Verujete li u slučajnosti? [Qanon metode]

Mnogi amalgami internet kulture i desničarskih grupa, počev od fašista pa do incela, za vrbovanje koriste tehniku poznatu kao redpilling. Referenca na gutanje crvene pilule odnosi se na film „Matriks“, u kom glavni junak radije bira neugodnu istinu nego povratak u prijatnu laž u kojoj je živeo do tad. Naravno, ono što se prodaje kao „surova istina“ u praksi se najčešće svodi na ovlaš prikriven rasizam, mizoginiju ili neku sličnu izlučevinu, samo plasiranu kroz jezik mimova i „politički nekorektni“ humor.

Qanon takođe koristi redpilling kao aktivnu strategiju privlačenja sledbenika, ali svoj uspeh i brzo širenje duguje drugom, daleko manje vidljivom pristupu koji je počeo da primenjuje vrlo rano i kojim je proširio bazu potencijalnih sledbenika sa ciničnih tinejdžera na praktično sve starosne grupe, od klinaca do penzionera. Taj proces podseća na prodajni levak, marketinšku tehniku koja cilja na to da razdvoji stvarne kupce od onih koji se raspituju ali nikada neće zaista kupiti vaš proizvod, i tako vam olakša da se koncentrišete na one koji mogu da vam se isplate.

Prvi korak Qanonove strategije počiva na tome da vam nečim pobude interesovanje. To može biti priča o švercu dece, tajnim društvima, kloniranom Džou Bajdenu ili nečemu desetom što ste načuli blenući u ekran telefona ili kompjutera. Deo tema, poput trafikinga, ima uporište u stvarnim pojavama, deo je potpuna izmišljotina, ali za različite ribe treba koristiti različite udice. Ako vam ništa od toga nije zanimljivo, sami ste sebe uklonili iz prodajnog levka, i nikom ništa. Međutim, ako se zaintrigirate, Qanonovci vam neće odmah servirati gotovu priču nego će vam reći da istražite sami. To je vrlo važan korak, jer zahteva vašu inicijativu, a inicijativa je investicija.

Ako ste i dalje dovoljno radoznali, potražićete te teme po Jutjubu ili Fejsbuku, i njihovi algoritmi će vrlo brzo početi da vas agresivno nutkaju štivom za koje ste pokazali interesovanje. Sa svakim novim dramatičnim video klipom, svakom novom jurodivom grupom u koju ste se učlanili i svakim prodavcem magle kojeg ste počeli da pratite završavate sve dublje u levku, i sve teže je da se iz njega izvučete. Svaka stvar u koju ste poverovali spušta vaš prag tolerancije, a uloženo vreme se gomila. Ako verujete u tajni rat Trampa protiv satanista, zašto ne biste verovali i u beskrajne podzemne prolaze kojima švercuju decu? Ako verujete u tunele, zašto ne biste verovali i u klonove koji menjaju stvarne političare? Ako verujete u to, prodali su vam priču a da i niste pričali s prodavcem.

Od prošle godine, najveće internet platforme su pokušale da odstrane ili minimizuju najeksplicitnije sadržaje vezane za teorije zavera na koje se Qanon oslanja. Fejsbuk je uklonio na stotine grupa, Tviter ugasio 70000 naloga, Jutjub uklonio stotine kanala i desetine hiljada video klipova, Gugl im smanjio vidljivost u pretragama. No, sve to je mahom pogodilo one na engleskom jeziku, a mnogi su se brzo vratili ili se prosto preselili na Telegram, Gab, Parler i druge mreže koje nude veću anonimnost. Domaća prepričavanja, prevodi i kopiranja su ostali mahom netaknuti.

Ali šta to ljudi „kupuju“ od Qanona? Igru u kojoj se nalazite na strani dobra u ratu protiv apsolutnog zla, a sve što treba jeste da odgonetate šifre koje vam govore kako ta borba napreduje. Jedan od važnih aspekata te igre je iščekivanje. Tokom uspona Qanona, Q i njegova mreža su konstantno kod sledbenika podgrevali iščekivanje da će se uskoro desiti nešto važno i da će se sva uložena vera, nadanja i energija naposletku isplatiti.

Ponekad bi Q naveo trivijalan događaj poput postavljenja ili smene u državnoj upravi i začinio ga misterioznim dodatkom: „Lov počinje“ ili „Zavalite se i gledajte“. Nekad bi to bila najava za sledeću nedelju, kada treba da bude objavljena dramatična vest: „Spremni za igru? Majka Svih Bombi stiže.“ Ili „Nastavite da pratite vesti. April. Majka Svih Bombi.“ Publika koja išćekuje da se nešto desi, znaju to i autori španskih serija i Den Braun, pratiće i sledeću epizodu, a u Qanonu uvek postoji novo odbrojavanje.

Međutim, šta kada sledeća nedelja ili april dođu i prođu a ne desi se ništa spektakularno? Naravno da Q neće objašnjavati svoju propalu najavu: to će za njega obaviti sami Qanonovci, pokušavajući da zadrže unutrašnju koheziju priče u koju su poverovali. Jedan od osnovnih principa Qanona je to da „ne postoji slučajnost“. U svetu krcatom slučajnostima, to znači da ćete imati obilje prilika da stvarate objašnjenja za njih, i da ne morate suviše da se obazirete na to koliko su ona uverljiva.

Tako je nastao čitav niz metoda tobožnjeg dokazivanja da je svaka Q-ova najava zapravo bila istinita i da se Nešto Važno desilo. „Otkrivanje“ događaja (koje se zapravo svodi na izmišljanje što kreativnije priče) je uzbudljivo, podstiče sledbenike da učestvuju i dodaje na uverljivosti čitavog narativa.

Gematrija

Jedan od često korišćenih alata Qanonovaca je gematrija. Reč je o jednom od oblika numerologije koji funkcioniše tako što uzmete reč ili frazu, svakom slovu u njoj dodelite broj (npr. A=1, B=2, C=3 itd) a zatim izračunate broj koji označava tu reč. Onda pogledate druge reči koje imaju isti broj i time „dešifrujete“ šta se krije iza prvobitne reči. Primera radi, jedna od varijanti gematrije prevodi moje ime i prezime u broj 96. U zavisnosti od toga da li Qanonovac želi da „otkrije“ da se iza toga krije nešto dobro ili zlo, reći će da isti broj znači „mason“, „znanje“ ili „tojota“. Te reči mogu dalje da se koriste kao asocijacije dok ne povežete nešto s nečim drugim i proglasite da ste otkrili „tajnu“ iza mog imena.

Primenjena na Trampa, Hilari Klinton, Obamu ili bilo koju osobu, lokaciju, organizaciju, pojavu, događaj, gematrija daje neograničene mogućnosti za slobodne asocijacije.

Drugi važan metod Q-a i mnogih qanon-influensera su sofistička pitanja sračunata da stvore intrigu tamo gde je nema. „Šta je mapa? Čemu mapa služi? Šta je legenda? Čemu legenda služi? Šta je sekvenca? Zašto je ovo relevantno?“ – ovo je samo deo niza pitanja iz jedne od Q-ovih objava oko kojih su se qanonovci rastrčavali u potrazi za odgovorima, pokušavajući da ih otkriju u dnevnim događajima, imenima, lokacijama. Mistifikacija rađa nova pitanja, nagađanja, asocijacije.

Primer dekodiranja

Treći metod je „mišljenje u ogledalu“. Iako ga Q nije često pominjao, njegovi sledbenici su ga usvojili kao važan alat. Ukratko, sve što treba da uradite jeste da mislite da je istina obrnuto od onoga što je rečeno. Rasisti ubili čoveka? Aha, znači, ubili su ga protivnici rasista da svale krivicu na rasiste! Srušio se avion, 71 žrtva? 71 je u ogledalu 17, a Q je 17. slovo u engleskom alfabetu, dakle to su bili neki negativci koje su oborili Q i njegovi bezbednjaci.

Dalje, tu su anagrami. Uzmite ime, reč ili događaj, ispreturajte im slova dok ne nađete novu reč koja se uklapa u značenje za kojim ste tragali, i otkrili ste šta im je „stvarna“ svrha koju su vladari sveta iz senke pokušali da sakriju od vas. Na spektakularno glup način, doduše. Ali niste se dali prevariti.

Kombinujući ove metode i njihove varijacije, moguće je povezati doslovno bilo šta sa bilo čim. A sada zamislite bezbrojne forume, Fejsbuk grupe, Tviter hashtagove na kojima hiljade ljudi najozbiljnije diskutuje o „istinama“ koje su otkrili, i prosečno poluinformisano čeljade koje zabasa u takav paralelni svet da priupita šta se to priča za, recimo, Toma Henksa i trgovinu decom. Zamislite niz neznanaca koji ga iz najbolje namere, verujući da šire tajno znanje, kljukaju linkovima, objašnjavaju mu šifre iza imena političara i ko od njih jede decu a ko ih priprema, šta je sve njihov misteriozni onlajn-vođa najavio da će se desiti i – uz mentalnu akrobatiku fanova – pogodio.

Za FakeNews Tragač,
Dario Hajrić


U sledećem nastavku: Duboka država, Kabala, adrenohrom, qdrops, oslobađanje Krakena, WWG1WGA, Majka Svih Bombi, D.U.M.B.s (Deep underground military bases) i šta znači kad Džo Bajden pomene pse. Pregled najčešće korišćenih termina u Qanon krugovima otkriva sistem značenja koji drži pripadnike zajedno, onemogućava pristup onima koji bi da ih razuvere i olakšava širenje lažnih vesti putem društvenih mreža.

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA