Plastične kese još neće naplaćivati svi marketi


Početak naplate plastičnih kesa u celoj Srbiji, koje marketi uglavnom daju besplatno, prethodna dva dana najavilo je nekoliko medija. Tu informaciju plasirali su kroz naslove, dok u tekstovima saznajemo da će kupci kese plaćati samo u određenom lancu marketa.

Portal B92 u utorak, 10. aprila, objavio je vest pod naslovom “Nema više besplatno, počinje naplata kesa u Srbiji”dok u nastavku pišu da će to biti slučaj samo u marketima Shop&Go kompanije “Delez Srbija”.

Na sajtu dnevnog lista Danas istog dana je objavljena ta ista vest samo je naslov Počinje naplata kesa u Srbiji .

Radi se o klasičnim primerima klikbejt naslova, odnosno onim koncipiranim tako da primame što veći broj ljudi da kliknu na vest, dok u tekstu stoji nešto banalno, ne tako šokantno kao što naslov obećava ili potpuno suprotno od naslova.

Svojim klikbejt varijantama Blic i Kurir su dodali i udicu „evo koliko će vas to koštati“.

Iz tekstova saznajemo da će kese koštati dva dinara, naravno u Shop&Go marketima, i da kompanija “Delez” u svom saopštenju navodi da na taj način žele da smanje upotrebu kesa i da njihov komšiluk učine čistijim i lepšim.

Uz to pišu i da će do 15. aprila deliti pamučne cegere kupcima čiji računi budu veći od hiljadu dinara.

Na osnovu ovih elemenata sasvim je jasno da se radi o kampanji privatne kompanije, a da su mediji koji su na ovaj način prenosili tu vest učestvovali u prikrivenom oglašavanju, koje je zabranjeno Zakonom o oglašavanju.

Dakle, tekstovi poput ovih ne bi bili problematični da su objavljeni u delu sajta gde je jasno naznačeno da se radi o marketingu.

Portal B92 imao je u februaru  tekst o tome kako bi Srbija trebalo da radi na smanjenju upotrebe kesa, a u skladu sa regulativom u Evropskoj uniji.

B92 u tom tekstu navodi primer robne kuće Ikea, koja je poznata po prodaji svojih plavo žutih torbi. Kada je reč o lancima marketa robe široke potrošnje, zanimljivo je to što je prostor opet dat samo “Delezu” čiji menadžer koprorativnih komunikacija najavljuje uvođenje naplate kesa kao model koji je dao najbolje rezultate u smanjenju njihove upotrebe.

Vanja Đurić, FakeNews Tragač

 

Naknadna napomena (15. jun 2023): Portal Kurira ispravio je netačne navode.

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA