Za promociju tableta izmislili institut, doktora, intervjue, korisnike, priznanja

Više domaćih medija kroz sponzorisani sadržaj učestvuje u reklamiranju dijetetskog proizvoda „Nutrivix“ koji je, kako piše, pomogao mnogim ljudima da smršaju. Ipak, u promociji „magičnog“ preparata korišćeni su intervjui sa izmišljenim osobama, lažne fotografije i komentari kojima se obmanjuju građani, kao i priznanja upitnog kredibiliteta.

Ponuda uskoro ističe

Na sajtu Kurira u odeljku „Više sa Weba“ postoji niz reklama koji upućuju na sajt preko kog se mogu naručiti tablete „Nutrivix“ po sniženoj ceni i ponudi koja „uskoro ističe“.

U jednoj od promocija izvesni Almir Halilović objašnjava kako je za kratko vreme uz pomoć „Nutrivix-a“ izgubio 56 kilograma. Takođe, Halilović napominje kako je i ranije na razne načine pokušavao da smrša, ali nikakvi treninzi i dijete nisu dali konkretne rezultate. Kao dokaz mršavljenja, priložene su njegove fotografije pre i nakon upotrebe preparata.

Međutim, pretragom fotografija je ustanovljeno da se iste slike koriste u promociji drugih dijetetskih proizovda u više zamalja. Recimo, u Grčkoj je izvesni Antonis Hvisikos (Antonis Hvisikos) takođe izgubio 56 kg i ima identičnu priču kao Halilović. Pored ličnih imena, jedina razlika je u suplementu, koji se u Grčkoj zove „Dietonus“. Sa druge strane, Portugalac Andre Kosta (Andre Costa) smršao je u dve odvojene reklame 56 kilograma pomoću različitih suplemenata. U prvom slučaju u pitanju je dodatak ishrani „Ecoslim“, a zatim „Reduslim“.

Daljom pretragom, ustanovili smo da su fotografije „našeg“ Halilovića, kao i grčkog, tj. portugalskog „blizanca“, predstavljane u britanskom tabloidu „Mirror“ koji je (29. 11. 2015.) zaista intervjuisao Škotlanđanina Marka Hanigana (Marc Hannigan), koji je tom prilikom podelio svoje iskustvo sa Kembridž dijetom. U intervjuu nijednom nije pomenut bilo kakav dijetetski proizvod koji mu je pomogao da smrša.

 

Paulo i Žoao kao Dejan i Miodrag

Članak u kome se može čitati o Halilovićevom iskustvu i poručiti „Nutrivix“, na kraju teksta sadrži komentare zadovoljnih mušterija koje su koristeći preparat imale izvanredan napredak na nedeljenom ili mesečnom nivou. Neki od njih su prikazali lične fotografije pre i nakon korišćenja suplementa. Ipak, komentari na domaćem i portugalskom sajtu su identični. Slike su istovetne, a jedino se razlikuju imena. Tako je Portugalka Helena (Helena) u srpskoj varijanti Jelena. Takođe,  Portugalci Paulo (Paulo) i Žoao (João) postaju Dejan, odnosno Miodrag.

 

„Doktorka“ „Knežević“

U drugoj reklami na Kurirovom sajtu u odeljku „Više sa Weba“, „doktorka“ Sanja Knežević, čija biografija na sajtu ukazuje da je doktor – dijetolog, TV voditelj, autorka nekoliko knjiga koja je pomogla hiljadama ljudi, takođe promoviše „Nutrivix“ tablete. Međutim, iz drugačijeg ugla. U ovom slučaju, „dr“ Knežević sa svojim kolegom dijetologom i doktorom nauka Miroslavom Kožulom napominje da je proizvod i te kako efikasan, zbog čega postoji ozbiljna mogućnost pojave anoreksije kod osoba koje se ne pridržavaju preporučene doze.

Tandem „doktora“ naglašava da su pojedine osobe uz prekomerne doze „Nutrivixa“ i dijetu smršale i do 90 kilograma za dva meseca! Takođe, u tekstu piše da je preparat ispitan na Institutu za istraživanje. Međutim, institut pod tim nazivom ne postoji na teritoriji Republike Srbije. Procedura je slična kao i u prethodnom tekstu. Profil slika „doktorke“ Knežević je takozvana stok fotografija koja se koristi za potrebe ilustracije lekara na raznim sajtovima koji promovišu određene medicinske proizvode. Pretragom dostupne slike dobija se više od 100 rezlutata sajtova koji su koristili istu fotografiju.

Sa druge strane, na osnovu ilustracije doktora Kožula, ustanovljeno je da je u pitanju ruski neurolog i kiropraktičar Dmitrij Šubin (Дмитрий Шубин), koji sa koleginicom Еlenom Mališevom (Елена Малышева) od 2010. godine vodi tok-šou emisiju sa akcentom na medicinskim temama „Živi dobro!“ (Жить здорово!) na ruskoj televiziji Prvi kanal (Первый канал). I u ovom članku o „Nutrivixu“ komentari zadovoljnih mušterija se repriziraju sa stranica sličnih dijetetskih suplemenata za tržište Nemačke, Češke, Bugarske

Dodatak ishrani „Nutrivix“ je upisan u registar dijetetskih proizvoda Ministarstva zdravlja pod rednim brojem 3127.

Međutim, proizvod se ne nalazi u slobodnoj prodaji u apotekama, već se može poručiti samo preko interneta. „Nutrivix“ proizvodi kompanija Puriva tim d.o.o iz Beograda, koja na svom sajtu u ponudi ima i „Purodone“, kapsule protiv parazita čija je promacija takođe lažna. Tragač je o tome pisao u tekstu Izmišljeni doktor u izmišljenom intervju širi paniku i nudi sumnjive pilule.

Pretragom u Agenciji za privredne registre (APR) utvrđeno je da 100% vlasništva „Purive tim“ pripada Danijeli Veljović, a da je direktor i zakonski zastupnik firme Bratislav Veljović. Puriva i njen direktor povezani su i sa prevarom prilikom promocije njihovog suplementa „Purilipid“ u okviru koje je izmišljen intervju sa direktorom Instituta za kardiovaskularne bolesti „Dedinje“ prof. dr Milovanom Bojićem.

Naime, u spornom intervjuu dr Bojić savetuje pacijente da je „Purilipid“ jedini preparat koji im može pomoći u borbi protiv „lošeg“ holesterola. Nakon Bojićeve pretnje tužbom, „intervju“ je povučen sa interneta, a Veljović je tada izjavio da tekst nije objavio on, niti bilo ko povezan sa Purivom. Štaviše, rekao je da preparat ne škodi, jer je registrovan u Ministarstvu zdravlja. Međutim, „Purilipid“ nikada nije bio registrovan u Ministarstvu zdravlja, kao ni u registru humanih lekova Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije. Tekst o ovom slučaju je objavio Blic (13. 3. 2019). Iako je „Purilipid“ povučen iz prodaje, i dalje se mogu pronaći sajtovi koji reklamiraju proizvod.

 

Muzički pobednik za dijetetski proizvod

Takođe, preparat „Nutrivix“ je dobitnik nagrade Beogradski pobednik za najbolji dijetetski proizvod 2017. godine i Prvi oskar Srbije 2017. Orgnizator obe manifestacije na kojima su dodeljivane nagrade je „Dejan Jovanović PR agencija za organizovanje koncertnih aktivnosti Muzički pobednik Beograd“, koja više nije aktivna. U APR registru piše da je osnovna delatnost firme „druge umetničke delatnosti u okviru izvođačke umetnosti“.

Stoga, premda su nagrade postojale, one su uglavnom dodeljivane estradnim umetnicima, TV licima i glumcima. Neki od nagrađenih su Darko Lazić, Milan Lane Gutović, Zorica Brunclik, Suzana Mančić… Tako i na sertifikatu o nagradi koju je u kategoriji najbolji dijetetski proizvod osvojio „Nutrivix” stoji natpis „Muzički pobednik“, sa Jovanovićevim potpisom i pečatom njegove agencije.

Autorka emisije „Suzanin izbor“ i TV voditeljka Suzana Mančić je u intervju za Blic (01. 4. 2017) izjavila da je zbog pilula za mršavljenje završila u bolnici, zbog čega se, kako kaže, zarekla da nikada više neće uzimati slične tablete. Ipak, nakon intervjua, ona  je u svojoj emisiji promovisala tablete „Nutrivix”.

Jovanović smatra da nema ničega spornog u tome što agencija orijentisana na umetničke delatnosti dodeljuje nagrade „Nutrivixu”, jer postoji, kako kaže, stručni žiri za razne oblasti. Međutim, nabrajajući profil članova žirija, nije pomenuo dijetologe, nutricioniste ili druge stručnjake relevantne za ovu oblast. Napominje i da je „Nutrivix” dobio nagradu zahvaljujući glasovima publike koji su učestvovali u izboru preko društvenih mreža.

Pored Kurira, koji je u proteklih godinu i po dana (6. 1. 2018 – 4. 10. 2019) objavio 20 promocija „Nutrivixa“, u reklamiranju preparata učestvovali su i Cosmopolitan.rs, Kurir Stil, Espreso.

Mihajlo Draškić i Milan Stokanović, FakeNews Tragač