19/09/2024
Ne, vakcina protiv kovida ne izaziva sterilitet
Portal Nulta tačka preneo je neistinitu vest o tome da nove vakcine protiv korona virusa izazivaju sterilitet. Kao izvor za tu tvrdnju poslužio je intervju u kojem…
Reklama za „prirodni preparat“ protiv gluvoće i tinitusa „U caps“ koja se pojavljuje na sajtu BizPortal predstavlja još jedan u nizu obmanjujućih oglasa sličnih onima koje je FN Tragač već uvrstio u svoj Registar prevarantskih sajtova. „Posle 4 sedmice upotrebe, zaboravit ćete šta je tinitus i poboljšati sluh, bez operacije“, navodi se u naslovu reklame uokvirene tako da liči na standardne tekstove BizPortal-a.
Međutim, ukoliko kliknemo na „članak“ o poboljšanju sluha bićemo preusmereni na stranicu „Klinika za otorinolaringologiju“. I dok u Srbiji zasita postoji klinika pod tim imenom – ona nije samostalna, već pripada Vojnomedicinskoj akademiji koja se u spornoj reklami ne pominje. Ujedno, logo ove klinike nije ništa drugo do izmenjena ikonica Gugl Plej aplikacije SoundViz – Sound Visualizer.
Navodni izumitelj ovog „leka“ za gluvoću, doktor Mihajlo Stanković tobože se bavi otorinolaringologijom preko dve decenije i U caps je njegovo „životno postignuće“. Međutim, taj doktor ne postoji. Doktora specijaliste pod ovim imenom i prezimenom nema u evidenciji Lekarske komore Srbije, a fotografija lekara preuzeta je sa sajta Šaterstok. Štaviše, fotografija lekara i njegove tašte kojoj je navodno izlečio probleme sa sluhom je iz iste serije. Isto važi i za izvesnu Sofiju Ivanović kojoj je „sluh obnovljen po povoljnoj ceni“ i čija recenzija proizvoda stoji na stranici. Pored Sofijine, navedeno je još sedam recenzija sredovečnih ljudi kojima je ovaj čudotvorni preparat poboljšao kvalitet života. Kao i Sofijina recenzije, sve su lažne i sve fotografije recenzenata su sa vebsajta Šaterstok. (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
Preparat U caps prodaje se na nekoliko različitih stranica, a ono što im je zajedničko jesu izgled preparata, cena i manipulativne strategije. Na sajtu samoproklamovane „oficijelne“ stranice U caps preparata (Zdravlje, Medicina, Otorinolaringologija, Saveti) direktno preusmeravaju posetioca na deo sajta namenjen naručivanju „leka“. Stručnjaci, doktori i zadovoljni korisnici se likom razlikuju od reklame do reklame, a jedina sličnost im je to što su potpuno izmišljeni. Preparat je u svim reklama snižen „još samo danas“, na „samo 3700 dinara“, pa se potencijalnim kupcima sugeriše da požure i iskoriste ponudu dok ona „ne bude prosleđena sledećem čitatelju“. To naravno nije slučaj, budući da se isto obaveštenje pojavljuje svaki put kada se stranica otvori.
Anđela Jovanović, FakeNews Tragač