Pet „crvenih zastavica“ u reklamama za gel „Bone Control“


U elektronsko sanduče naše redakcije pristigla je molba jednog čitaoca da podelimo svoja saznanja o „pomoćnom sredstvu Bone Control gelu“. U pitanju je preparat koji navodno povoljno deluje na mišiće i zglobove, ali samo ako verujemo na reč autorima obmanjujućih i fabrikovanih reklama.

U nastavku analize ukazaćemo na pet „crvenih zastavica“ koje se mogu uočiti u vezi sa ovim preparatom.

 

1) Sumnjivi kanali prodaje

Čitalac nam je upit poslao zajedno s linkom koji vodi do Fejsbuk stranice, a potom i do sajta pod nazivom „Uputstvo-cena“ na kojem je objavljen tekst o proizvodu. U njemu se Bone Control definiše kao „potpuno prirodan gel za zglobove i kosti koji deluje tako da stimuliše telo da proizvodi veće količine kolagena“, što posledično „poboljšava stanje zglobova, ligamenata, tetiva i mišića“. U promotivnom tekstu je istaknuto da se „više od dva miliona ljudi u Srbiji, Albaniji, Makedoniji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini oslanja na njega kako bi ostali pokretni“.

Isti proizvod može se nabaviti i posredstvom nekoliko drugih veb-stranica, poput Poliklinike Paunković (Srpska apoteka) i Poliklinike Okulus. U prvi mah, može vam se učiniti da je proizvod pouzdan jer ga prodaju poliklinike, ali ne dajte se lako zavarati. U pitanju su lažni veb-sajtovi koji su preuzeli nazive ovih privatnih zdravstvenih ustanova i nikako ne predstavljaju njihove zvanične internet stranice (1, 2).

 

2) Ne tako „pristupačna“ cena i ne tako „ograničena“ ponuda

Autorka teksta na „Uputstvo-cena“ takođe ističe kako Bone Control gel možete nabaviti putem „zvaničnog sajta“ po „pristupačnoj“ ceni od 3700 dinara. Ovde uočavamo još jedan upečatljiv znak upozorenja, karakterističan za većinu prevara ovog tipa – visoka cena proizvoda koja je snižena za najmanje 50 odsto. Kao u radnji filma „Dan mrmota“, promotivna ponuda se nikada ne završava. Sat koji naizgled odbrojava nešto više od 15 minuta do kraja akcije, zapravo neće odbrojati do kraja – svaki put kad se ponovo vratite na sajt, akcija će trajati još tačno 15 minuta i 22 sekunde.

 

3) Ruku podruku sa drugim nepouzdanim preparatima

Kada smo pogledali druge preparate koji se prodaju na istim stranicama, uočili smo više poznatih naziva: Artrofix gel za lečenje zglobova, čaj Diatea za dijabetes, GoSlim za mršavljenje i HyperTea za hipertenziju. O njima je Tragač više puta pisao tokom poslednjih godina i ukazao na izuzetno manipulativne strategije reklamiranja i na nepouzdanost njihovog sadržaja (1, 2, 3, 4).

 

4) Doktori sa Šaterstoka i veštački generisani urednici

U recenzijama više različitih sajtova pominje se profesor Nenad Pavlović, navodni doktor medicine i „stručnjak u oblasti ortopedije i sportske medicine“. Ipak, u zvaničnoj evidenciji lekara sa važećom licencom u Srbiji pojavljuje se samo jedan Nenad Pavlović, čija je specijalizacija iz oblasti patologije, a ne ortopedije. Isti „stručnjak u oblasti ortopedije“ pojavljuje se i na tzv. „zvaničnom sajtu“, gde se čini da je nekada postojalo i mesto za fotografiju. Daljom pretragom uspeli smo da dođemo do identične veb-stranice koja sadrži i fotografije, uključujući onu na kojoj se navodno nalazi Pavlović. Obrnuta pretraga nas je – neiznenađujuće – dovela do sajtova Freepik i Šaterstok na kojima možete platiti i preuzeti fotografije koje ćete koristiti u komercijalne svrhe.

Na istom domenu nalazi se i fotografija profesora Lao Čena, navodnog dekana Farmaceutskog fakulteta Medicinskog univerziteta u Pekingu, koji takođe tvrdi da je preparat delotvoran. Na njoj se zapravo nalazi profesor Čen Kajven, dok je na poziciji dekana Farmaceutskog fakulteta Medicinskog univerziteta u Pekingu trenutno profesor Min Je.

Tekst portala „Uputstvo-cena“ potpisala je urednica Božana Kremić, „studentkinja master studija farmacije na Medicinskom fakultetu u Beogradu, smer Farmacija i kozmetologija“. O njoj, ipak, nisu dostupne nikakve informacije na internetu – osim drugih reklamnih tekstova koji su potpisani istim imenom. Kada se pretraži njena fotografija, više pretraživača vodi do veb-sajta sa bazom fotografija generisanih uz pomoć veštačke inteligencije.

A ukoliko obratimo pažnju na ceo „tim“ koji naizgled stoji iza ovog sajta, videćemo da ni o drugim članovima ne postoje dodatne informacije na internetu. Na primer, pretraga Milorada Pikića, urednika koji ima „dugogodišnje novinarsko iskustvo i autor je tekstova u nekim od najpopularnijih štampanih medija u Srbiji“ ne dovodi nas ni do jednog od pomenutih „autorskih tekstova“, već do portala eSmrtovnica.

 

5) Najslađe za kraj – besmisleni detalji

I bez obzira na to što se gel pompezno reklamira kao „tajna kineske medicine“, tekst koji je napisan sa desne strane na kineskom jeziku je potpuno besmislen i poručuje vam da „uživate u prelepim rekama i planinama“. Zbog svih gorenavedenih razloga, sumnjamo da će vam korišćenje ovog preparata pomoći da to zaista i učinite.

Teodora Koledin, FakeNews Tragač

Ukratko

09/07/2025

Ne, oglas za Lossless šampon nije pouzdan

Na adresu Tragača pristigla je prijava koja se tiče oglasa za Lossless šampon kompanije Limited Charm. Prijava se ispostavila kao opravdana jer smo u oglasu za taj…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA