Domaći mediji preneli su sinoć vest kako je Vučićeva izjava o Kini, izrečena u sklopu obraćanja povodom uvođenja vanrednog stanja zbog virusa korona, na kineskoj društvenoj mreži Weibo došla do 500 miliona ljudi.
U ovoj računici mediji se oslanjaju na izjavu novinarke kineske televizije Jing Džang: „Prema našem izveštaju, vest iz Srbije je druga po čitanosti na aplikaciji Weibo, ima 330 miliona čitalaca i 72.000 poruka. Takođe, ima i 130 miliona čitalaca i 26.000 poruka. Ukupno, to je oko 500 miliona čitalaca i čak 100.000 poruka“.
Na naslovnoj stranici servisa Weibo vest o Vučiću se sinoć zaista nalazila dvaput među izdvojenima, a postoje i dva heštega koja otvaraju niz objava o Vučićevoj izjavi. Ti nizovi sadrže objave velikih medija, kakav je CCTV, ali i objave građana, a započinju informacijom o ukupnom dometu. Ta informacija se, naravno, ne odnosi na broj ljudi, već na ukupan broj čitanja svih objava s navedenim heštegom. Svaki korisnik je zaračunat onoliko puta koliko je objava u vezi sa određenom temom pogledao.
Suma od 500 miliona čitalaca zapravo je nemoguća:
- Prvo, u računici koju navodi novinarka reč je o dva dometa (riča), koja se ne mogu sabirati da bi se potom tumačila kao ukupan broj ljudi.
- Drugo, različiti izvori (1, 2) navode kako je ukupan dnevni broj korisnika platforme Weibo daleko manji od 500 miliona i da iznosi između 190 i 220 miliona.
- Treće, za prvu temu o Vučiću se ovog jutra navodi da ima blizu 600 miliona čitanja, što je nesumnjivo veće od ukupnog broja korisnika Weiba (>520 miliona). Poređenja radi, tema „Tramp kaže da američku ekonomiju možda čeka recesija” u istom trenutku ima 660 miliona čitanja.
Vest su preneli B92, Večernje novosti, RTV, Tanjug, Informer, Kurir, Srbija danas, Pink, Republika, SC Radar, Alo, Happy TV, Bačka Palanka vesti, Dnevnik, Studio B, Sputnjik, Naši u svetu, Objektiv, Izazov, Kutak.net, Glas nacije.
Stefan Janjić, FakeNews Tragač
Naknadne napomene: Originalni naslov glasio je “Ne, Vučićevu poruku Kini nije videlo 500 miliona ljudi”. Čitalac Marko R. opravdano je ukazao na nepreciznost odabranog naslova, budući da se naša analiza odnosila samo na Weibo, a ne na ukupan domet putem svih tradicionalnih i digitalnih platformi. U tom svetlu ispravili smo naslov. (25. septembar 2020); Portal Kurira ispravio je neprecizan navod (15. jun 2023).