Željko Mitrović se preračunao i demantovao sam sebe


Željko Mitrović, vlasnik televizije Pink, najavio je u subotu u programu svoje televizije da će ona tog dana postići maksimalan istorijski rezultat po gledanosti. Mitrovića su, međutim, demantovala istraživanja koja objavljuje upravo njegova televizija.

Mitrović se 13. aprila za vreme održavanja opozicionog protesta u Beogradu pojavio kao gost u emisiji ‚‚Stop nasilju” na sopstvenoj televiziji i uživo u programu pokazao svoj mobilni telefon na kojem su bili trenutni rejtinzi gledanosti. Naveo je da je tog dana ‚‚televizija Pink verovatno najgledanija u svojoj istoriji”, da je razlika između TV Pink i ostalih televizija ‚‚otprilike 10 do 15 puta” i da misli da će sutradan kada budu gotovi zvanični rezultati istraživanja ‚‚apsolutno imati istorijski maksimum”.

Pink se u istraživanjima koja objavljuje oslanja na istraživanja agencije Nilsen, tako da smo za potrebe ovog teksta koristili isključivo materijal za koji Pink i sam Mitrović tvrde da su zvanični podaci ove agencije. S obzirom na to da televizija Pink redovno obaveštava auditorijum o gledanosti svojih emisija, nije bilo teško proveriti da tog dana televizija Pink nije bila najgledanija u svojoj istoriji, a nije bila ni 10-15 puta gledanija od svih ostalih televizija.

U saopštenju koje je objavljeno u ponedeljak konstatuje se da je višesatni vanredni program ‚‚Stop nasilju” pratilo oko ‚‚neverovatnih 1,7 miliona gledalaca”. Hronologija Pinkovih saopštenja, međutim, pokazuje da se ova televizija ranije hvalila većim pokazateljima gledanosti, najmanje tri puta u 2019. i isto toliko u 2018.  

 

Za sve ove programe zajedničko je da je, kao i u slučaju prošle subote, reč o višesatnim emisijama, te da su u ovaj broj uračunati svi gledaoci koji su neko vreme, a najmanje jedan minut, proveli gledajući ovaj program. Sudeći po Mitrovićevom tvitu koji se odnosio na gledanost prve epizode serije ‚‚Državni službenik”, a za koju je Pink tvrdio da ju je pratilo približno 1,5 miliona gledalaca, premijeru ove serije zapravo je prosečno pratilo više ljudi nego program ‚‚Stop nasilju”. Za slučaj da je Mitrović mislio na gledanost tokom cele subote, i tu je demantovao sam sebe, prvo u tvitu koji je objavio u dva minuta do ponoći 13. aprila, a zatim i u saopštenju televizije Pink.

Ni u ovom slučaju televizija Pink nije postigla istorijsku gledanost, budući da je do sada objavljivala rezultate koji su pokazivali njen veći udeo u ukupnoj gledanosti, a nije imala ni 10-15 puta veću gledanost od ostalih televizija.

Pinkovi manipulativni grafici: elementi grafikona nisu ni u kakvoj srazmeri sa navedenim procentima

Kada je reč o gledanosti neke televizije, u saopštenjima za javnost najčešće se spominju tri pojma: šer, rejting i rič.

  • Šer je procenat osoba koje su pratile određeni program u nekom intervalu, u odnosu na ukupan broj ljudi koji su pratili celokupan TV program u tom istom intervalu.
  • Rejting je prosečan broj osoba koje su pratile određeni program, u odnosu na ukupnu populaciju.
  • Rič je broj različitih osoba koje su pratile bar minut nekog programa. Ovim pojmovima i podacima se često manipuliše.

Na primer, u tekstu Informera „Bradićka razvalila Bećkovićku!“ napisano je da je emisiju Hit Tvit gledalo 1.324.930 gledalaca, a „Utisak nedelje“ 338.326 gledalaca. Iz perspektive istraživanja nije merodavno da poredimo program koji se emituje preko nacionalne frekvencije i preko kablovske mreže sa progamom koji ide samo preko kabla. Takođe, 1.324.930 gledalaca nije gledalo celu emisiju „Hit tvit“, taj broj je znatno manji. S obzirom na to da je u tekstu napisan rejting emisije – 5,38, može se zaključiti da je prosečan broj gledalaca cele emisije bio oko 370.000. Milionski broj zapravo predstavlja rič, broj ljudi koji su makar na minut prebacili program na Hit tvit.

Do pogrešnog utiska moglo bi da dovede i saopštenje objavljeno na sajtu N1 gde se navodi da „Merenja pokazuju da je, za vreme emitovanja Utiska nedelje, Nova S bila najgledanija televizija, ispred RTS-a i televizija sa nacionalnom frekvencijom sa prosečnim share-om od 20,46 posto“. Ovo možda jeste bio rezultat njihovog istraživanja, ali Nova S je bila gledanija od televizija sa nacionalnom frekvencijom samo u sklopu SBB platforme, ne nužno i celokupnog auditorijuma u Srbiji, s obzirom na to da je njihovom metodologijom obuhvaćena samo publika na ovoj kablovskoj platformi.

Danka Mihajlović i Milovan Nikolić, Fake News Tragač

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA