Rat je najjeftinija reč srpskih tabloida


Dva istraživanja u kojima su učestvovali članovi redakcije FakeNews Tragača navode na zaključak da je rat najjeftinija reč srpskih tabloida. Ta reč se gotovo neprestano, čas eksplicitno – čas posredstvom sinonima – pojavljuje na naslovnim stranama tiražnih dnevnih listova i upozorava na skore oružane sukobe Srbije sa gotovo svim susednim zemljama.

Prvim istraživanjem (2016/7) ustanovljeno je da su Srpski telegraf i Informer u periodu od godinu dana objavili ukupno 265 najava ratova i sukoba, služeći se pritom sa 48 različitih imeničkih sintagmi, odnosno 85 glagolskih. Drugim istraživanjem (2018), fokusiranim na Kosovo, saznali smo da Informer, Alo i Srpski telegraf u čak dve trećine naslova o sukobu Srba i Albanaca sugerišu neophodnost policijskih, vojnih ili paramilitarnih intervencija.

 

Neprestani rat – bez rata

Istraživanje „Najava rata na naslovnim stranama srpskih tabloida“ (Janjić i Šovanec 2018, časopis CM) obuhvatilo je naslovne strane Informera i Srpskog telegrafa u periodu od 1. aprila 2016. do 31. marta 2017. godine. Za to vreme uočeno je 155 najava ratova i sukoba na naslovnim stranama Srpskog telegrafa, dok ih je u Informeru bilo nešto manje – 110. To znači da su posmatrani dnevnici u proseku svakog drugog ili trećeg dana upozoravali javnost na početak globalnog rata, potom rata Srbije sa susednim zemljama (prvenstveno sa Hrvatskom), a naposletku i građanskog rata kojim – prema tvrdnjama ova dva lista – opozicija potpomognuta stranim fondacijama želi da sruši vlast Aleksandra Vučića i da izazove haos u Srbiji.

Istraživanje pokazuje da se u Informeru kao najčešći izvori pretnje javljaju Srbi i Srbija (23%), Rusija (15%), SAD (14%), NATO (13%) i Albanci i Albanija (11%). Sa druge strane, u Srpskom telegrafu je Rusija najčešći agens (19%), a za njom slede SAD (15%), i tek na trećem mestu Srbi i Srbija (13%), izjednačeni sa Hrvatima i Hrvatskom. Ukoliko fokus suzimo na one naslove u kojima su Srbi pacijens, tj. meta napada, uvidećemo da se kao najveća pretnja predstavljaju Hrvati (IN 18%, ST 26%), a potom SAD (IN 23%, ST 15%) i NATO (IN 23%, ST 8%).

Model predstavljanja neprijatelja veoma je personalizovan, banalizovan i gotovo dramaturški ustrojen, navodi se u istraživanju: „Gotovo sve odluke koje donose institucije Rusije, odnosno sve najave i spekulacije koje objavljuju ruski mediji, pripisuju se Vladimiru Putinu. On je predstavljen kao pravoslavni zaštitnik Srbije i srpskih interesa, dok su Hilari Klinton i Džordž Soroš simboli neprijateljstva.“ Za razliku od aktera koji imaju isključivo ratoboran ili miroljubiv karakter, Aleksandar Vučić ima dvojnu ulogu: s jedne strane je predstavljen kao pomiritelj balkanskih država (Vučić sprečava rat u Bosni, ST), a sa druge kao patriota koji s vremena na vreme preti susednim državama (Vučić: Ako krenu silom, Albanci će polomiti zube, ST).

U korpusu je uočeno ukupno 48 različitih imeničkih sintagmi kojima se najavljuju sukobi. Među njima su najfrekventnije one koje sadrže leksemu rat: na ivici rata, izolacija i rat, nuklearni rat, rat sve bliži, balkanski rat, građanski rat, ulični rat, silan rat, objava rata, veliki rat, rat do istrebljenja, specijalni rat, hladni rat i treći svetski rat. U korpusu je takođe uočeno i 85 različitih konstrukcija sa glagolima kojima se najavljuje sukob. Kao i u slučaju imeničkih sintagmi, najfrekventnije su one sa leksemom rat: hteti rat, (biti) za rat spreman, spremati se za rat, srljati u rat, objaviti rat, ići u rat, pripremati rat, pozivati na (građanski) rat, naoružavati za rat, gurati u rat, pretiti ratom i pakovati rat. Istraživanje u celosti možete pronaći ovde.

 

Silna će borba da bude

FakeNews Tragač je tokom oktobra i novembra 2018. sproveo još jedno istraživanje o najavama rata, ovog puta sa fokusom na najavi kosovskih sukoba, a uz Informer i Srpski telegraf posmatran je i Alo (Grnja Klaić 2018). Rezultati proistekli iz tog monitoringa ne razlikuju se mnogo od prethodnih, jer je reč „rat“ bila dominantna u čak 34 odsto naslova. Kada se ovom procentu doda još 31 odsto naslova koji opisuju stanje nasilja i kriminala, dobija se računica da 65 odsto naslova sugeriše neophodnost policijskih, vojnih ili paramilitarnih intervencija.

Početak tog rata koji nikada nije počeo, tabloidi su pripisali Albancima. Informer, kao medij koji je predvideo najviše neostvarenih ratnih scenarija, tekstove je opremao naslovima poput: „Šiptari spremaju bombaške napade na severu Kosova. Vučić – nećemo dozvoliti da bilo ko ubija Srbe” (23. 11.); „Sprema se udar na Srbe. Šiptari hoće RAT” (22. 11.); „AKO NAPADNU SEVER KOSOVA, ALBANCI RIZIKUJU TOTALNI RAT: Vojni komentator Miroslav Lazanski upozorava da sa SRBIJOM NEMA IGRE!” (15.11.).

O ratu je često pisao i Alo, a neka od upozorenja koja su se našla na naslovnoj strani ovog dnevnog lista glase: „Haradinaj nam objavio RAT” (22. 11.) i „Rat u UN zbog Srbije” (16.11.). Srpski telegraf je u oktobru i novembru uspeo da izbegne reč „rat” u naslovima, iako je podjednako upozoravao na haos koji (ne) nadolazi. Ovaj list je sukob najavljivao posrednim putem: „Vučiću, satrćemo ti seme i pleme”, „Albanci na Srbe bojnim otrovom”.

Ukoliko se fokusiramo na pojedince, rat protiv Srbije pojedinačno najčešće priprema Hašim Tači. Na rat upozorava i osuđeni ratni zločinac Veselin Šljivančanin u razgovoru za Alo pod naslovom „Šljivančanin: moramo biti spremni za novi rat” (30. 10.). Već sledećeg dana u Informeru o ratu govori i predsednik Srbije Aleksandar Vučić – „Vučić upozorava: Srbiju guraju u rat na Kosovu” (31. 10).

Neke od tih ratnih najava su oročene na određene datume, druge su ispisane vremenski neodređeno i paušalno, a do zaključenja ove analize nijedna od njih se na sreću nije ispunila. U ukupno 58 manipulativnih naslova o Kosovu sa naslovnih strana najčešći subjekti su Albanci, koje tabloidi uglavnom nazivaju Šiptarima. Ovo je bio slučaj u 24% naslova, u kojima su Albanci uglavnom spremali haos, rat, zavere ili terorističke i bombaške napade. Kao akter se na drugom mestu našla se i Amerika u 21% slučajeva.

Srpski telegraf je mahom objavljivao naslove u kojima je predsednik SAD Donald Tramp predstavljen kao neko ko će pritiskati albansku stranu u pregovorima. Naslovi poput: „Trampov ultimatum Šiptarima: Ukinite takse ili vas neće biti” (28. 11.) ili „Tramp sprema pakao za Haradinaja: njega šalje u zatvor i hoće podelu Kosova sledeće godine” (26. 11.) to jasno pokazuju. I Informer američkog predsednika najavljuje kao nekoga ko će podeliti Kosovo: „Tramp će podeliti Kosovo, Vučić: motkama da me tuku po glavi neću priznati Kosovo” (6. 10.); „Ovako će Tramp podeliti Kosovo” (9. 10.). Alo ima najmanje naslova u kojima ima Ameriku ili njenog predsednika za glavnog aktera, a od naslova se izdvaja: „Otkrivamo Trampov plan za Srbiju: šta čeka onoga ko ne rasplete Kosovski čvor” (20.10.)

Sva tri dnevna lista u posmatranom periodu pokazuju tendenciju prikazivanja albanske strane kao agresora, a srpske kao žrtve. Albanci su oslovljeni kao agresori, odnosno oni koji prete, u 39% napisa. Srbi kao žrtve ili ugrožena strana opisani su u 29% tekstova, dok su u 8% naslova okarakterisani kao heroji.

FN Tragač je tokom prethodnih godinu dana svojim kratkim analizama skretao pažnju na opasnost od manipulativnih tekstova o ratu. Primera radi, mediji su slagali da Albanci u Subotici pesmom pozivaju na pokolj Srba (1), da je Albanska nacionalna armija pripretila Srbima novim snimkom (2, 3, 4), da će Albanci 25. avgusta 2017. napasti sever Kosova (5), odnosno da će ga napasti za vreme Mundijala u Rusiji (6), odnosno da će utakmica Srbija-Švajcarska na tom Mundijalu biti prekinuta zbog napada ISIS-a (7), da Bosanci naoružavaju teroriste ISIS-a (8), da su Amerikanci najavili udar na Srbiju nakon Sirije (9), tj. da je OEBS najavio novi rat Rusije i Ukrajine (10). Ovakvim manipulativnim tekstovima šire se strah i nacionalizam, a pri analizi njihovog potencijalnog dometa treba imati na umu zaključak lingviste Ranka Bugarskog, prema kojem je rat u Jugoslaviji najpre započet u jeziku, a tek potom u zbilji.

FakeNews Tragač

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA