Večernje novosti ni same ne veruju da je – kako kažu – Srbija turistička sila


Večernje novosti nisu sigurne da li je Srbija zaradila milion ili milijardu evra (ili dolara) od turizma 2019, ali su zato sigurne da je u pitanju rast kao nigde u Evropi.  

‘Srbija postala turistička sila’ prve su reči naslova Večernjih novosti od 5. februara, ali u tekstu vesti nije jasno da li je Srbija postala turistička sila zbog povećanja od 1,3 miliona evra, 1,5 milijardi dolara ili 1,5 miliona dolara.

Ako se pak kao relevantan uzme na kraju prikazan presek u tekstu spomenutih podataka može se doći do nekih zanimljivih zaključaka:

Ovi bi, prema podacima Večernjih novosti, značilo da je više od tri i po miliona turista koji su posetili Srbiju bilo izuzetno štedljivo, jer su prema ovom preseku Srbiji doneli tek jedan i po milion dolara. Računica nas time upućuje na zaključak da je svaki turista pri svom boravku u Srbiji potrošio ukupno 0,4 dolara, odnosno samo 43 dinara. Ako se iz brojki vidi da je prosečan turista imao 2,78 noćenja u Srbiji i da je prosečni ukupan trošak 43 dinara, može se samo pretpostaviti koliko je srpsko ugostiteljstvo ostalo duboko u minusu…

Sem što su u tekstu naizmenično spomenute zarada u milionima evra, milionima dolara i milijardama dolara, zanimljivo je i da su procentualni porast zarade od turizma, kao i procentualni porast broja turista, ali i procentualni porast broj noćenja potpuno isti i svaki pojedinačno je tačno osam odsto viši u odnosu na prethodnu godinu:

  • ‘Srbija je od turizma u prvih devet meseci zaradila 1,3 miliona evra, što je osam odsto više nego lane.’
  • ‘Pored neverovatnog porasta broja stranih turista, premašena je i cifra od deset miliona noćenja, kojih je bilo ukupno 10.073.299, što je porast od osam odsto u odnosu na lane.’
  • ‘U Srbiji je prošle godine boravilo 3.689.983 turista, što predstavlja rast od osam odsto.’

Međutim, kada je broj dolazaka turista kasnije spomenut u tekstu, govori se o porastu od 20 odsto: „U odnosu na decembar 2018. godine, broj domaćih posetilaca je bio veći za 15 procenata, a stranih za 14,9 odsto. I jedni i drugi su ostvariji 20 odsto noćenja više nego lane, što je postigla retko koja zemlja u Evropi.“

Takođe, u tekstu je citirano i da „NAJDRAŽI gosti i dalje dolaze iz Republike Srpske, jer su najbrojniji i najviše troše – 239 miliona dolara u prvih devet meseci“, mada se ovaj podatak od 239 miliona dolara, prema tabeli Narodne banke Srbije odnosi na period januar-novembar, a ne na prvih devet meseci 2019, i odnosi se na celu Bosnu i Hercegovinu.

Inače, prema poslednjim podacima Narodne banke Srbije prihodi od turizma u Srbiji od januara do novembra 2019. su bili 1,28 milijardi evra, odnosno 1,44 milijardi dolara i porast iznosi 7,6 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Prema Republičkom zavodu za statistiku broj noćenja od januara do decembra 2019. jeste bio 10 miliona, i predstavlja povećanje u odnosu na prethodnu godinu od 20 odsto. Međutim, Srbija još uvek nije blizu nivoa zarade od turizma koje imaju istinske turističke sile. Španija je 2019. godine imala oko 70 milijardi evra direktne zarade od turizma, što je gotovo 70 puta više od Srbije. Hrvatska je u prvih devet meseci 2019. godine imala preko 100 miliona noćenja, što je čak deset puta više od spomenutih podataka za Srbiju.   

Ovo takođe nije prvi put da se u srpskim medijima umanje milijarde u milione evra kada je zarada od turizma u pitanju, dok su sa druge strane Večernje novosti ranije već prenosile informacije o zaradama od turizma u iznosima u milijardama.

Marija Zemunović, FakeNews Tragač

 

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA