Magazini o zdravlju: Kad slika (ne) govori više od hiljadu reči


Upotreba vizuala traje koliko i sama istorija medija. Moglo bi se reći čak i duže, jer je čovek posle izgovorene reči u komunikaciji prvo upotrebio sliku pa tek onda pismo. Za današnjeg konzumenta medija podjednako je važna informacija koju dobija uz pomoć slike kao i ona koju čuje ili pročita. I upravo zato je važno da informacija koju dobijamo vizuelnim putem bude tačna. A da li je uvek tako?

Analizom magazina o zdravlju, objavljenih ovog leta, naišli smo na izvestan broj vizuala kojima čitaoci mogu biti dovedeni u zabludu.

U magazinu Moje zdravlje, broj 137, 8/18 na strani 40, objavljen je tekst „Neven mi je izlečio ranu na stopalu“ ilustrovan fotografijom cvetova kadificaIsta greška napravljena je i u magazinu Biljem do zdravlja, br. 29/2018 na strani 28, gde je uz tekst o masti od nevena opet objavljena fotografija kadifice.

Opisana lekovita svojstva nevena su istinita, njegova blagotvornost je zaista dokazana brojnim naučnim istraživanjima, a recept za spravljanje masti od nevena predstavlja tradicionalnu verziju melema. Međutim, čitalac mora da vodi računa o tome da ako ubere biljku sa fotografije od nje ne napravi mast, već da njome eventualno može da začini salatu koju će servirati uz ručak.

Hypericum patulum

U istom broju Biljem do zdravlja (29/18) na strani 31, u tekstu „Kantarion“ objavljena je fotografija hibrida iz porodice Hypericaceae – Hypericum patulum ‘Hidcote’, a ne biljke Hypericum perforatum o kojoj je reč. I pored najbolje volje, nismo uspeli da pronađemo kakva su lekovita svojstva biljke sa fotografije i zato savetujemo da kantarion ipak kupujete u apoteci.

Drastičniji primer od ovih pronašli smo u magazinu Ruska enciklopedija, broj 16, jul-avgust 2018, gde isti vizual ilustuje dva različita teksta objavljena na stranama 4 i 32. Prvi tekst „Aftozni stomatitis: zašto nastaje?“ govori o uzrocima nastanka, simptomima i lečenju aftoznog stomatitisa, dok u tekstu „Kako izbeći rak usta“ možete naći informacije o faktorima rizika, simptomima i merama prevencije raka usne duplje. Pretražujući poreklo ilustracije pronašli smo da se ona pojavljuje na internetu od 2009. godine i svaki put (uključujući i sajtove na ruskom jeziku) ilustruje aftozni stomatitis.

Navedeni primeri mogu biti posledica nenamerne greške. Međutim, pronašli smo i primere namerne manipulacije vizualima u propagandne svrhe.

U magazinu Ruski doktor, u broju 31 i 32 (juli i avgust 2018), u okviru oglasa za ArthroCure i Bio Reflex uloške, koji su „od sad dostupni i u Srbiji, u direktnoj prodaji“ pozivanjem istog broja telefona, na korišćenim fotografijama potpisani su navodni korisnici proizvoda u Srbiji, Mirko Bogdanović i Jelena Marković za Bio Reflex uloške a zajednička fotografija Dragana i Dare Mitrović za ArthroCure. Međutim, fotografija “Mirka Bogdanovića” je preuzeta sa sajta Bigstock, a “Jelene Marković” i “Dragana i Dare Mitrović” sa sajta Shutterstock. 

U ovom slučaju, izdavač Color Media International se ogradio od odgovornosti za sadržaj i istinitost objavljenih reklamnih poruka, a ista fotografija i članak zadovoljnog korisnika Mirka Bogdanovića mogu se pronaći na sajtu bioreflex.rs. Ilustrovanje tekstova „stok“ fotografijama danas je sveprisutna praksa, koja je legitimna sve dok publiku ne dovodi u zabludu. Želeći da prikažu kako njihovi proizvodi pomažu konkretnim ljudima, oglašivači su modelima sa „stok“ fotografija dali srpska imena te izmišljene propratne opise i time prešli crvenu liniju etičnosti.

Fake News Tragač će u narednom periodu objaviti i rezultate dva velika istraživanja o manipulativnim tekstovima i manipulativnim oglasima u magazinima posvećenim zdravlju.

 

Jelena Jovović, Fake News Tragač

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA