Na šta se žalite? — Na kuebiko.


Kuebiko: stanje iscrpljenosti izazvano besmislenim tragedijama i nasiljem, užasom koji nas primorava da preispitamo svoja očekivanja od ovog sveta, dok istovremeno pokušavamo da se održimo uspravno kao staro strašilo, nemoćno da uradi bilo šta osim da stoji i gleda.

U japanskoj mitologiji Kuebiko je šintoistički bog znanja i poljoprivrede koji ima oblik strašila. On ne može da se kreće, ruke su mu vezane, ne može ništa da preduzme, dok istovremeno ima sveobuhvatnu svest o svetu. Kuebiko u Japanu nije osećanje. Osećanjem ga je imenovao Džon Kenig u svom „Rečniku opskurnih tuga“ i od tada se ovaj termin pokazao višestruko potrebnim u svetu u kojem živimo.

Svi mi imamo evolutivno adaptivnu usmerenost ka negativnim sadržajima, koja nas sprečava u nameri da prestanemo da pratimo užasne vesti. Sa užasnim vestima koje se neumorno smenjuju sasvim je opravdano osećati istovremeno sve veću užasnutost i sve veću nemoć da se bilo šta promeni. Ipak, izgleda da takvo medijsko izveštavanje ima svoje posledice u načinu na koji posmatramo svet, ali i tretiramo druge ljude. Stanje šoka se pretvorilo u duboki kuebiko. „Tamo gde smo vrištali, sada samo uzdišemo“, kaže jedan korisnik interneta.

„Oni svakodnevno žive sa glasovima koji ih teraju da rade JEZIVE STVARI: Ispovesti šizofreničara od kojih vam NEĆE BITI DOBRO“

U publikaciji „Crtice i senke: monitoring izveštavanja o mentalnom zdravlju“ autori analiziraju na koje načine novinari pišu, a publika reaguje na različite oblike ljudske patnje. Jedan od nalaza ove studije je da je 77% najviralnijih sadržaja o mentalnom zdravlju bilo objavljeno uz klikbejt naslov. Dakle, 77% tekstova o ljudskoj patnji koje je publika učinila viralnim praćen je šokantnim i senzacionalističkim naslovima. Naslovi o ljudskoj patnji su često koncipirani izrazito neprofesionalno, fatalistički, ali i tako da idu u susret osećanju užitka u tuđoj nevolji (nem. Schadenfreude), gde se nečija ispovest o traumatičnom iskustvu ili neki tragičan događaj isporučuje kao zabavan medijski sadržaj.

U želji da eksploatišu osetljiva pitanja u vezi s mentalnim zdravljem, portali neretko pribegavaju stereotipnim prikazima, koji sami po sebi ne moraju biti eksplicitno lažni da bi u dugom roku stvorili lažnu, jednodimenzionalnu sliku mentalnih tegoba. Indikativno je, na primer, što se kao okidač za depresiju u viralnim tekstovima domaćih portala gotovo uvek pominju izuzetno traumatični događaji, poput smrti člana porodice, seksualnog nasilja ili dobijanja neizlečive bolesti. To čitaoce može navesti na netačne predstave o prirodi i nastanku depresije, kao i na zanemarivanje važnih činilaca – hroničnog stresa i uticaja okruženja. Ovakvo formatiranje tekstova i izbor tema – pokazuje monitoring – može dovesti do pogrešnog shvatanja da depresija nije legitimna ako nema ekstremnih trauma kao okidača, što posledično može obeshrabriti čitaoce da potraže pomoć i podršku.

Ovaj monitoring nam govori o tome da će se korisnici Fejsbuka na vest o napadima panike ili bulimiji najčešće cinično nasmejati, dok će najpre kliknuti na vest gde je ljudska patnja praćena i dozom zabave. I pre nego što bilo šta užasno i šokantno zaključimo o nama samima, možda je vreme da se zapitamo kakav je to svet u kome smo previše umorni za empatiju prema onima koji najviše pate.

„POLJUBILI SE I SKOČILI U SMRT Arsen i njegov dečko objavili srceparajuće fotografije, pa zajedno izvršili samoubistvo zbog ZABRANJENE LJUBAVI (FOTO)“

Medijski narativ o mentalnom zdravlju gradi se tako da podstiče kuebiko. Svakodnevno smo izloženi velikom broju priča o ljudskim tragedijama i patnjama, koje mogu samo da učine da se osetimo nebezbedno u svetu u kojem živimo. Istovremeno, nemoćni da išta učinimo, ostaje nam samo da pribegnemo strategijama emocionalne regulacije koje nam pomažu da stojimo uspravno dok gledamo taj i takav svet.

Usled preplaveljenosti negativnim emocijama i strahovima, možemo pokazivati ponašanja koja su naizgled neosetljiva, možemo se takvom strahu smejati u lice i sa njim zbijati šale. Stoga, ne čudi što ćemo u svetu prepunom vesti o užasima do kojih su dovele depresija, napadi panike ili psihoza, imati potrebu da napravimo otklon, da se distanciramo, pa i cinično nasmejemo. Ipak, koliko god ove reakcije bile ljudske i u tom kontekstu razumljive, kuebiko prema temama iz oblasti mentalnog zdravlja ostavlja duboke posledice. Osobe sa dijagnozama se socijalno izoluju, ismevaju, distanciramo se od njih i samo gledamo, kao da ne možemo ništa da učinimo. Sa druge strane, sebe često lišavamo brige o sebi, jer zaziremo od problema o kojima mediji pišu tako podrugljivo i fatalistički.

U svetu u kom imamo sveobuhvatnu (često i prenaduvanu) svest o pojedinačnim i globalnim nesrećama, teško je ostati imun. Stanje šoka se pretvorilo u duboki kuebiko. „Tamo gde smo vrištali, sada samo uzdišemo“ – ili se cinično nasmejemo. Ipak, to nam pomaže da nastavimo da stojimo i gledamo.

Za FakeNews Tragač,
Milica Lazić

 

Autorka je doktorka psiholoških nauka i naučna saradnica na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. U svom istraživačkom radu bavi se subjektivnim blagostanjem i psihološkom rezilijentnošću, naročito u kontekstu aktuelnih i negativnih iskustava iz perioda odrastanja. Osnivačica je Psihološkog centra za mentalno zdravlje u zajednici “MentalHub”.

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA