. Pod senzacionalističkim naslovom „APOKALIPTIČNI PRIZORI ZALEDIĆE VAS VIŠE NEGO JANUARSKI MINUS Ovako je izgledao Beograd u februaru 2012. dok je Dragan Đilas vladao!“, ovaj tabloid piše da su se tada „stanovnici prestonice borili da sačuvaju živu glavu“. Kao i Srpski telegraf, Alo iznosi neutemeljenu tvrdnju da je februara 2012. proglašena vanredna situacija „iako je tada palo manje snega nego u ova dva dana“.

Najdalje je u lažnim poređenjima otišao Informer. U tekstu objavljenom u 14.10 pod naslovom „NAJCRNJI LAŽOVI I LICEMERI! U Đilasovo vreme proglasili VANREDNU SITUACIJU ZBOG MANJE SNEGA, a sada od nevremena prave POLITIČKU KAMPANJU!“, stoji da je 2012. bilo „upola manje padavina“. „Lider opozicije zaboravio je činjenicu da je sada pola metra snega palo za samo dan i po, a grad ipak funkcioniše“, ocenjuje Informer.

Visina snega u Beogradu trenutno jeste viša od proseka maksimuma u poslednjih 50 godiina, ali ne i najviša u tom periodu i nikako dvostruko veća nego 2012. Zabunu u računicu uneli se mediji. Između ostalih portal Mondo koji je izvestio o „rekordnoj visini snega u Beogradu“, da bi već u podnaslovu objasnio da se zapravo radi o natprosečnom, a ne rekordno visokom snegu.

Kao ilustraciju za svoje napise, Srpski telgraf, Alo i Informer – iz navodne „privatne arhive“ – izvukli su printscreen istovetnog, svima dostupnog sadržaja u nedeljniku Vreme (od 9. februara 2012. godine). Međutim, podaci izneseni u članku „Hronika snega i proseka“ koji govori o istoriji najžešćih zima zapravo negiraju tvrdnje triju tabloida. Tamo se kaže da je „u utorak visina snežnog pokrivača iznosila 40 centimetara“. Na dan kada su optužbe na Đilasov račun objavljene, RHMZ je izvestio da je visina snežnog pokrivača u Beogradu 32 centimetrа.

Direktor RHMZ-a Jugoslav Nikolić istog dana za Tanjug je izjavio da prosečna maksimalna visina snežnog pokrivača u Beogradu iznosi 26 centimetara, „dok je poslednja ‘snežna epizoda’, koja je počela 22. januara, donela sneg visine 35 centimetara“. Nikolić je kazao kako je „generalna ocena“ da ovolika količina snega „nije zabeležena u proteklih nekoliko godina, tačnije od februara 2012“. Pre sedam godina je, dakle, u Beogradu bilo više, a ne Informerovih „upola manje“ snega.

Danijel Apro, Fake News Tragač