Čajanka sa Milunkom Savić: „Vreme je da promenite svoj… ćivot“


Preparat Hypertea se na sajtu cenacpa.rs prezentuje kao čaj za pritisak koji utiče direktno na uzrok bolesti, smanjuje njegove simptome i sprečava pojave i naznake infarkta ili moždanog udara. Čitalac nas je zamolio da proverimo verodostojnost predstavljenih podataka.

Ovakvo oglašavanje preparata se na prvi pogled može učiniti legitimno, jer nalikuje oglasima na koje često nailazimo na internetu, te sadrži detaljan opis i sastav proizvoda, preporuke navodnih stručnjaka, kao i komentare navodnih zadovoljnih korisnika. Međutim, reč je o obmanjujućoj reklami koja sadrži lažno predstavljanje, izmišljene komentare, kao i manipulativne informacije o ograničenim zalihama.

 

Kako do boljeg… ćivota

Već na samom početku moguće je zaključiti da tekst sadrži veliki broj gramatičkih i pravopisnih grešaka. Kao primer možemo izdvojiti rečenice „Na njega možete gledati kao na dar od Boga, jer će vam pomoći da se rešite bolesti, i da otklonite sve simptome koji sa njom dolaze“ i „Vreme je da promenite svoj ćivot i da poboljšate kvalitet svog života, a Hypertea čaj za pritisak je tu kao vaš veran saputnik, da vam u tome pomogne!“

Iako se u oglasu navodi podatak da je čaj dostupan u ograničenim količinama i to po izuzetno pristupačnoj ceni, sa popustom od čak 50 posto, svakim ponovnim ulaskom na stranicu za poručivanje dostupno je novih, navodno ograničenih, 18 komada. Dužim zadržavanjem na stranici taj broj opada do konačnih devet komada; međutim, dovoljno je samo osvežiti stranicu i ograničene zalihe postaju neograničene.

Sajt ukazuje i na ekskluzivnost preparata, zbog čega ga je nemoguće kupiti u apotekama i van zvaničnog Hypertea sajta. Međutim, prostom pretragom možemo zaključiti da takav sajt, odnosno osnovni sajt preparata ne postoji, dok su u opticaju samo sajtovi sa sumnjivim nazivima i domenima.

 

Zadovoljna korisnica Milunka Savić

Na samom dnu oglasa nezaobilazni su i komentari navodnih zadovoljnih korisnika, među kojima su primetna učestala srpska imena, a izdavaja se Milunka Savić. Tu je i Marina Stevelić iz Niša, koja tvrdi da je jedna od ispitanica na kojima je testiran čaj, te potvrđuje njegovo efikasno dejstvo. Obrnutom pretragom njene fotografije može se utvrditi da je reč o četrdesetsedmogodišnjoj Pameli Mejson iz Oksfordširda, Engleske, čija se fotografija našla u jednom članku Dejli mejla.

Zadovoljni Srbi i Česi

Daljom pretragom fotografija sa sajta za poručivanje preparata utvrđeno je da se isti set fotografija ljudi, sa drugačijim identitetom, koristi i na sličnom češkom sajtu, koji u ovom slučaju ne reklamira Hypertea čaj, već HearTTonic, sirup za krvi pritisak. Tako Radmila postaje Lidija, Marina postaje Tanja, Branimir postaje Ivan i njihove priče velikim delom ostaju dosledne na oba sajta, samo prevedene na odgovarajući jezik i smeštene u državu iz koje dotični dolaze.

 

Doktor Dobroslav

Naposletku, upitan je i identitet predstavljenog vlasnika / autora sajta na domenu cenacpa.rs, potpisanog kao dr Dobroslav Mandić. On je navodno lekar opšte prakse, profesor i doktor medicine. Iako tvrdi da aktivno učestvuje u brojnim medicinskim istraživanjima, pretragom baza istraživačkih radova uviđamo da autora pod tim imenom nema.

Biografija navodnog doktora Mandića

Sudeći po karakteristikama fotografije kojom je predstavljen, može se pretpostaviti da je reč o portretu koji je kreirala veštačka inteligencija. O tome kako možemo shvatiti da je reč o dipfejk fotografijama – čitajte u ovom Tragačevom tekstu.

Danijela Vujinović, FakeNews Tragač

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA