Zadruga: Ilustrovanje uspeha neuspešnim grafikonima


Pink se prošlog četvrtka na televiziji, portalu i društvenim mrežama pohvalio kako je emitovanjem rijalitija „Zadruga 6” od početka juna 2022. godine „pokorio sve rekorde gledanosti”. Međutim, da li je zaista tako? Iako nemamo uvid u istraživanja gledanosti koje je agencija Nilsen dostavila Pinku, uočili smo niz nelogičnosti u predstavljanju rezultata – kako na statističkom, tako i na grafičkom planu.

 

Populacija porasla za dva miliona

Na kraju svake sezone „Zadruge“ Pink objavljuje podatke o „rekordnoj gledanosti“ tog rijalitija, i to putem kratkih video-formi s gotovo identičnom naracijom. Pretražili smo arhivu ovih videa i pronašli jednoobrazne podatke za prethodnih pet serijala, tj. sve izuzev prvog. U svakoj od tih video-formi „Zadruga“ je predstavljena kao „nikada gledanija“, ali kojim god putem da krenemo – putem apsolutnih brojeva ili putem poređenja pokazatelja šera – nailazimo na nelogičnosti. Podaci su sumirani u tabeli koja sledi.

Zadruga 2Zadruga 3Zadruga 4Zadruga 5Zadruga 6
Period2018/192019/202020/212021/222022/23
Broj gledalaca na dnevnom nivou/1,4 miliona1,4 miliona2 miliona2 miliona
Maksimalan šer/21,90%/19,66%21,89%
Ukupan auditorijum…6 miliona6,1 milion6 miliona7 miliona8 miliona
…što čini % populacije starije od četiri godine93%91%88%88%88%
Na osnovu navedenih podataka, kolika je ukupna populacija starija od četiri godine? (računica FNT)6.451.6136.703.2976.818.1827.954.5459.090.909

Pink, na primer, na kraju poslednje sezone tvrdi da je ukupan auditorijum bio osam miliona ljudi, tj. „88% populacije starije od četiri godine“. I prethodnu sezonu je, prema Pinku, pratilo „88% populacije starije od četiri godine“, ali je tada ukupan auditorijum bio sedam miliona ljudi, a godinu dana pre toga (2021) – šest miliona. Budući da su podaci o auditorijumu i populaciji predstavljeni objedinjeno, možemo zaključiti da je „populacija“ za protekle tri godine porasla za dva miliona!

Ako na osnovu 88% izračunamo koliko je 100%, to bi značilo da je „populaciju stariju od četiri godine“ 2021. činilo 6.818.182 ljudi (što je blizu realnog broja građana evidentiranih popisom), da bi taj broj 2022. skočio na 7.954.545, a ove – 2023. godine – na čak 9.090.909.

Ako ostavimo apsolutne brojeve po strani i orijentišemo se na pokazatelje šera, videćemo da Pink sam sebe demantuje: prethodne dve sezone reklamirao je kao „rekordne“ (sa 19,66%, tj. 21,89% šera), iako su za „Zadrugu 3“ 2020. godine tvrdili da ima 21,9%.

 

Proizvoljni grafikoni

Televizija Pink ima solidan istorijat ilustrovanja svojih uspeha neuspešnim grafikonima. Ni ovog puta nisu uspeli da naprave smislenu ilustraciju. Naime, priložili su grafikon koji nema funkcionalno obeleženu X osu, te su dve vrste podataka smeštene na Y osu. Takođe, meseci nisu hronološki poređani, a udaljenost među koordinatnim tačkama je proizvoljna.

Na ordinati Pinkovog grafikona „Udeo gledanosti Zadruge 6 po mesecima” predstavljeni su procenti, pa bismo (na osnovu naslova), na apscisi očekivali navedene mesece u toku kojih su ostvareni ti pokazatelji. Međutim, to nije slučaj, već su meseci zajedno sa procentima smešteni na Y osu.

Udaljenost među koordinatnim tačkama ne prati bilo kakav logički sled, već je određena proizvoljno. Gledano spram X ose, deluje kao da neki meseci traju upola kraće od drugih. Gledano spram Y ose, prikaz „skokova“ u gledanosti ne odražava realne odnose među navedenim procentima.

Na narednoj slici prikazali smo kako bi kriva grafikona izgledala ako bi verno odražavala odnose među navedenim procentima.

„U prilog tome da je još jedna fantastična sezona Zadruge iza nas, kada je gledanost u pitanju, govori podatak da je gledanost Zadruge 6 rasla iz meseca u mesec”, čuje se tokom prikazivanja grafikona. Spikera televizije Pink demantuje slika, s obzirom na to da je grafički prikaz nedosledan: oktobar 2022. godine prikazan je pre septembra, koji je navodno gledaniji.

Pinkovi problemi s grafikonima imaju dugu istoriju: reč je o vizualima koji su toliko netačni da je sasvim sigurno da njihova proizvodnja nije automatizovana, budući da nijedan softver ne bi ponudio tako opskurna rešenja. O tome dovoljno govori odnos između brojeva i oblika na sledećim graficima, kojima je Pink prikazivao svoju „nadmoć“ nad konkurencijom tokom 2016. i 2017. godine.

Stefan Kosanović, FakeNews Tragač

 

Ukratko

23/11/2023

Ne, tetovaža Ane Stanskovski nije trajna

Portali B92, Blic, Kurir, Luftika i Nportal objavili su viralnu priču o influenserki Ani Stanskovski, koja je istetovirala ime svog dečka na čelu. „Mnogi su bili u…

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA