Dezinformacije o koroni: Društvo

Redakcija FN Tragača pratila je tokom prvog talasa pandemije virusa korona dezinformacije koje su se pojavljivale u domaćim tradicionalnim i onlajn medijima, kao i na društvenim mrežama, a sumirane rezultate istraživanja objavljujemo u tri odeljka, posvećena političkom, društvenom i naučnom aspektu takozvane infodemije.

Kada je reč o dezinformacijama koje se tiču uloge društva, one su se kretale u rasponu od toplih ljudskih priča do apokaliptičnih narativa. U Krivičnom zakoniku Srbije (2005), u 31. glavi, koja se odnosi na krivična dela protiv javnog reda i mira, tj. u članu 343 naslovljenom „Izazivanje panike i nereda“:

  • (1) Ko iznošenjem ili pronošenjem lažnih vesti ili tvrđenja izazove paniku, ili teže narušavanje javnog reda ili mira ili osujeti ili značajnije omete sprovođenje odluka i mera državnih organa ili organizacija koje vrše javna ovlašćenja, kazniće se zatvorom od tri meseca do tri godine i novčanom kaznom.
  • (2) Ako je delo iz stava 1. ovog člana učinjeno putem sredstava javnog informisanja ili sličnih sredstava ili na javnom skupu, učinilac će se kazniti zatvorom od šest meseci do pet godina.

Praksa je pokazala da se ove odredbe Krivičnog zakonika primenjuju selektivno. Novinarka portala Nova.rs Ana Lalić izveštavala je o nedostatku zaštitne opreme u Kliničkom centru Vojvodine i nakon toga postala jedina novinarka u Evropi uhapšena zbog „širenja panike“ prilikom izveštavanja o virusu korona. Sa druge strane, kontigenti dezinformacija i manipulativnog izveštavanja u službi širenja panike, objavljivani na naslovnim stranama tabloida, prošli su bez ikakvih sankcija.

U nastavku sledi pregled uočenih dezinformacija koje se tiču društva, kao i nivoa odgovornosti i solidarnosti zajednice.

Ne, u Švedskoj nije počelo masovno ugrađivanje čipova

Portali Espreso i Vaseljenska nedavno su objavili vest da je zbog epidemije koronavirusa u Švedskoj započelo čipovanje ljudi. Oni su ovu vest zasnovali na izjavi penzionisanog ruskog tenisera Marata Safina i proširili je.

Svoju tvrdnju da je koronavirus uvod u čipovanje ljudi ovi mediji su potkrepili navodima da su o tome „pisali razni svetski mediji“ i „naveli pojedini stučnjaci“ od kojih ni jedni ni drugi nisu direktno navedeni.

Takođe, tvrdnja da je „Švedska zakonom uredila čipovanje ljudi“ ne može biti tumačena kao uvod u organizovano masovno čipovanje, jer, kako su nam na upit mejlom odgovorili iz švedskog Nacionalnog odbora za zdravlje i blagostanje, švedski ustav zabranjuje državi da instalira mikročipove bilo kome ko živi u Švedskoj, a ako pojedinac želi da ugradi mikročip u svoje telo na sopstvenu inicijativu nema zakona koji bi ga u tome sprečili.

Jedan od pionira ove delatnosti u Švedskoj je Jovan Osterlund, koji je 2013. osnovao firmu „Biohax International“ koja se bavi ugradnjom čipova. Kako objašnjava u jednom od videa, čipovi se koriste u različite svrhe, poput plaćanja, identifikacije i beleženja podataka iz medicinskog kartona.

Ne, nisu lažni respiratori već je lažna vest

Italijanski dopisnik iz Beograda nije preneo vest da je Srbija najveća po smrtnosti od virusa korona, a nije pominjao ni lažne respiratore, kako navodi portal Srbine ustani. On se u tekstu pita da li je preteran broj od 1008 respiratora, koliko je predsenik Srbije Aleksandar Vučić rekao da Srbija ima, kada uzmemo u obzir da Slovenija ima 168 respiratora.

Ne, fondacija Bila Gejtsa nije tužena u Indiji

Indija nije tužila Bila Gejtsa niti njegovu fondaciju zbog smrti devojčica iz te zemlje, kao što su preneli pojedini portali (12). Ispitivanje koje se odvijalo 2009. godine sprovela je Svetska zdravstvena organizacija u saradnji sa Bilom Gejtsom, ali ne postoji dokaz da je ispitivanje rezultiralo smrtnim slučajem.

Ne, Švedska nije ukinula intenzivnu negu starijima od 80 godina

Švedska vlast nije donela naredbu da se ukine intenzivna nega pacijentima obolelim od virusa korona čija je biološka starost iznad 80 godina, već je to slučaj samo u Univerzitetskoj bolnici Karolinska, gde je rukovodstvo bolnice donelo takvu odluku. Ova informacija se prethodne nedelje raširila Tviterom.

Ne, žrtve korone iz Njujorka neće biti sahranjivane po parkovima

Današnje štampano izdanje Kurira i deset portala (12, 345678910) prenelo je pogrešno interpretiranu vest da će se u Njujorku žrtve koronavirusa privremeno sahranjivati u parkovima jer na grobljima ponestaje prostora. Član Gradskog veća Njujorka Mark Levin, čiji tvitovi su pokrenuli ovu zabunu, demantovao je juče ove glasine na Tviteru, a isto je uradio i gradonačelnik Bil de Blazio.

Ne, Spens zasad nije namenjen pacijentima zaraženim virusom korona

Na početku „Nacionalnog dnevnika” emitovanog na televiziji Pink juče od 14.47 u fleš vestima saopšteno je da „hale Čair u Nišu i Spens u Novom Sadu primaju prve pacijente”. Čair je zaista primio pacijente sa blažim simptomima virusa korona, ali privremena bolnica u Novom Sadu nalazi se u prostorijama Novosadskog sajma.

Ne, sporni snimak iz Bolonje ne odražava pravo stanje

Na Fejsbuku i Jutjubu podeljen je video snimak iz bolnice Sant Orsola u Bolonji u kojem jedna žena na srpskom jeziku govori da situacija u Italiji uopšte nije alarmantna” i da da su ljudi napravili veću paniku nego što jeste”. Ona na snimku kaže da su „bolnice pune, bolesnih puno, a ovde sve sobe prazne”. Međutim, Tragač je kontaktirao osoblje ove bolnice i dobio informaciju da se situacija sa snimka ne tiče svih odeljenja u Sant Orsoli.

Hirurg iz poliklinike Sant Orsola u Bolonji Alberto Amedeo kaže za Tragač da na snimku jeste prikazana njegova bolnica, ali da su samo određeni delovi prazni. „Određeni delovi bolnice su prazni jer se operacije trenutno rade samo u hitnim slučajevima i situacijama kada je neko životno ugrožen”, rekao je Amedeo za FN Tragač.

On dalje objašnjava da situacija u Bolonji nije apokaliptična, ali je ozbiljna i postoji mogućnost da se pogorša: „Iako nije tačno da ljudi umiru u hodnicima, barem ne ovde u Bolonji, odeljenja za infektivne bolesti kao što je moje su puna, a i mnoga druga su pretvorena u Kovid-19 odeljenja”, kaže ovaj hirurg.

Na zvaničnoj Fejsbuk stranici poliklinike Sant Orsola objavljene su fotografije trenutnog stanja. Oni kažu da su upoznati sa ovim snimkom i da su ga prijavili. „Nažalost, pravu situaciju svi mogu da vide i ne mora se dodatno objašnjavati. Same fotografije okačene na našoj Fejsbuk strani dovoljan su svedok onog šta se dešava”, rekli su za Tragač sa zvanične Fejsbuk stranice bolnice Sant Orsola u Bolonji.

Osim na društvenim mrežama vest su preneli portali Srbin.infoPravda i Vidovdan.

Ne, snimak s Vučićevićevog naloga nema veze sa SAD

Urednik Informera Dragan J. Vučićević objavio je na svom Tviter profilu snimak masovne krađe iz supermarketa, a na videu koji deluje kao da je emitovan na CNN-u navodi se da je krađa u SAD prouzrokovana „strahom od korona virusa”. Vučićević je ovaj video podelio uz tekst „Kalifornija, SAD, ovih dana… Džaba im sve, ipak smo mi za njih gospoda”.

Međutim, urednik Informera propustio je da proveri autentičnost ovog snimka pre nego što ga je podelio sa svojim pratiocima. Video, naime, nije nastao u Sjedinjenim Američkim Državama, niti je nastao tokom epidemije virusa COVID-19. Na klipu zapravo je prikazana masovna pljačka prodavnice nedaleko od meksičkog grada Verakruz koja se desila u januaru 2017. godine nakon protesta zbog povišenja cena goriva.

Ne, Kina nije proglasila kraj epidemije

Veliki broj medija u Srbiji objavio je juče da je Kina proglasila kraj epidemije virusa korona. Iako je situacija u Kini drastično bolja nego ranije u pogledu broja novozaraženih i preminulih, netačno je da je u ovoj državi proglašen kraj epidemije.

Sumnju u tačnost ove vesti pobudilo je to što se ona, izuzev u medijima sa našeg govornog područja, malo gde pojavljuje. Kineski mediji i portali državnih institucija takođe ne nude ovakvu informaciju.

Novinar Jun Mai prati situaciju u vezi sa virusom korona i o toj temi piše za ugledni portal „South China Morning Post“. FN Tragač je stupio u kontakt sa njim i zamolio ga za pojašnjenje u vezi sa navodnim proglašenjem kraja epidemije. Jun Mai navodi da se vlast u Pekingu pohvalila time što je „u velikoj meri zaustavljena lokalna transmisija“, ali da to ne znači da je proglašen kraj epidemije. Štaviše – napominje on – veliki broj striktnih mera je i dalje na snazi.

U svom obraćanju povodom virusa korona, predsednik NR Kine Si Đinping je 26. marta izjavio da je ta država podnela ogromne žrtve, ali da se situacija stabilno kreće u pozitivnom pravcu. „Život i rad brzo se vraćaju u normalu, ali se sigurno nećemo opuštati niti popustiti kontrolu”, rekao je on. Komentarišući ovu izjavu, Jun Mai za Tragač navodi da se „kretanje u pozitivnom pravcu“ ne može tumačiti kao „proglašenje pobede“.

Vest je preneo veliki broj domaćih medija pozivajući se na Fonet ili SputnjikAloInformerDanasRepublikaStil KurirKurirPravdaSrbin.infoVesti-onlineNedeljnik AferaMoj Novi SadNovostiPinkSrbija danasB92.netSandžačkeCentar za afirmaciju i razvojEspresoMedia portalTV Novi PazarK-013Javni servisGlas ZaječaraKrstaricaMedia-psVestinetSandžak danasKutak netNaša borbaSandžak liveOK Radio, TV Prva (Vikend vesti), RTV MagUžice oglasna tabla24 sata onlineBalkan TVGlas javnostiVojvodina infoEPančevoEkapijaParaćin online, 011 vodičDnevna doza lepog.

Ne, preslušavanje pesme “Rinascerò, Rinascerai” nije dovoljno za donaciju

Društvenim mrežama kruži poziv na gledanje videa za pesmu Rinascerò, Rinascerai Robija Fačinetija, uz navod da će „od pregleda ovog videa bolnica u Bergamu, koja je na izmaku snaga, dobiti novce”. Međutim, iz opisa videa je jasno da nije reč o prihodu od pregleda, već od uplata za preuzimanje i otkup autorskih prava.

Ne, nije tačno da u Valjevu nije bilo „zvaničnih potvrda“ o zaraženima

Na portalu Javno.rs objavljen je tekst u kom se navodi da u Valjevu nije bilo „zvaničnih potvrda“ o razvoju situacije sa koronavirusom. Uvidom u zvanična saopštenja (12345) utvrđeno je da primedba nije na mestu. Tekst je prenela i Pravda.

Ne, vest o izolovanim doktorima u Somboru nije pouzdana

Kurir je pre pet dana napisao da je u Opštoj bolnici „Dr Radivoj Simonović” u Somboru zbog jednog pacijenta zaraženog koronavirusom najmanje 100 zdravstvenih radnika poslato u kućni karantin, te da je interno odeljenje ispražnjeno i zatvoreno. Međutim, Tragač saznaje da situacija uopšte nije tako kritična i da se radi o dezinformaciji.

Iz PR službe Pokrajinskog sekretarijata za zdravstvo kažu da se radi o slučaju od 18. marta, kada jeste prijavljen slučaj obolelog od koronavirusa u somborskoj bolnici, ali da je broj izolovanih mnogo manji. „Jeste bilo slučaja u Somboru i pacijent je prebačen u Klinički centar Vojvodine, ali je broj izolovanih zdravstvenih radnika mnogo manji”, saznaje Tragač od Sekretarijata.

Takođe, dan nakon što su Kurir i lokalni somborski portal SoInfo objavili ovu vest, na sajtu Pokrajinske vlade objavljeno je zvanično saopštenje o ovom slučaju u kom piše da su u Somboru izolovani samo zdravstveni radnici koji su bili u kontaktu sa obolelim. Dalje u ovoj objavi piše da somborska bolnica nastavlja sa radom u istom režimu rada kao i do sada”.

Da je informcija iz Kurira netačna za Tragač su potvrdili i u Upravnoj zgradi direktora OB „Dr Radivoj Simonović” u Somboru.

Ne, u Italiji nije došlo do masovnog povratka delfina i labudova

Više medija iz Srbije je poslednjih dana prenelo dve lažne vesti o ponašanju životinja tokom pandemije koronavirusa. Na sajtu Nacionalne geografije demantovane su obe.

Prva vest tiče se navodnog povratka labudova i delfina u kanale u Veneciji zbog smanjenja turizma poslednjih nedelja. Kako kažu u Nacionalnoj geografiji, labudovi su fotografisani u kanalima na ostrvu Burano (u blizini Venecije) gde se inače redovno pojavljuju, dok su delfini snimljeni u sardinskoj luci daleko od grada. U ovoj priči je jedina istina da je voda u kanalima mnogo čistija otkad nema turista zbog krizne situacije.

Lažnu vest su preneli NoizzKurirBlic i Srbija danas, a Energetski portal je vest obrisao sa svog sajta.

Druga vest govori o četrnaest slonova koji su ušli u selo i napili se od kukuruznog vina u Kini. Međutim, kako prenosi Independent, slonovi jesu ušli u selo u provinciji Junan, ali su prolazeći oštetili domove i imovinu stanovnika, pri čemu ne postoji dokaz da su pili kukuruzno vino, već da su samo prevrnuli ćup u kom se ono nalazilo.

Što se tiče fotografija, Independent prenosi da one već neko vreme kruže internetom i da nisu povezane sa ovim događajem.

Od domaćih medija vest su preneli EspresoDnevna doza lepogAloTurizmoGraziaMuški magazin i Fejsbuk stranica Neverovali ILI DA.

Ne, Informerovi podaci o “eksploziji epidemije” nisu pouzdani

Informer je na prvobitnoj verziji današnje naslovne strane objavio da je u Srbiju ušlo 100.000 gastarbajtera, da bi kasnije taj broj udvostručio, pa naveo da među 200.000 ljudi koji su došli iz iznostranstva „bar 6.000 ima koronavirus”. Drugi navedeni podatak navodno im je deo epidemiolog Zoran Radovanović, što je on demantovao za Raskrikavanje.

Ne, španska naučnica nije dovela fudbalere u vezu sa koronom

U svetlu mnogih informacija o epidemiji virusa korona, te traganju za adekvatnim lekom i vakcinom koji bi sprečili dalje širenje, društvenim mrežama, kao i posredstvom Vibera i WhatsAppa, proteklih dana kruži fotografija sa slikom naučnice Izabel Garsija Težerina i njenim navodnim citatom u kojem poredi primanja naučnika i fudbalera na podrugljiv način.

„Date fudbaleru milion evra mesečno, a naučniku 1800 evra. Sad tražite lek za ovaj virus. Idite kod Kristijana Ronalda i Mesija, pa nek’ vam oni nađu lek“, stoji u navodnoj izjavi, ispod koje je potpisana Izabel Garsija Težerina.

Srpski mediji još uvek nisu preneli ovu poruku, ali pojedini strani sajtovi ipak jesu. Međutim, španski portal koji se bavi otkrivanjem lažnih vesti Maldita.es uočio je da je zapravo reč o prevari.

Naime, Izabel Garsija Težerina nije biolog istraživač, a ni naučnik. Njena biografija govori da je ona pravnik i diplomirani inženjer poljoprivrede. Završila je dva fakulteta na osnovnim studijama (Pravni fakultet na Univerzitetu Valjadolid i Poljoprivredni na Tehničkom univerzitetu u Madridu). Pored toga, Izabel je masterirala agrarnu ekonomiju na kalifornijskom univerzitetu. Aktivno se bavi politikom, a u periodu od 2014. do 2018. bila je španska ministarka poljoprivrede, ribarstva, hrane i zaštite životne sredine u vladi Marijana Rahoja.

Fotografija koja prati njen navodni citat je zapravo „skrinšot“ intervjua iz aprila 2018. godine, u kojem, naravno, ne spominje virus korona. Intervju je dala marokanskom portalu MapEcology.ma dok je bila u poseti Maroku. Govorila je o napretku Maroka u oblasti poljoprivrede.

U Srbiji se pak pojavljuje druga fotografije Izabel Garsije Težerine, ali nema sumnje da je na njoj ista osoba, uz prevedenu izjavu. A izjava? Reč je samo o internet mimu čiji je autor nepoznat.

Ne, FB stranica Covid19 ne bavi se koronom

Na Fejsbuku se danas pojavila stranica pod nazivom COVID 19 Serbia, koja se – nasuprot očekivanjima na osnovu naziva – ne bavi borbom protiv virusa korona, već borbom protiv televizija N1 i Nova S.

Jedina objava na ovoj stranici glasi „Pored širenja virusa Covid 19 koji predstavlja opsnost, ozbiljna opasnost je širenje lažnih vesti i defetizma. United Grupa uporno takve sadržaje sa očiglednom namerom da širi paniku”.

Ova polupismena objava na stranici koju je administrator klasifikovao u kategoriju Medical & Health, sponzorisana je i za pet sati prikupila je 460 reakcija.

Ipak, tačna je tvrdnja iz navedene objave da ozbiljnu opasnost u kriznoj situaciji predstavlja i širenje lažnih vesti. Ukoliko zbirno posmatramo analize koje su pripremili FakeNews Tragač i Raskrikavanje, dezinformacije o virusu korona do sada su najčešće širili (ovim redom) Informer, Alo, Srpski telegraf i Srbija danas.

Ne, nije onemogućeno kretanje bez dozvole

Društvenim mrežama je danas kružila lančana poruka u kojoj je navedeno da, zbog uvođenja vanrednog stanja zbog koronavirusa, od sutra „nema mrdanja”, odnosno da će biti onemogućeno kretanje bez dozvole

„Tečina sestra radi na RTS-u i oni su već saznali da će biti vanredno stanje i vojska izlazi na ulice sutra i nema mrdanja iz kuće, jedino sa nekim papirom kao, da imaš dozvolu, to jest da ideš da radiš i nešto tako, zatvaraju se fakulteti, škole, sve, i svi sedimo u kući i tako”, glasi poruka koja je prosleđivana na Vacapu.

U Fejsbuk poruci je precizirano i da će se kažnjavati „ako te zateknu na ulici bez papira”, kao i to da će izolacija trajati od 6 do 8 nedelja.

Na konferenciji za novinare nakon sastanka kriznog štaba, predsednik Srbije Aleksandar Vučić objavio je da je od večeras na teritoriji Republike Srbije uvedeno vanredno stanje. Najavljeno je da vrtići, škole i fakulteti od sutra neće raditi, ali nije bilo pomena da će izolacija trajati od šest do osam nedelja, niti da je uvedena zabrana kretanja kazne za one koji se zateknu na ulici, čak je rečeno da će i apoteke i prodavnice biti otvorene i snabdevene robom. Ono što je istina jeste da je apelovano na penzionere i starije ili bolesne ljude da ne izlaze iz svojih domova ili dvorišta, a u naredna. Nije bilo govora ni o tome da će vojska izaći na ulicu, već da će čuvati bolnice.

„Lica starija od 65 godina moraju da ostanu u svojim kućama”, poručio je Vučić najavljujući da će se u naredna tri dana proveravati koliko se ta mera poštuje. Ako budemo morali u roku od 72 sata – ako kršenja bude više od 0,1 ili 0,2 odsto – biće doneta obavezujuća odluka da sva (stara) lica ostanu u svojim kućama i svojim dvorištima ako su u seoskom području”, najavio je Vučić.

Na konferenciji je najavljena sednica Vlade Srbije na kojoj će biti doneta uredba o merama za vreme vanrednog stanja.

Donedavno su se u porukama na društvenim mrežama, pošiljaoci pozivali na „kumu sa pulmologije”, „drugaricu Ninu koja živi u Milanu”, ili „brata koleginice koji radi kao lekar u Kini”, o čemu je pisao i portal Raskrikavanje.

Ne, Ronaldo nije pretvorio svoje hotele u bolnice

Španska Marka objavila je da će Kristijano Ronaldo pretvoriti svoje hotele u Portugalu u bolnice za zaražene virusom korona. Isti izvor navodi da će lečenje biti besplatno, a da će sav trošak medicinskih sredstava i zarade medicinskih radnika pokriti čuveni fudbaler.

Marka se u svom izveštavanju oslonila na skrinšot Instagram storija sa Fejsbuk objavom manje poznate stranice Arena desportiva, koju prati tridesetak hiljada korisnika.

Nakon što je veliki broj svetskih medija preneo ovu vest, Arena desportiva je danas, oko 11 časova, objavila demanti. U njemu je objašnjeno da su neproverenu informaciju preneli nakon što je objavljena na drugim Fejsbuk stranicama, pa su – povedeni ranijim Ronaldovim dobročinstvima – administratori poverovali da bi i ova vest mogla biti istinita. Stranica je čitaocima uputila izvinjenje. Na dezinformaciju je upozorio i novinar Kristof Terreur putem svog Tviter naloga.

Vest su u Srbiji preneli BlicRTSPolitikaTanjugPinkKurirAloRepublikaInformerEspresoMondoB92TelegrafNezavisneRadio 021Sandžak liveObjektivSportski žurnalHOT sportATA starsDnevnik24onlineBačka Palanka vestiSuperteen.

Ne, snimak kineske pijace ne potiče iz Kine

Veliki broj medija preneo je proteklih dana snimak pijace „u gradu Vuhanu“ sa koje je navodno potekao koronavirus. Na snimku dugom oko četiri i po minuta vidi se pijaca na kojoj se prodaju žive i pečene domaće i divlje životinje, uključujući pse, zmije i mačke. Međutim, iako su fektčekeri iz AFP-a i Boom-a vrlo brzo ustanovili da snimak ne potiče iz Kine, već iz Indonezije, mediji su nastavili da ga prenose, a u Srbiji su to učinili portali AloB92RepublikaLuftikaCrna hronikaSrbin infoSrbija danasDnevno i Državni.

Pretraga ukazuje na to da je manipulacija nastala na Fejsbuku, na nekom od profila sa španskog govornog područja. Jedna od verzija do sada je prikupila gotovo 30 miliona pregleda, uz 580 hiljada deljenja, ali ukoliko sada pokušate da joj pristupite Fejsbuk će vas upozoriti da je u pitanju „delimično pogrešna informacija“.

Da je snimak nastao na pijaci Langovan u indonežanskoj provinciji Severni Sulavesi utvrđeno je veoma lako – na to upućuju ranije postavljeni snimak sa Jutjuba, sâm naziv snimka, vidljivi pijačni natpisi sa snimka, kao i druge dostupne fotografije pijace Langovan.