Izmišljeni intervjui, recenzije, preporuke i fotošopirani sertifikati: Kako se prodaju magični preparati nepoznatog porekla


GoSlim, HyperTea, Prostamid, Parazol i DiaTea samo su deo „lekovitih“ proizvoda nepoznatog porekla za koje se na stotinama internet portala u regionu tvrdi da imaju čudesna lekovita svojstva. Ove proizvode ne možete naći u apotekama ili specijalizovanim trgovinama, a do vas će ih na internetu dovesti manipulative taktike kojima se privlači pažnja korisnika. Oni se promovišu na stranicama sa lažnim ispovestima, lažnim preporukama lekara, izmišljenim intervjuima i fotošopiranim „sertifikatima”.

Manipulative taktike i netačne informacije kojima se privlači pažnja korisnika interneta nisu prisutne samo u slučaju medijskih sadržaja ili anonimnih portala koji oponašaju stvarne medije. Korisnici interneta redovno su izloženi i manipulativnim marketinškim trikovima, zasnovanim na činjenično neutemeljenim, često i potpuno izmišljenim informacijama.

Takvim trikovima se prodaju različiti proizvodi, a često se radi o dodacima ishrani koji navodno uspešno snižavaju krvni pritisak, pomažu u lečenju dijabetesa, čudotvorno tope kilograme, ubijaju parazite u telu, ili pomaže u lečenju mnogih drugih zdravstvenih tegoba.

Jedan od takvih proizvoda koji se prodaju na internetu je i GoSlim čaj, koji navodno magično skida kilograme. Reklame za ovaj čaj u različitim oblicima se prikazuju na mnogim internetskim portalima u regiji. Reklame se u medijima pojavljuju u formi članaka, na društvenim mrežama kao statusi, u aplikacijama za dopisivanje u obliku su poruka.

Tu se u suštini radi o „nativnom“ ili prikrivenom oglašavanju – vrsti oglašavanja u kojoj reklame oponašaju izgled stranica na kojima se pojavljuju, kako bi bile manje napadne i teško se razlikovale od ostatka sadržaja. Te reklame korisnike vode na desetine, možda i stotine veb stranica koje sadrže izmišljene recenzije i ispovesti zadovoljnih korisnika, izmišljene intervjue sa poznatim ličnostima koji preporučuju proizvode, lažne preporuke lekara, kao i fotošopirane „sertifikate” o navodnim testiranjima proizvoda.


GoSlim čaj je, zapravo, samo jedan od mnogih proizvoda koji se prodaju na stranici kompanije Limited Charm. GoSlim, HyperTea, Prostamid, Parazol i DiaTea samo su neki od proizvoda sa ove stranice, a koji se na drugim internetskim stranicama promovišu manipulativnim taktikama i neistinitim informacijama (1, 2, 3, 4, 5, 6). Zahvaljujući manipulacijama i neistinama koje prodaju ovakve proizvode, potrošači nemaju prave podatke o prizvodu koji bi informisali njihovu odluku da li da proizvod kupe ili ne.

Drugi problem u vezi sa ovim proizvodima je što za njih nisu izdana odobrenja za oglašavanje od strane nadležnih institucija u Srbiji i Bosni i Hercegovini. Prema Zakonu o lekovima i medicinskim sredstvima Srbije jedan od poslova Agencije za lekove i medicinska sredstva (ALMS) je i odobravanje oglašavanja lekova i medicinskih sredstava, koje uključuje i oglašavanje na internetu. Međutim, među 4975 lekova i medicinskih sredstava kojima je ALMS dala dozvolu za oglašavanje, ovih proizvoda nema.

Pretraživanje pomenutih preparata na sajtu Agencije za lekove i medicinska sredstva nije dalo nikakve rezultate, niti se njihovi nazivi nalaze u spiskovima dve godine unazad odobravanih lekova i lekovitih sredstava.

Ista je situacija i u Bosni i Hercegovini, gde se proizvodi ne nalaze na spisku lekova i medicinskih sredstava za koje je Agencija za lekove i medicinska sredstva Bosne i Hercegovine izdala saglasnost za oglašavanje, niti na spisku lekova i medicinskih sredstava za koje je data dozvola za stavljanje u promet.

FakeNews Tragač je već pisao o ovom problemu i analizirao različite proizvode koji se promovišu putem nekoliko stranica sa manipulativnim i netačnim saržajem, poput preparata Goslim, Parazol, Hypertea i Nautubone koji se prodaju u Srbiji (1, 2, 3, 4).

Portal Raskrinkavanje.ba je, sa druge strane, tokom istraživanja identifikovao identične proizvode i manipulativne sadržaje namenjene tržištu Bosne i Hercegovine, ali i cele mreže internet stranica namenjenih tržištima drugih regionalnih zemalja: Crne Gore, Slovenije, Hrvatske, Albanije, Severne Makedonije i drugih.

Stoga FakeNews Tragač i portal Raskrinkavanje.ba zajedno danas donose analizu šire slike funkcioniranja cele mreže koja uključuje stotine veb stranica prepunih netačnih informacija. Već u nastavku teksta možete čitati o tome šta se desi ukoliko naručite neki od ovakvih proizvoda, šta je pozadina cele priče, ali i o činjenicama koje sa ovim proizvodima povezuju više kompanija registrovanih u minimalno sedam zemalja regiona, od kojih su neke registrovane i na fiktivnim adresama.

U nastavku ćemo na primeru čaja za mršavljenje GoSlim, koji smo za potrebe istraživanja i naručili, kao i nekoliko drugih proizvoda, opisati načine i strategije putem kojh se spomenuti proizvodi promovišu na internetu.

 

Lažne ispovesti zadovoljnih korisnika/ca

U „native oglasima” koji se prikazuju na internetu (1, 2, 3, 4, 5, 6) i kojima se promoviše GoSlim čaj, moguće je pronaći navodne ispovesti i recenzije osoba koje su izgubile značajan broj kilograma zahvaljujući ovom čaju. Njihove priče su objavljene u formatu blog objava, najčešće na Gugl platformi.

Na stranici Dragananutra2 se tako nalazi navodna ispovest o pozitivnom iskustvu korišćenja ovog čaja, koje u prvom licu donosi osoba koja se, kako stoji na stranici, zove Dragana Lazić. Tvrdi se da je ona izgubila značajan broj kilograma, kao i da želi da čaj preporuči i drugima uz popust od 55%. Na stranici se, osim „linka proizvođača“, ne nalaze nikakve informacije o samom čaju.

Pretragom fotografije ispostavilo se da je slika „Dragane Lazić” originalno objavljena u tekstu britanskog tabloida Miror (4. 7. 2017), ali da se devojka sa slike zapravo zove Siobhan Thornton. I u Miroru se za Siobhan tvrdi da je „izgubila polovinu telesne mase koristeći dijetu sa zelenim čajem“. Siobhan Thornton nema nikakve veze sa Goslim čajem, a Dragana Lazić je izmišljena osoba za potrebe njegove promocije.

Levo: Dragana Lazić sa Google Site stranice za promociju GoSlim čaja. Desno: Siobhan Thornton iz teksta britanskog Mirora

Slične manipulacije pronašli smo i na drugim Gugl stranicama na kojim korisnicima interneta svoja iskustva navodno prepričavaju „Alma” (zapravo Sian Gelman), Sandra Knezić (fotografija originalno objavljena ovde) i Almir Halilović (u stvari je reč o Marku Hanniganu). U svakom od navedenih slučajeva radi se o izmišljenim recenzijama i pričama, za čije su potrebe korištene fotografije osoba dostupne na internetu, kojima su pritom izmišljena imena.

Iste mnogobrojne Gugl-sajt stranice sa lažnim recenzijama zadovoljnih korisnika GoSlim čaja postoje i za tržište Srbije (link), kao i za ostale zemlje regiona. Iste stranice kreirane su za druge proizvode navedene na stranici Limited Charm.

Lažni informativni portali i izmišljeni intervju sa pronalazačicom čaja

GoSlim čaj se promoviše i na stranicama koje imitiraju izgled stvarnih informativnih portala.

Tako je, na primer, priča o sarajevskoj studentkinjii „koja je otkrila metod gubitka 14 kilograma nedeljno bez hemikalija, izgladnjivanja i vežbanja“ objavljena na više portala koji imitiraju izgled medija (1, 2 , 3). Ova priča objavljena je u formi članaka, odnosno medijskih izveštaja koji su pisani kao navodni intervjui. Tvrdi se da je Danijela Nenadić na Evropskom kongresu endokrinologa „predložila odličnu ideju koju bosanske naučne institucije trenutno razvijaju“.

Tvrdi se da je, nakon što je otkrila čaj, dobila „finansiranje od Bosanskog udruženja zdrave ishrane” i da je zajedno sa „Institutom za endokrinologiju Poliklinike u Sarajevu“ razvila preparat. Devojka koja je na ovim lažnim informativnim portalima predstavljana kao „Danijela Nenadić”, ali i kao „Svetlana Ljubojević” u stvari je Alisa Alekseevna Bespalova, čija je fotografija objavljena 2010. godine na ovom linku. Sa druge strane, ne postoji ni „Bosansko udruženje zdrave hrane” niti „Institut endokrinologije Poliklinike u Sarajevu”, kao što nigde druge ne postoje informacije o ovoj izmišljenoj priči.

S obzirom na to da se ovaj čaj istim metodama promoviše i u Srbiji, postoji i druga verzija priče, u kojoj je Danijela „studentkinja iz Beograda”, koja je na istom kongresu endokrinologa predložila istu ideju kao i Danijela iz Sarajeva. Jedina razlika između ove dve verzije priče jeste ime grada koje se pominje, pa je tako ovaj put poliklinika smeštena „u Beogradu”.

Postoji još jedna verzija priče za Srbiju, u kojoj je Danijela „studentkinja iz Novog sada”. U četvrtoj verziji priče, namenjenoj hrvatskom tržištu, Danijela je „studentkinja iz Zagreba” kojoj su u proizvodnji izuma pomogli „stručnjaci Instituta sa endokrinološke klinike u Zagrebu i raznih privatnih klinika”. Za crnogorsko tržište, Danijela je pak „studentkinja iz Podgorice” i zove se Svetlana Ljubojević.

Ipak, ukoliko se klikne na bilo koji drugi sadržaj vidljiv na ovakvim stranincama, uključujući i naslove drugih članaka, nazive kategorija ili imena osoba koje su ostavile komentar – ne dešava se ništa. Na samoj stranici zapravo ne postoji niti jedan jedini link, osim onog koji vodi na stranicu za naručivanje čaja.

 

Lažni informativni portali i izmišljeni intervjui sa poznatim ličnostima

Izgled stvarnih informativnih portala iz regiona imaju i stranice na kojima su objavljeni lažni intervjui sa pevačicama Hankom Paldum i Lepom Brenom, te sa voditeljkom Oliverom Kovačević (link, link), koje navodno preporučuju navedene proizvode. Tako je, recimo, intervju sa Hankom Paldum navodno objavljen na portalu Slobodna Bosna. U pitanju je lažna stranica na potpuno drugom domenu, koja imitira izgled pravog informativnog portala.

Sve ove javne ličnosti navodno preporučuju proizvode koji se prodaju na stranici kompanije LimitedCharm – Parazol. Za Parazol se u dva slučaja tvrdi da su ga razvile „Bosna i Švajcarska”, dok se u druga sva slučaja tvrdi da su u pitanju „Srbija i Švicarska”.

O slučaju Olivere Kovačević, koja je najavila tužbu protiv NN lica, budući da nije transparentno ko tačno stoji iza ovakvih „intervjua”, pisali smo ranije. FakeNews Tragač je takođe pisao i o slučaju izmišljenog intervjua kojim se promoviše čaj GoSlim. U promociji ovog čaja korišten je izmišljeni intervju Ognjena Amidžića sa Anom Nikolić, fotošopirane su fotografije, falsifikovan vizuelni identitet sajta TV Pink te montirani komentari zadovljnih mušterija iz Srbije i Bosne i Hercegovine. Oba aktera priče demantovala su postojanje ikakvog intervjua.

U svrhu dobijanja potvrde autentičnosti njenog navodnog intervjua, Raskrinkavanje je kontaktiralo Hanku Paldum koja je u telefonskom razgovoru potvrdila da nikada nije dala intervju o Parazolu, niti da je koristila pomenuti proizvod. Kako je istakla, ovakvi intervjui do nje su dolazili i ranije, te je zbog ove situacije već kontaktirala svog advokata.

 

Izmišljene preporuke doktora i stručnjaka

Još jedna vrsta platformi putem kojih se promovišu navedeni proizvodi jesu stranice sa potpuno izmišljenim preporukama navodnih doktora i stručnjaka. Tako, recimo, na stranici za naručivanja čaja HyperTea, stoji da njegovo konzumiranje preporučuje „doktor specijalista Edin Mujaković”.

Očito je da nikakav Edin Mujaković ne postoji. Osoba sa prve fotografije se u Albaniji i na Kosovu (1, 2, 3) zove „Robert J”, dok je u Makedoniji isti čovek „Robert Jovanovski”. Na drugim linkovima za bosanskohercegovačko tržište (1, 2), on postaje Milan Johnson. Na skoro identičnoj stranici za prodaju istog preparata, Edin – ali ovog puta Muranjković – daje identičan savet.

Ta osoba je na drugim stranicama predstavljena kao Miloš Popović (1, 2, 3, 4), Robert J (1, 2), Robert Jovanovski i Radivoj Vuletić. Prva fotografija se pojavljuje isključivo u promotivnim tekstovima za HyperTea i slične proizvode, dok je, druga stok fotografija koja se na raznim stranicama pojavljuje još od 2013.

Na stranici za naručivanje Parazola takođe se nalazi i „mišljenje stručnjaka”, infektologa Emira Dizdarevića, koji navodno tvrdi da se Parazol dokazao kao pouzdan lek koji pruža brze rezultate. Fotografija koja navodno prikazuje dr Emira Dizdarevića zapravo je stok fotografija preuzeta sa stranice ShutterStock, pod opisom „portret latinoameričkog doktora koji se smeši, izolovan na beloj pozadini”.

Osim falsifikovanja izjava i osoba, za potrebe promocije ovih proizvoda izmišljaju se i saradnje sa obrazovnim institucijama i medicinskim ustanovama. Tako, recimo, na jednoj od stranica za promociju čaja HyperTea postoji fotografija čoveka koji je predstavljen kao Hasan Alispahić, doktor koji je „izvršio više od 100 hiljada operacija na otvorenom mozgu” i koji preporučuje korišćenje ovog čaja. Nakon velike količine teksta i fotografija o povišenom krvnom pritisku i svim dejstvima ovog proizvoda, dolazi se do segmenta koji govori o programu sa popustom pod nazivom „Čiste vene”, gde su na fotografiju proizvoda dodati logotipi Univerziteta u Sarajevu i BH pošte.

Pored logotipa Univerziteta u Sarajevu stoji i „MEDICINSKA ŠKOLA”, što nije jedna od organizicionih jedinica tog univerziteta. U Crnoj Gori je isti čovek predstavljen kao Goran Filipčević, a na dnu stoji isti tekst o promotivnom programu bez logotipa univerziteta i pošte. U drugoj verziji za crnogorsko tržište, on postaje „Žarko Savičević”, a u Srbiji (1, 2, 3, 4, 5) se opet zove „Goran Filipčević”, ali se na tim stranicama spominje Medicinski fakultet Univerziteta u Beogradu, i to uz logo Istanbulskog univerziteta i stari logo turskog poštanskog preduzeća.

„Stranice proizvođača”

Na nekim od navedenih stranica, poput onih sa izmišljenim intervjuima sa poznatim ličnostima, GoSlim čaj je moguće direktno naručiti. Sa druge strane, neke stranice poput onih sa izmišljenim recenzijama korisnika, usmeravaju na „stranicu proizvođača” gde je moguće naručiti sam proizvod. Prateći linkove sa stranica sa ispovestima, kao i dodatnim pretragama, ustanovili smo da postoji više stranica za naručivanje čaja koje izgledaju gotovo identično. Na sledećim linkovima nalazi se jedna verzija stranice za naručivanje GoSlim čaja namenjena BiH tržištu: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

Ova verzija stranice za naručivanje GoSlim čaja postoji i za tržišta drugih zemalja u regiji: Srbije (na ovom linku), Crne Gore (ovde), Kosova (ovde), Albanije (ovde) te za kupce iz Severne Makedonije (na ovom linku). Razlika je jedino u valutama u kojima su izražene cene, te u pismu u slučaju makedonske verzije (ćirilica). Slične stranice postoje i za hrvatsko i slovenačko tržište.

Osim za GoSlim, ovakve stranice postoje i za druge proizvode, poput Parazola, Prostamida, Psoriazina i Diatea.

U slučaju GoSlim čaja, uprkos oznaci na kojoj je navedeno da je preparat „proizveden u Americi”, nigde se na stranci ne mogu naći podaci o proizvođaču, zemlji porekla proizvoda, kao ni o kompaniji koja ga prodaje.

 

Lažirani sertifikati 

Učinkovitost GoSlim čaja navodno je potvrđena rezultatima kliničkih ispitivanja iz bosanskih, slovenačkih i austrijskih klinika, kako se navodi na ovim stranicama. Nigde na stranicama nije navedeno ko i kada je sproveo ispitivanja, niti gde su objavljeni rezultati.

Kao „dokaz” priložene su fotografije navodnih sertifikata, na kojima je evidentno da je reč „GoSlim” naknadno upisana. Identične slike sertifiakta nalaze se i na stranicama za naručivanje čaja iz BiH, Crne Gore, Severne Makedonije, Kosova i Albanije. Da nije reč o autentičnim sertifikatima govori i nesklad između onoga što se nalazi na fotografijama i informacije o zemlji u kojoj je sertifikat navodno dodeljen. Pa je tako, između ostalog, za sertifikat na kojem se vidi američka zastava navedeno da je reč o Bosni i Hercegovini, za sertifikat koji je pisan ćirilicom da je iz Austrije, a sertifikat na kojem se nalaze natpisi na hebrejskom pismu da je iz Slovenije.

Prvi sertifikat, za koji se tvrdi da je iz Bosne i Hercegovine, a zapravo na sebi ima obeležja Sjedinjenih Američkih Država, ne samo da je izmanipulisan dodavanjem naziva čaja GoSlim u jednu od rubrika, već se uopšte ne radi o sertifikatu koji izdaje neki organ SAD. Naime, na osnovu analize pečata i potpisa na sertifikatu, koji je zapravo izdao Međunarodni centar za sertifikaciju kvaliteta (International Center for Quality Certification) iz Letonije, ustanovljeno je da su na originalnu fotografiju dodati amblem američkog državnog sekretara (Secretary of State) i američka zastava, kao i naziv čaja.

Gore: zaglavlje sertifikata za koji se na stranicama za naručivanje GoSlim čaja tvrdi da je iz Bosne i Hercegovine, a na koji su dodana obeležja SAD-a; Dole: zaglavlja originalnog sertifikata letonskog centra za sertifikaciju)

Originalni sertifikat zapravo govori o usklađenosti i ne potvrđuje nikakve rezultate kliničkih ispitivanja. Sertifikiat o usklađenosti (Certificate of Conformity – CoC) izdat za neki proizvod potvrđuje da je taj proizvod u skladu sa normama zemlje ili ekonomske zone u koju se on eventualno uvozi. Dakle ovo nisu nikakvi sertifikati kojima se potvrđuju rezultati kliničkih ispitivanja, niti efikasnost nekog proizvoda.

U slučaju sertifikata iz „Slovenije” urađena je nešto jednostavnija manipulacija. Na sertifikatu kojim se potvrđuje usklađenost izraelske kompanije „A. Meshi Cosmetics Industry” za dobijanje oznake Good Quality Mark of Dead Sea Products, koje je izdala izraelska asocijacija proizvođača kozmetičkih proizvoda, natpis „GoSlim” dodan je jednostavno na sredinu dokumenta, dok su ostali podaci o kompaniji kojoj je izdat sertifikat ostali u originalu.

Levo: navodni sertifikat iz Slovenije na stranici za naručivanje čaja; Desno: originalni sertifikat izraelske asocijacije kozmetičkih proizvoda

Za setrifikat koji je navodno dodijeljen GoSlim čaju u Austriji već se na prvi pogled može reći da je neautentičan, s obzirom na to da je pisan na ćirilici. Reč je o još jednom dokumentu kojim je sertifikovana usklađenost proizvoda, ali ovaj put sa normama Evroazijske ekonomske unije (EAEU), koji izdaju države članice te unije.

Levo: navodni sertifikat iz Slovenije na stranici za naručivanje GoSlim čaja; Desno: primer identičnog sertifikata kojim se potvrđuje usklađenost proizvoda sa pravilima Evroazijske unije

 

Lažna potvrda Svetske zdravstvene organizacije

Na stranicama za naručivanje Goslim čaja navedeno je i to da sve faze navodnih ispitivanja potvrđuju stručnjaci Svetske zdravstvene organizacije:

Nigde se na stranicama ne navode izvori ovih informacija vezanih za SZO, niti bilo kakve dodatne informacije o navodnim ispitivanjima.

Pretraga svih varijacija reči „goslim”, „monetizead” i „limited charm” na međunarodnom registru kliničkih ispitivanja (International Clinical Trials Registry Platform – ICTRP) kojim upravlja SZO, nije dala nikakve rezultate.

 

Ko stoji iza cele priče?

Ovi proizvodi se mogu naručiti na dva načina. Prvo – putem zvanične stranice kompanije „Limited charm“. To je jedina kompanija koja se može dovesti u vezu sa ovim proizvodima, budući da na stranici kompanije postoje samo izlistani razni proizvodi i ništa drugo. Međutim, na ovoj stranici ne postoje lažne ispovesti, intervjui i sertifikati, već samo informacije o navodnoj učinkovitosti proizvoda.

Drugo mesto na kojem se mogu kupiti ovi proizvodi su desetine i stotine stranica sa manipulativnim i izmišljenim sadržajem. Na takvim stranicama nema pomena firme „Limited charm“, niti informacija o proizvođačima i distributerima ovih proizvoda.

Naručili smo Goslim čaj koji se prodaje u BiH, te smo kroz razgovor sa operaterom uspeli da dođemo do potvrde informacije da je „Limited charm“ firma koja ga prodaje.

Dodatnim istraživanjem FakeNews Tragač i Raskrinkavanje došli su do saznanja da u više zemalja regiona, minimalno njih sedam, postoji bar po jedna firma koja ili ima isti naziv kao i „Limited charm“, ili ima druge vlasničke poveznice sa ovom sarajevskom firmom.

O tome šta se desi kada se neki od ovih proizvoda naruči, te koje su sve firme povezane sa njihovom prodajom u celoj regiji, čitajte u nastavku ove analize naredne sedmice.

Petar Klaić, Amar Karađuz i Emir Zulejhić
FakeNews Tragač i Raskrinkavanje

 

Tekst je nastao u okviru regionalnog projekta”Snažni: Inicijativa civilnog društva za reafirmaciju slobode medija i suzbijanje dezinformacija, propagande i govora mržnje na Zapadnom Balkanu i u Turskoj“ uz finansijsku podršku Evropske unije i kofinansiran je sredstvima Ambasade Savezne Republičke Nemačke. Za njegov sadržaj isključivo su odgovorni autori. Sadržaj ne odražava nužno stavove Evropske unije i Ambasade Nemačke.

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA