Čitalac nam je prijavio vest portala N1 pod naslovom „Da li znate gde vozi najsporiji voz u Evropi, čija je prosečna brzina 36 km/h?“. Vest se odnosi na švajcarski voz Glečer ekspres (eng. Glacier Eexpress) koji putuje na relaciji Sent Moric – Cermat. To je jedan od nekoliko vozova koji povezuju ova dva mesta, ali je jedini luksuzni turistički voz, a razdaljina između njegove polazne tačke i destinacije iznosi 291 kilometar.
Vest, međutim, nije tačna: niti je prosečna brzina Glečer ekspresa 36 kilometara na sat, niti je Glečer ekspres najsporiji voz u Evropi.
Kako je Glečer ekspres dobio nadimak?
N1 je sintagmu o „najsporijem vozu“ u Evropi preuzeo sa hrvatskog bloga Putni kofer, gde se takođe navodi da „ovaj samoproglašeni ’najsporiji ekspres voz na svetu’ povezuje popularne švajcarske destinacije – Cermat i St. Moric“. Ipak, ovo nije u potpunosti tačno.
Naime, Glečer ekspres nije „samoproklamovani najsporiji ekspres voz na svetu“, niti je najsporiji voz u Evropi. Nadimak „najsporiji ekspres voz na svetu“ dobio je 1983. godine. Tako ga je opisao švajcarski režiser dokumentarnih filmova Roman Brodman, što se može videti u zvaničnom letku o istoriji ovog voza. Spornu sintagmu upotrebila je i Ketlin Hinton-Braten marta iste godine u reportaži za The Christian Science monitor.
Da li je Glečer ekspres najsporiji voz u Evropi?
Prema redu vožnje Glečer ekspresa za ovu godinu, put sa stajanjima između stanica iznosi sedam sati i 45 minuta za vozove 920, 902 i 904 od Cermata do Sent Morica, odnosno osam sati i 19 minuta za vozove 903 i 923 i devet minuta više za linije 905 i 925 u suprotnom smeru. Kako bismo proverili da li je prosečna brzina Glečer ekspresa navedena u tekstu N1 ispravna, kontaktirali smo sa kompanijom koja upravlja ovim vozovima. Džesi Den Harder iz marketinškog tima Glečer ekspresa za Tragač je rekla kako je prosečna brzina ovog voza 42 km/h, što znači da je brzina navedena u tekstu N1 pogrešna.
U Evropi postoji barem nekoliko vozova čija je prosečna brzina manja od one koju ima Glečer ekspres. Jutjuber Noel Filips je preko šest sati putovao noćnim vozom na relaciji Užgorod–Lavov u Ukrajini, a ova pruga je dugačka nešto manje od 200 kilometara. U svom vlogu naveo je kako je prosečna brzina kojom se ovaj voz kreće oko 20 milja na sat (32 km/h). Donedavno je Ukrajinom saobraćao još jedan jednako spor voz. U pitanju je dizel voz na relaciji Uman–Čerkasi, čija je prosečna brzina takođe bila 32 km/h, a u ukrajinskim medijima bio je poznat kao „najsporiji voz u Ukrajini“. Prelazio je 234 kilometara za gotovo sedam i po sati, a stajao na čak 52 stanice. Ipak, ovaj voz više nije moguće pronaći na zvaničnom sajtu Ukrajinskih železnica.
Međutim, da bismo pronašli vozove sporije od Glečer ekspresa nije potrebno da napustimo našu zemlju. Pruga Beograd–Niš, čija se rekonstrukcija pompezno najavljivala pre godinu dana trenutno je duga 241 kilometar. Pojedini vozovi na ovoj relaciji, prema podacima sa sajta Srbijavoza, putuju čak šest sati i 43 minuta. Oko 40 minuta se gubi u stajanjima na brojnim stanicama voza broj 2901 koji iz Beograda polazi u 3.54 ujutru i u Niš stiže u 10.37. Ukoliko od ukupnog trajanja putovanja ovog voza oduzmemo vreme predviđeno za stajanje na stanicama, prosečna brzina ovog voza je nešto manja od 40 km/h, što bi značilo da je sporiji od Glečer ekspresa, iako nije u pitanju ni turistički ni noćni voz.
Dakle, titula švajcarskog voza kao najsporijeg u Evropi je samo počasna i predstavlja odraz anegdote koja datira iz osamdesetih godina prošlog veka, a ne činjenično stanje ili rezultat istraživanja.
Pored portala televizije N1, spornu vest preneli su i portali 021, B92, BL portal, Kafe.rs, Vesti.rs.
Anđela Jovanović, FakeNews Tragač