Dipfejk recenzenti ocenjuju preparate na sajtu „Cena proizvoda“


Nekoliko čitalaca prijavilo nam je sajt Cena proizvoda zbog oglasa koji su na njemu zastupljeni. Ne zalazeći u pitanje kvaliteta i pouzdanosti medicinskih preparata predstavljenih na sajtu, možemo zaključiti da je način prezentacije neupitno manipulativan, kao i da prikaze pišu „dipfejk“ recenzenti.

Domen je registrovan 10. jula 2023, a njegov vlasnik je „Nova rank LTD“ iz Sofije. Podaci o toj firmi veoma su oskudni, a ono što je moguće pronaći na zvaničnoj prezentaciji do te mere je generički oblikovano da deluje kao šablon veb-dizajna u koji treba uneti konkretne podatke. Ako bismo se vodili onim što je vidljivo – Nova rank postoji više od pet godina i bavi se onlajn komunikacijama. Njihov domen registrovan je u aprilu 2021.

Na sajtu Cena proizvoda moguće je pronaći recenzije preparata za koje smo već ustanovili da se manipulativno oglašavaju. Među njima su Parazol, Nautubone, O caps, Diatea i Pure argan oil. Svaka od recenzija usmerava vas na zaseban sajt, na kojem je moguće poručiti proizvod. Ti sajtovi su listom manipulativni (lažni identiteti, lažne akcije, dezinformacije), a detaljnijim podacima o registraciji i vlasniku nije moguće pristupiti.

Ono što izdvaja Cenu proizvoda od sličnih stranica svakako su recenzenti. Dva muškarca i dve žene – Milan Đorđević, Zoran Jovanović, Ljiljana Nikolić i Radmila Marković – sumiraju benefite preparata i ubeđuju vas da ih kupujete direktno sa „zvaničnog sajta“. Svaki od ovo četvoro eksperata ima i svoj mali „profil“, iz kojeg zaključujemo da i Milan i Zoran i Ljiljana i Radmila „veruju u važnost brige o zdravlju“ i da, vodeći se naučnim načelima, „analiziraju prirodne proizvode“.

Kao što je već navedeno u uvodu teksta, reč je o dipfejk recenzentima. Najpre smo pokušali da obrnutom pretragom fotografija utvrdimo identitete prikazanih osoba, da bi se ispostavilo da ih softveri za analizu ne prepoznaju. To nas je dovelo do drugog koraka, u kojem smo testirali da li je reč o dipfejk portretima, tj. fotografijama nepostojećih ljudi kreiranih putem softvera kao što su „This person does not exist“.

Kao što smo već pisali u februaru prošle godine, fotografije s ovog sajta uvek su kvadratnog oblika, a oči su centrirane tako da se njihova pozicija poklapa po horizontali i po vertikali s očima drugih likova generisanih na ovom sajtu. „Okružili“ smo Milanov, Zoranov, Ljiljanin i Radmilin portret drugim dipfejk portretima i utvrdili da je poklapanje evidentno.

Stefan Janjić, FakeNews Tragač

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA