Jun ’23 unatrag: Razdruživanje Zadruge


Prethodni protest „Srbija protiv nasilja“ okončao se pred zgradom televizijie Pink, čija je prednja fasada za tu priliku bila gotovo u potpunosti prekrivena velikom zastavom Srbije. Kako su opozicioni lideri saopštili, protest se održao ispred Pinka jer ta televizija „širi mržnju i nasilje“, a tome treba dodati i činjenicu da su dva od četiri glavna zahteva protesta usmerena upravo na rad Pinka. Traži se oduzimanje nacionalne frekvencije ovoj televiziji, kao i ukidanje rijalitija koji čine veliki deo programske šeme Pinka.

Ova televizija već godinama služi kao udarna propagandna pesnica režima, a manipulacije koje se na njoj šire variraju od komičnih pokušaja veličanja gledanosti Pinka krivotvorenim grafikonima, do vrlo ozbiljnih targetiranja svih neistomišljenika vlasti. Zbog toga, novi osvrt na prethodni mesec posvećujemo upravo Pinku i njegovim manipulacijama.

 

Manipulacije podacima o gledanosti
i programskom šemom

Iako se krajem maja činilo da će zahtev protesta koji se tiče rijaliti programa biti ispunjen, sve je ubrzo palo u vodu. Vlasnik televizije Pink Željko Mitrović objavio je na Instagramu 25. maja kako „na preporuku predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića“ donosi odluku da „u najkraćem mogućem roku, ne dužem od desetak dana“ ukine rijaliti Zadruga. Međutim, na finalno veče Zadruge čekalo se duže od deset dana i ona se okončala u noći između 9. i 10. juna proglašenjem pobednice.

Samo par dana nakon finala Mitrović je za Danas rekao da „ako se ne uvede legalna cenzura, zakonskih prepreka za emitovanje nema“, da bi krajem meseca objavio kako su u toku „pripreme za novi after-real projekat, koji će naslediti Zadrugu“ pod imenom „Zadruga 7 Elita“. U Hit tvitu emitovanom na Pinku 3. jula Mitrović je slagao da nije najavio ukidanje, već prekidanje rijalitija. Međutim, kao što piše Istinomer, uvidom u Mitrovićeve tvitove sasvim se precizno može utvrditi da je najavio ukidanje.

A da li ste znali da Zadruga svake godine obara rekorde gledanosti? Ako gledate Pink mogli ste da dobijete takvu informaciju, ali ilustrovanu besmislenim podacima i grafikonima koji se kose sa svim principima statistike i vizualizacije podataka. Tragač je sredinom juna pisao o tome da, ukoliko pratimo promotivne video-snimke o gledanosti Zadruge, možemo zaključiti kako je „ukupan auditorijum“ na Pinku za tri godine porastao za dva miliona ljudi. Što se tiče grafikona kojima je Pink ilustrovao podatke o Zadruzi, oni su neadekvatno obeleženi, uz ignorisanje funkcija X i Y ose, hronološkog reda meseci i realne udaljenosti među koordinatnim tačkama. Inače, ovakvo ilustrovanje nadmoći nad konkurencijom duga je tradicija Pinka.

Zadruga: Ilustrovanje uspeha neuspešnim grafikonima

Jednim takvim grafikon Pink je otvorio i svoj programski elaborat koji je dostavio Regulatornom telu za elektronske medije (REM), a koji je po zahtevu za pristup informacijama od javnog značaja dobio Biro za društvena istraživanja (BIRODI). Na grafikonu je prikazano rangiranje TV kuća po udelu u gledanosti prema kom Pink ima 16,78%, RTS 16,46%, PRVA 11,52%, Happy 7,49%, B92 2,61% i RTS2 0,90%.

Kao po starom običaju, stubičasti grafikon kojim je Pink ilustrovao ove podatke nema veze sa samim podacima. Razlika među svim akterima prema grafikonu je ista, budući da vizual prikazuje gotovo ravnomernu sliaznu putanju od Pinka do drugog kanala RTS-a. Ako bismo uporedili razliku između Pinka (16,78%) i RTS-a 1 (16,46%) ona je grafički prikazana isto kao i razlika između prvog kanala javnog servisa i TV PRVA (11,52%). Problem je u tome što je prva razlika 0,32%, dok druga iznosi gotovo čitavih 5%.

Još jedna manipulacija iz Pinkovog elaborata odnosi se na okvirnu dnevnu i vikend programsku šemu. Pink u elaboratu tvrdi da će u svom programu imati čak 20% dečijeg, dokumentarnog, kulturno-umetničkog i naučno obrazovnog programa, isto koliko i rijaliti programa. Međutim, u realnosti, dečiji, dokumentarni, kulturno-umetnički i naučno obrazovni program ne emituju se na Pinku u skladu sa okvirnom dnevnom i vikend programskom šemom koja je dostavljena REM-u.

Detalji programske šeme (otvorite za detaljniji prikaz)

Pregledali smo program Pinka tokom prethodne sedmice, u terminima koji su određeni za dečije, dokumentarne, kulturno-umetničke i naučno-popularne programe. Videli smo da dečiji program predstavlja, recimo, listanje štampe sa ministrom Goranom Vesićem, ili da se u terminu u 4.45 ujutru, koji je rezervisan za dokumentarni program, uvek pušta emisija „Zadruga, Narod pita“. Ni u jednom od termina za dečije, dokumentarne, kulturno-umetničke i naučno-obrazovne programe nije se zapravo puštala takva vrsta programa.

 

Najčitaniji tekst

Tokom prethodnog meseca čitaoci FN Tragača najviše pažnje su posvetili tekstu o manipulativnom video-snimku koji je na društvene mreže plasirao Milan Jovanović poznatiji kao Strongmen. Strongmen u svom videu objašnjava kako je pomfrit iz Mekdonaldsa vrlo štetan jer se pravi od posebne vrste krompira – raset burbank – koja se prska izuzetno snažnim pesticidima. Međutim, osim toga što je svoj video zasnovao na 10 godina starim i više puta osporenim tvrdnjama, Strongmen je promašio i vrstu krompira od koje se pravi pomfrit u Mekdonaldsovim restoranima u Srbiji. Pomfrit u srpskoj podružnici ovog globalno rasprostranjenog restorana brze hrane pravi se od sorte inovator, rečeno nam je u Mekdonaldsu.

Strongmen VS pomfrit: dezinformacije pržene u dubokom ulju

 

Tviter blok

Na kraju ovomesečnog predgleda donosimo vam i pregled manipulativnih i lažnih tvitova s našeg govornog područja.

 

Ovim izdanjem rubrike „Unatrag“ završavamo serijal zadataka koje smo postavljali svakog meseca. Poslednji zadatak podrazumevao je potragu za odgovorom na pitanje „Gde se nalazi najsevernija ambasada Republike Srbije?“, a rešenje je – Helsinki (Finska). Svoje veštine provere podataka možete vežbati koristeći naš edukativni odeljak, a uskoro vas na Tragaču čekaju i novi, multimedijalni tutorijali.

Ivan Subotić i Marija Zemunović, FakeNews Tragač

 

 

Ukratko

TOP 5 – NAJČEŠĆE LOKACIJE MANIPULACIJA