Tekstovi opremljeni neaktuelnim fotografijama praznih rafova marketa u EU i SAD koji su se u domaćim medijima pojavili marta ove godine, u prvoj sedmici maja dobili su svoje naslednike i proširili se na nova glasila. Informer, Alo, Srpski telegraf, ali i Politika prošle nedelje u svojim štampanim izdanjima objavili su tekstove koji se bave problemom rasta cena hrane i energenata u Evropi i SAD uz arhivske fotografije praznih rafova.
„U Srbiji nema šta nema“
Kao i u tekstovima kojima se FN Tragač bavio u martu (1, 2), ni u novom talasu manipulativno ilustrovanih članaka ni na koji način nije naznačeno da su fotografije praznih rafova koje prate napise samo ilustracije, a ne i slika realnog stanja u prodavnicama širom EU i SAD.
Nova ekspanzija ovakvih članaka u maju je počela tekstom Srpskog telegrafa pod naslovom „Ameri se otimaju za hranu“ i podnaslovom „u Srbiji nema šta nema“. Tekst Srpskog telegrafa opremljen je fotografijom iz supermarketa uz koju stoji opis „prazni rafovi u Americi više nisu retkost“. Ipak, istu fotografiju domaći mediji, među kojima je i portal Srpskog telegrafa Republika, već su koristili marta 2020. godine, kako bi na početku pandemije ilustrovali nestašice hrane u Londonu.
U samom tekstu Srpskog telegrafa navedeno je nekoliko istinitih informacija, poput one da podaci UN pokazuju kako su cene hrane u svetu na najvišem nivou u poslednjih 60 godina, te da je inflacija u SAD marta ove godine bila 8,5%, što je najveći procenat u poslednjih 40 godina.
Hleb od deset evra
Još jedno grafičko rešenje Srpskog telegrafa čitaoce ovog tabloida moglo je dovesti u zabludu. U njemu je navedeno da je „u Nemačkoj cena hleba 10 evra“. Za čitaoce koji su pažljiviji u samom tekstu Srpskog telegrafa navedeno je da se radi o „upozorenju iz Berlina“ da cena hleba „može ići uskoro i do 10 evra“, no dosta upadljivije grafičko rešenje sugeriše da je ovo trenutna cena hleba.
Radi se zapravo o upozorenju koje je, u intervjuu za nemački tabloid Bild, izneo Klaus-Peter Luht, potpredsednik jednog od udruženja farmera u Nemačkoj. Trenutna cena hleba u Nemačkoj manja je od pet evra, može se zaključuti na osnovu podataka iz medija, sa sajtova koji se bave cenama stanovanja širom sveta (1, 2, 3) i kataloga nemačkih pekara koje svoje proizvode prodaju i putem interneta (1, 2, 3). Takođe, podaci sa sajta Statista govore da je cena hleba u Nemačkoj od 2015. godine porasla 15%.
Dokaz iz 2020.
Dan nakon Srpskog telegrafa, slični tekstovi pojavljuju se i u Informeru i Alou. Informer piše da su „prodavnice u Austriji sve praznije“, uz naslov „Nestašice ulja, putera, brašna“ nalepljen na fotografiju radnice supermarketa koja pomera artikle sa skoro potpuno praznog rafa. Ipak, ova fotografija ne prikazuje nestašice u Austriji. Snimljena je marta 2020. godine u supermarketu Edeka Siegel u jednom naselju nedaleko od Študgarta u Nemačkoj.
Istog dana, o istoj temi, u svom štampanom izdanju pisao je i Alo, koji navodi da „u Beču nema suncokretovog ulja, putera, brašna“. Kraj ovog naslova objavljena je i fotografija upadljivo praznih rafova supermarketa uz koju ne stoji nikakva naznaka da se radi o ilustraciji, niti je naveden izvor.
Pomenuta fotografija potiče sa onlajn depozitorijuma fotografija Šaterstok, gde je objavljena najkasnije marta 2020. godine uz opis koji govori o paničnoj kupovini u Evropi zbog pandemije virusa korona. Njen autor je anoniman, ali u opisu svog profila navodi da dolazi iz Švajcarske. Njegova fotografija, koju je Alo neadekvatno upotrebio, objavljena je marta 2020. i kao ilustracija u okviru jedne publikacije o virusu korona i njegovom uticaju na lanac distribucije namirnica.
Prazni zamućeni rafovi
Verovatno najčudniji primer opisanih manipulacija zastarelim fotografijama pojavio se pre nekoliko dana u štampanom izdanju Politike. Iznad teksta pod naslovom „Berlinci strahuju od sve veće krize“ Politika je objavila fotografiju na kojoj se vide puna potrošačka kolica u supermarketu čiji rafovi nisu prazni, već zamućeni u programu za obradu fotografija. Ispod te fotografije Politika ne ukazuje da se radi o ilustraciji kako je, na primer, to učionio portal televizije Al Džazira koristeći istu fotografiju, već joj dodaje opis sledeće sadržine: „Prazni rafovi u jednom nemačkom supermarketu“.
Osim toga što je svakom čitaocu s dovoljno dobrim vidom jasno da rafovi na toj fotografiji nisu prazni već zamućeni, fotografija kojom je Politika opisala „sve veću krizu“ u Nemačkoj stara je preko 10 godina, te ne može ilustrovati aktuelnu situaciju. Ona je objavljena na portalu nemačkog Špigla još krajem janura 2011. godine u tekstu koji se bavio upozorenjem na inflaciju koja je tada u Nemačkoj dostizala, za današnje uslove prihvatljivih, 2%.
Ivan Subotić, FakeNews Tragač