Predatorska kampanja 2020. na naslovnim stranama

Srbija je, 130 dana nakon održanih parlamentarnih izbora, dobila novu Vladu, a novi vanredni parlamentarni izbori već su najavljeni za 2022. godinu. U svetlu rasprave o izbornim uslovima i mogućnostima da se oni poprave za godinu i po dana važno je osvrnuti se i na medijski okvir prethodne kampanje, iako je on u velikoj meri bio atipičan. S obzirom na to da je deo opozicije bojkotovao izbore, u tabloidima naklonjenim vlasti oslabio je ustaljeni predatorski odnos prema političkim neistomišljenicima koji su odlučili da se kandiduju na izborima.

Na 191 naslovnoj strani sedam domaćih dnevnih listova (Alo, Danas, Informer, Kurir, Politika, Srpski telegraf i Večernje novosti) objavljeno je više od 120 vesti vezanih za izbore i političke aktere u periodu od 21. juna do predizborne tišine.

Monitoringom sa fokusom na manipulativne vesti pronađeno je 47 naslova sa manipulativnim sadržajem, uglavnom usmerenim ka diskreditovanju protivnika Srpske napredne stranke (SNS) i/ili veličaju postupaka predsednika države i SNS-a Aleksandra Vučića.

U više od trećine izdvojenih naslova prekršena su načela istinitog i objektivnog izveštavanja. Posebno se ističe Informer u kojem nijedan naslov o izborima nije objavljen bez manipulativnih elemenata. Slede Alo i Srpski telegraf kod kojih u samo tri naslova nisu pronađeni navedeni elementi, od ukupno 16 (Alo) i 12 (Srpski telegraf).

 

Nejednaka zastupljenost političkih aktera

Predizborna kampanja za održane republičke, pokrajinske i lokalne izbore bila je daleko slabijeg intenziteta i oštrine od prethodnih, barem u štampanim medijima. Opozicija unutar tabloidnih narativa nije posmatrana kao homogena grupa, već je diskurs o političkim neistomišljenicima u velikoj meri zavisio od toga da li su odlučili da izbore bojkotuju ili da na njima učestvuju. Ovo načelo (oštro prema prvima, blaže prema drugima) imalo je i svoje izuzetke, pre svega kada je reč o Pokretu slobodnih građana i Socijalističkoj partiji Srbije.

Ulogu „vodećeg negativca” zadržao je predsednik Stranke slobode i pravde i jedan od zagovarača bojkota Dragan Đilas. Osim njega, u negativnom svetlu prikazivani su i lideri Dveri Boško Obradović, Levice Srbije Borko Stefanović, Pokreta slobodnih građana Sergej Trifunović ali i lider koalicionog partnera SNS-a, Socijalističke partije Srbije Ivica Dačić.

Većina spornih naslova usmerenih protiv pripadnika opozicije svedena je na lični nivo i ad hominem napade, uz upotrebu pogrdnih reči prilikom izveštavanja o njima. Takođe, prisutni su naslovi sa citatima opozicionih političara u kojima su iznete diskreditujuće tvrdnje na račun drugih članova opozicije, neretko i pripadnika istog političkog tabora.

Jednaka medijska zastupljenost političkih aktera nije bila odlika ove predizborne kampanje. Sem u slučajevima kada su kritikovali rad drugih opozicionih političara, predstavnicima opozicije nije dat prostor za predstavljanje svojih stranačkih programa.

 

Informer

  • „Strašan prevarant. Glup, gluplji, Boško“ (21. maj)
  • „Đilas upropastio partnera. Vuk Jeremić impotentan i frigidan! Lider Saveza za Srbiju žestoko isprozivao Vuka Jeremića: On je impotentan, salonski, frigidan, nema ga mesecima, pa hvali vlast“ (23. maj)
  • „Lider SzS pao najniže. Jado“ (30. maj)
  • „Strašno nasilje žute ološ-elite“ (2. jun)
  • „Vuk Jeremić: Sergej je propala narkomančina“ (3. jun)
  • „Trifunović protiv šefa SZS. Neću da perem Đilasa. Morao bih da postanem prašak za veš da bih oprao biografiju Đilasa, Jeremića i Obradovića“ (11. jun)
  • „Glumac rasturio tajkuna. Sergej: Đilas je kukavica“ (15. jun)

Alo:

  • „Borko kupuje cipele od 80.000e” (23. maj)
  • „SPSATANIZAM. Ružić vidi birače kao zombije. Potpredsednik Socijalista objavio jeziv spot koji više priliči horor-filmu nego predizbornoj kampanji“ (2. jun)
  • „Posle dugog skrivanja, đilasovci saopštili svoj plan: Rešenje za Kosovo je ubistvo Vučića!“ (15. jun)

Srpski telegraf:

  • „Leti perje u SZS. Bastać: Jeremić je impotentan“ (23. maj)
  • „Doktor otvorio dušu. Nestorović: Da sam pljunuo Vučića bio bih heroj opozicije“ (25. maj)
  • „Istraživanje opozicije. Narod Đilasa mrzi ko Nemca“ (5. jun)
  • „Sramnije ne može. Đilasovci napali majku mrtvog dečaka“ (12. jun)
  • „Sramno. Jadno. Nikad viđeno u Srbiji. Đilas crta metu na čelu Vučićevom sinu DANILU“ (13. jun)

Politika:

  • „U opoziciji se ne pitaju zašto im narod ne veruje“ (22. maj)

 

Reči kao što su izdajica, tajkun i licemer bile su sastavni deo manipulativnih narativa. Osim kampanje na ličnom planu, uočena je i kampanja protiv ideje bojkota. U skladu sa tim, u prvi plan su stavljeni naslovi sa tvrdnjama da je Amerika (tj. Donald Tramp / Metju Palmer) protiv bojkota, a da se bojkotu protivi i EU (Miroslav Lajčak).

 

Najčešće reči u analiziranim naslovima

 

Tabloidi u odbrani predsednika Srbije

Otvoreno pokazivanje netrpeljivosti prema opozicionim političkim strankama nije jedina stvar oko koje je postignuta saglasnost tabloidne štampe. Zajedno s tim dolazi i podrška predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću.

Informer:

  • „Predsednik u problemu. Opet sam protiv svih. Vučić 48,5%, ostali 47,9%“ (6. jun)
  • „Bednici bedni! Oni su izgubili Kosovo, a sad hoće da Vučića sruše na temi Kosova!?“ (Na slici su prikazani Vuk Jeremić, Boško Obradović, Dragan Đilas i Boris Tadić) (8. jun)
  • „Prljava kampanja. Sina predsednika bez ikakvog dokaza optužuju da je mafijaš! Napadaju Danila da ubiju Vučića! Cilj je da Aleksandra Vučića psihički slome i nateraju da izađe iz politike. Šokantno. Đilas i Boško okruženi opasnim narko-dilerima“ (13. jun)

Kurir:

  • „Vučić o prve tri godine mandata. Grešio sam, ali sam grebao svom snagom za budućnost Srbije“ (31. maj)

Alo:

  • „Predsednik o rešavanju kosovskog problema: Moramo da tražimo da kroz iglene uši provučemo deo naših zahteva i da vidimo šta možemo da dobijemo i da se borimo da čuvamo mir i budućnost, da imamo više dece. Srbiju čekaju strašni pritisci, TREBA NAM SNAŽNA VLADA!“ (5. jun)
  • „Predsednik Vučić prozreo zahteve dela opozicije. Traže policijski čas da odlože izbore“ (10. jun)
  • „Posle dugog skrivanja, đilasovci saopštili svoj plan: Rešenje za Kosovo je ubistvo Vučića! ’Što se pre povučeš, biće za tebe i bezbolnije i bezbednije’, zapretio je predsedniku Srbije Marko Jakšić, bliski saradnik lidera SZS“ (15. jun)

Srpski telegraf:

  • „Doktor otvorio dušu. Nestorović: Da sam pljunuo Vučića bio bih heroj opozicije“ (25. maj)
  • „Vučić sprema čistku. Smeniću bahate šerife u SNS“ (8. jun)
  • „Vučić ih prozreo. Opozicija se plaši izbora. Zato hoće policijski čas“ (10. jun)

 

Koristeći se principom podele na „nas i njih“, tabloidi predstavljaju članove opozicije kao napadače na predsednika države. S druge strane, Aleksandar Vučić predstavljen je kao žrtva opozicije, ali i borac za očuvanje Kosova i zaštitnik od stranih neprijatelja, najpre Zapada. Naslovi koji obiluju pomenutim elementima služe veličanju subjekta, a mogu se okarakterisati kao PR aktivnost.

 

Eksplicitna i implicitna kampanja

Srpska napredna stranka plasirala je reklame na naslovne strane svih posmatranih dnevnih listova osim Danasa (Politika, Večernje novosti, Alo, Informer, Srpski telegraf, Kurir). Pored SNS-a, jedina stranka čija reklama se mogla videti na naslovnicama jeste Socijalistička partija Srbije, i to u Večernjim novostima.

Poseban deo monitoring činili su naslovi koji se mogu svrstati u prikrivenu kampanju. FakeNews Tragač pronašao je 18 takvih naslova, od kojih je trećina objavljena u Informeru. Lajtmotiv većine naslova okarakterisanih kao prikrivena kampanja bio je predsednik Aleksandar Vučić.

Informer:

  • „Ljudi, ovo je Srbija. Nauka je naša šansa. Predsednik Vučić pozvao mlade stručnjake da ostanu u Srbiji. Čudo. Najmoderniji naučno-tehnološki park na Balkanu otvoren juče u Nišu“ (10. jun)
  • „Vučić oštro protiv laži. Nećemo priznati Kosovo! Treba da se stide svi koji tvrde da ćemo na Vidovdan priznati lažnu državu. To se neće desiti! Čudo od fabrike! U Čačku se proizvode delovi za porše, BMW, audi, bentli…“ (17. jun)
  • „Jasna Putinova poruka: Rusija uvek uz Srbiju. Šef ruske diplomatije Sergej Lavrov donosi u Beograd podršku Kremlja: Šta Srbija kaže da je rešenje za Kosovo, Rusija će to prihvatiti“ (18. jun) [data vest je objavljena i u drugim dnevnim listovima]

Večernje novosti:

  • „Vučić sa neimarima u Sremu. Iza nas su pruge, a ne prazne reči“ (31. maj)
  • „Predsednik Vučić o borbi za srpske interese na Kosovu i Metohiji. Gledaćemo da izgubimo najmanje što moramo. Pred nama je šest meseci do godinu dana teške političke borbe“ (7. jun)

Alo:

  • „Predsednik Srbije odbija da se kocka sudbinom naroda. Kosovski otvoreni poker sa lošim kartama. ’Vučić definitivno radi najteži i najodgovorniji posao u svom životu i to na neki način određuje njegovu političku sudbinu. On to dobro zna, ali ga hrabrost i odlučnost ne napuštaju jer zna da čini pravu stvar za buduće generacije, smatra dr Orhan Draga’“ (9. jun)

Srpski telegraf:

  • „Sudbinski susret sa Grenelom. Vučićev Kosovski boj u Beloj kući“ (27. jun)

Politička borba, posmatrana kroz prizmu domaće štampe, pokazala je neravnopravno i pristrasno predstavljanje političkih aktera. Otvoreno i prikriveno favorizovanje vladajuće stranke i njenog predsednika predstavlja glavnu odliku predizborne kampanje u štampanim medijima. Iako je opozicija koja je izašla na izbore bila dobrim delom oslobođena predatorskih napada sa naslovnih strana tabloida, to joj nije pomoglo da pređe cenzus, niti takvu vrstu poštede može očekivati na narednim izborima.

 

Sandra Maksimović